Du är 62, du får inte ha mer än i 40% börsen. Att investera i aktier är lönsam i långsikt. Kör 60% sparkonto, 40% aktiefonder.
Novo är väl en krympande åttondel. Helt makalöst översåld på det, som om Microsoft skulle tappa 50% på ett halvår. Så jag tror att indexet som helhet är på väg mot återhämtning nu.
Varför får han inte det?
Alla ni som säger att ni ska sälja nu för det kommer att gå ner mer: när ska ni köpa igen då? Har för mig att studier visar att de som försöker tajma marknaden inte förlorar mest pengar på att sälja vid fel tillfälle utan att de efter de sålt väntar för länge med att köpa och därför missar mycket av den följande uppgången.
Hittade det här citatet från Hartford funds (min kursivering):
Avoiding the market’s downs may mean missing out on the ups as well. Seventy-eight percent of the stock market’s best days have occurred during a bear market or during the first two months of a bull market. If you missed the market’s 10 best days over the past 30 years, your returns would have been cut in half. And missing the best 30 days would have reduced your returns by an astonishing 83%.
Det kan ju vara så att “den här gången är det annorlunda”. Men jag tror personligen inte det.
Upp tills 55 man är bra att investera 100% aktier, men senare bör avtrappa.
Vad ska man göra om man är 62 nu och vi enter en björnmarkand i de nästa 30 månader? Vid 62 är för mycket risk att investera mer än 40-50% i aktier tycker jag.
Låt de sälja, det kommer bli mycket billigare för oss månadsköpare ![]()
Det där beror helt på din horisont. Om du (som jag) har planerat att leva endast av dina tillgångar tills du dör så bör du nog planera att dina tillgångar ska räcka i minst 30 år till om du är 62. I såna situationer leder bara 40% i aktier till en betydande risk för att din portfölj inte håller takt med inflationen över den tiden. Min uppfattning är att minst 70% men gärna glida upp till 100% aktier 5-10 år efter att man slutat jobba ger den bästa chansen att inte få slut på pengar. Jag tror det är en missuppfattning att man ska ha mindre och mindre i aktier allt eftersom man blir äldre. Läs lite på Michael Kitces blog, det finns några guldkorn där.
Om kapitalet bara ska räcka tills man får pension vid 67, ja då håller jag med. I det fallet är nog tom 40% i aktier i högsta laget.
Ja, jag gissade man är 62 och vid 67 behöver tar ut kapital.
Annar jag håller med dig
Det är ju omöjligt att tajma toppen eller botten, men något man vet med 100% säkerhet är att mycket är billigare idag än för några månader sedan.
Sparar man långsiktigt vet man därmed att om man köper mycket nu så är det inte det sämsta man kan göra, det vore att ha maxat på toppen.
Jag får snart en bonus och den åker direkt in i fonder, vilket den inte hade gjort för någon månad sen. Vi kanske tappar 50% till, men jag köpte ju inte på toppen i alla fall, mer än så kan man inte veta säkert.
Jag håller med att med min ålder och plan hade jag för hög exponering.
Jag är 58 och tänkte pensionera mig vid 62. Jag har legat i princip fullinvesterad i fonder/aktier men började flytta global → Sverige + guld samt Lysa 80-20 → 20-80 (typ) i mitten på mars månad. Sålde oxå av ~25% slutet mars pga plannerat husbilsköp (räcker dock bara till 50% till bilen).
Det svider ändå mycket och mina kommande löners överskott hamnar nog på sparkontot. Köpte lite XACT BEAR X2 igår men på tok för lite.
Hur gör ni (eller hade gjort i min sits)?
Gått in igen bred europa eller (som jag tänker nu) behålla det jag har (mest stabila högutdelare i Sverige) och spara/amortera på den kommande husbilen?