Ta chansen att ombalansera idag efter uppgången?

Har i och med krisen och nedgången insett att jag ligger för mycket i aktier (globala och svenska indexfonder).

Är idag kanske en bra dag att sälja av lite då marknaden antagligen kommer vara väldigt volatil under en lång tid framöver och vi antagligen inte kommer hämta igen detta på länge?

Idag är en bättre dag att sälja än igår, men ingen vet om det är bättre eller sämre imorgon.
Nedgången under året har redan gjort en del av ombalanseringen åt dig.

5 gillningar

Jag har sålt av lite under raset. Även om jag sparar långsiktigt och har många år kvar till pension. Så är det här det galnaste jag varit med om. Känner mig inte bekväm med att ligga i 100% aktier i sparande och tjänstepension, som jag brukar. Även fast vi har buffertkonton. Siktar på en 70/30 fördelningen med mindre andel USA och mer europa. Handlar inte om att vinstmaximera utan bevara kapital och ta ner risken.

Inte smart, du har ca 27 år kvar till pension, och att du ökar mer Europa och mindre USA är bara ren spekulation och du agerar på känslor. Trump är galen vi visste det skulle vara så men han kommer inte leva för evigt och det kommer hända mycket efter han också, välkommen till börsen! Enjoy the ride!

6 gillningar

Jag är medveten om att allt i detta forum förutom 100% globalindex är spekulationer. 75% USA känns riskabelt så jag tar ner risken och kommer återgå till 100% börs när det lugnat sig.

1 gillning

Global indexfond är redan marknadsviktad, själv har man 50% Global, 25% Europa, 15% Sverige och 10% Asien. Funkar bra tycker jag.

1 gillning

Du frångår ju du med marknadsvikten. :slightly_smiling_face: 50% globalfond ger ju ca 37,5% USA. Jag siktar med på 50% globalfond. USA delen känns mer rimlig då.

Jo men jag vet inte varför jag har 25% Europa min bror bara rekommendera denna fördelningen så har jag kört så här hela tiden haha.

1 gillning

Haha ja så kan man se det i och med att värdet minskat på aktiedelen. Hade tidigare 75 % aktier och 25 % bankkonto.

Att spå och tajma marknaden är på sikt mer sannolikt att orsaka förluster än vinster. Marknaden kan gå upp eller ner imorgon och kan vara plus eller minus 50% om ett år.

2 gillningar

Fast med tanke på nuvarande värdering och att Trump sitter vid makten känns det mer troligt med -50% :smiling_face_with_tear:
Men jag sitter lugnt i båten och köper på mig mer, det är lätt att fastna i tankefällan att “denna gången är det annorlunda”.

1 gillning

Trump öppnar dörren för fler galningar. Nivån sjunker enormt för varje mandatperiod

1 gillning

Du gör fel. Du borde köpa lite mer global index när det faller mycket. Varför kändes inte vikten aktier obekväm i januari?

1 gillning

Har funderat på det ett tag, men aldrig kommit till skott. Blivit lite fartblind efter goda år. Och är i stay rich-fasen och uttagsfasen, så köper inget längre. Vill därför ha mer än 25 % utanför. Arbetar dock lite fortfarande. Är 57 år.

Ja, det är sunt att dra ned risken. Men varför kom du på det efter en sättning på 15-20 %. Det kommer du ångra när kraschen är återhämtad, i synnerhet om det är pengar du inte ska använda nu.

1 gillning

Jag har som sagt funderat på det under längre tid, men inte kommit till skott. Det har känts svårt att beräkna hur mycket jag egentligen behöver inom de kommande åren. Dels för att jag arbetar deltid i egen firma, dels utifrån hur mina behov är framöver. Sedan har jag som sagt också nog blivit lite fartblind av tidigare uppgångar.