De flesta inlägg kring att sälja av verkar göras av de som har 10-30 år till pensionen. Då tycker jag det finns fog för att sitta still i båten, fortsätta med hög andel globala indexfonder.
Men om man är i stay rich, då? Just nu.
Barista-fire, närmar mig 60, är i stay rich med lite uttag från bankkonto varje månad för att komplettera inkomster från eget företag.
25/75 bankkonto/indexfonder. Ca 10/90 svenska/globala indexfonder.
Funderar nu på att jag kanske egentligen borde haft åtminstone 50/50, men det har ju gått så bra hittills, så inte tagit mig för att ändra. Nu känns det lite sent när det backat en del och dollarn dessutom stärkts mot kronan.
Ska jag kanske ändå sälja av mer av globala?Kanske tom balansera om till mer svenska och europeiska?
Eller ta ut mer tjänstepension att komplettera med.
Jag har 50/50 med drygt 5 årsutgifter på sparkonto.
Detta borde förhoppningsvis fungera som skydd för att slippa sälja på botten.
Avkastningen de senaste åren hade kunnat vara bättre med aggressivare strategi, men nattsömnen är god.
Jag har bolån på 850 000 kr. Belånad 20 %, så värdet är lite över 4 miljoner. Ingen amortering.
Har 1 miljon på banken och nästan 3 i indexfonder enligt ovan. Har velat ha tillräckligt för att betala åtminstone bolånet om allt skulle skita sig. Om inte det inträffar har tanken varit att dryga ut inkomsten och då räcker miljonen fem år beroende p hur mycket jag jobbar.
Men med allt som händer känner jag att jag nog vill ha mer på banken än vad som täcker enbart bolånet. Frågan är om det är riktigt dumt att balansera om nu när det har backat. Eller om man kanske kan ändå ska se senaste årens uppgång som att jag fortfarande ligger bra till.
Känner att jag behöver lite feedback från andra kring detta.
Globalfonder ligger väl typ 100 % på fem år. Även dollarn står hög i ett historiskt perspektiv om än inte lika extremt. Om du ser anledning till att vikta om (vilket jag inte uttalar mig om klokheten i) kan det väl inte vara försent, även om det är sant att du inte prickar absoluta toppen för den här cykeln…
Instämmer med Eko1. Du kanske har förlorat pengar senaste veckorna-månaderna men om du drar ut kurvan så har du säkert gått plus. Att du skulle time:a perfekt och vikta ner aktieandelen på toppen är ett utopiskt scenario.
Jag är också närmare 60 år och funderar på att gå i pension. Jag har tre års utgifter på bankkonto, samt 85 % globalt, 5 % i USA och 10 % i Sverige. Enligt forskningen är det en bra “båt” att sitta i, men det känns ändå oroligt med hur Trumpetens agerande påverkar världsmarknaden. Det här är ingen vanlig presidentperiod för USA.
Just nu har jag inte gjort några förändringar i portföljen, eftersom jag av erfarenhet vet att varje gång jag agerat i osäkra tider har jag senare ångrat det. Vid tidigare kriser har det ofta varit så att om jag bara suttit still hade min ekonomi sett betydligt bättre ut i efterhand.
Jag utmanar mig själv att inte göra något denna gång och hoppas att några av er vill “hålla min hand” genom turbulensen.
Sant. Har investerat månatligen sedan 2012/13. Väntade ut pandemin och andra större händelse där börsen backade och jag blev orolig. Det visade sig rätt gjort i efterhand. Har hela tiden haft majoriteten i indexfonder plus lite lek i början. Så jag ligger rejält på plus. Så sett ur det perspektivet är några enstaka procent ner inte något hinder för att sälja av. Känns surt bara att jag inte gjorde det före årsskiftet vid ATH.
Men denna förändring i världsordning och vad det börjar föra med sig känns verkligen inte bra och stabilt. Mer sådant och nedåt på börsen plus starkare krona, så lär det ta många år för globala indexfonder att återhämta sig. Något jag inte riktigt har eller vill vänta på.
Har jag kanske svarat på frågan själv
Kanske har jag blivit lite för girig/riskfylld givet när jag behöver/vill använda pengarna. Vill egentligen fortfarande att de ska växa. Lite svårt med tanken på de få procent banken ger med tanke på förra årets uppgång.
Har ju dock en miljon på banken just för att inte behöva sälja av. Men det utgör ju även motsvarande nästan bolånet. Känner att jag nog borde ha lite mer utöver det, som verkligen är mina pengar. Kan ragga lite fler kunder, men det har känts bekvämt med bara lite jobb.
Jag tycker att det oftast känns bäst med gradvisa förändringar när det stormar. Om du tar ett bet på att det är bäst att sitta still så blir det jobbigt om det går ner. Motsatt om du säljer och det blir en snabb rekyl uppåt.
Flytta positionerna en aning mot det håll du får bäst ro av. Om det var rätt så har du gjort något bra. Om det var fel så har du en stor del kvar i det som funkat hittills.
Räntorna verkar kanske ha bottnat nu så det är ingen katastrof att lägga lite där. Kanske håller jämnt skägg med inflationen iaf.