Funderar nu på att göra som “många” andra och flytta en del kapital från mina globala indexfonder till Europa indexfonder. Såg att Tyskland ligger plus 14 % plus just nu. Andra länder har gått lite sisådär, men ligger i alla fall plus.
Är det försent/dumt att balansera om nu? Hur tänker ni? Vill både minska risken och få möjlighet till bättre avkastning.
Jag har totalt 3,6 miljoner. Ca 25 % på bankkonto med ränta. 90/10 globala/Sverige. Indexfonder. Är i stay rich, 58 år, arbetar ca 25-50 %, tar lite varje månad från bankkontot. Bolån 850 000 utan amortering, lägenhet värd 4 200 000.
DN idag: “Andreas Wallström, expert på makroekonomi och prognoschef på Swedbank, har sålt sina globala indexfonder.” Redan den 28/2. Om än i affekt som han säger i artikeln. “Sparekonomer menar att det är hög tid att sprida sparandet”. Om att balansera/sprida mer, tex mer Europa.
“Frida Bratt och Rebecca Jansson menar också att om man inte har gjort det tidigare så är det hög tid att sprida sitt sparande.”
– Om man fram till nu har sparat i en globalfond så har man nu ett jobb att göra och se till att komplettera
Jag vet. Dumt kanske, men utgår från att globalt kanske går ner ännu mer, medan folk fortsätter skifta till Europa samt att Europa kanske fortsätter gå bättre än globalt.
Den här korrigeringen med förflyttning till mer Europa är kanske ännu inte färdig. Som om man bara förekommer hur globalfonderna kommer att skifta mot mer Europa senare.
Vet också att jag försöker tajma marknaden, vilket andra redan gjort. Jag är bara sent ute. Och det kan gå åt helvete och jag missar uppgång i USA.
Därför önskar jag höra hur tankarna går på forumet. Har alla som tänkt tanken redan flyttat dm del, eller är det fler som går i samma tankar att bättre sent än aldrig.
Känns som om många på forumet sålt av en del/allt globalt. Även om jag fattar att inte alla skriver hur de gör. Och jag sitter inte i båten, har ju en miljon på bankkonto och lite pengar från jobbet. Men hade kanske mått bättre med 50/50 bankkonto/börsen i min situation. Har kanske blivit lite fartblind av senaste 12 årens totala uppgång. Och jag satt still i båten under de större nedgångarna hittills. Men har nu omvärderat problemen i USA en del. Det sker ju inget samarbete globalt för att lösa kriserna som vid inflation, pandemin etc. Med Trump blir det en annan ordning och jag ser inget slut på det hela. Förutom om fyra år, men då har mycket kunnat hända.
Det är ju knappast så att någon på forumet har några specialkunskaper om vad som ska gå bättre. Sådan information är inprisad på marknaden redan.
Anledningen till att de tycker att man bör bredda sparandet är att USA kan drabbas hårt av Trumps politik. Du bör alltså ha sparandet spritt så att bara delar av sparandet är exponerat mot specifika risker. Det har inget med några specifika förväntningar om uppgång att göra.
Om man går från 100% globalfond till 70% globalfond, 20% europafond och 10% Sverigefond äger man fler bolag än tidigare.
Sedan innebär det naturligtvis att man gör ett avsteg från marknadsvikt och behöver ha funderat på vad det innebär.
Jag tror som nämnts i tråden att vissa skulle må bättre av att minska risk snarare än att göra justeringar av geografisk fördelning. Jag går själv i tankar att ha lite räntepapper. Jag är lite orolig inför det som Trump kallar Liberation Day 2/4, när han ska gå ut med alla tariffer. Jag har en känsla att det kan bli riktigt oroligt.
En Stay Rich portfölj ska vara defensiv med fokus på värdebevarande istället för tillväxt. Har också en för hög andel aktier i min ”stay rich portfölj” än vad jag borde ha, typ 75/25, lätt att drabbas av FOMO när börsen går bra tyvärr.
Håller nu på att vikta om till ungefär 50/35 och 15% Hedgefond/Realinvest. Förhoppningsvis ger det en stabilare och tryggare utveckling över tid utan någon ambition att slå index.
Kan inte ge några råd om vad som kommer vara mest lönsamt på börsen framöver. Hade jag vetat så hade jag inte suttit med globala indexfonder.
Men då jag inte vet, så känns globala indexfonder fortfarande som ett tillräckligt bra val.
Kör globala indexfonder, en krockkudde i en tf kf och min buffert som riskspridning och fortsätter månadsspara och hoppas på det bästa.
Har räknat med flera stora krascher innan jag behöver börja plocka av mitt kapital och sparar bara det jag har råd att förlora. Så inget har ändrats för min del senaste veckorna.
Förutom att allt blir dyrare av det jag behöver till vardags. Så kanske behöver justera sparkvoten.
Jag förstår. Men har för mig att du har mer än tio år kvar och fortfarande köper andelar. Jag köper inget längre och är i stay rich, plus har 25 % på banken som jag tar lite av för att komplettera inkomsten med. Hade jag haft det som dig, hade jag också fortsatt som vanligt.
ISK-portföljen har hittills gått ner ca 250 000. Det svider verkligen. Tänkte först jag skulle sitta still, även om jag verkligen kände att det är skillnad denna gång när någon rubbar hela världsordningen med så mycket märkliga och dåliga saker, protektionism, egoism, struntar i och dessutom monterar ned demokratin.
Vilket jag tror är helt fel. Man antar att det kommer gå ner ännu mer än det redan gjort helt utan att ha en analys som säger vad som är ett rimligt marknadspris för dessa index/aktier.
Det är skolboksexempel på hur man inte ska göra.
Beror det på börsen nu eller att du har för hög risk?
Anpassa din risknivå efter din situation. Helt oberoende av vad börsen har gjort.
Det har marknaden också gjort. Därför priserna är lägre nu än innan nedgången. Har marknaden inte anpassat sig tillräckligt? Hur vet du det?
Flyttar man sina investeringar från globalfond till Europa så smalnar man ner portföljen. Inte breddar. Det blir en mer fokuserad portfölj med högre risk.
Men bara om man helt byter bort globalfonden mot en Europa fond va?
Behåller man globalfonden och tex omviktas från 80/20 globalt/Sverige till 60/20/20 globalt/Sverige/Europa så lär det väl vara minst lika många bolag tänker jag.
Kanske fler om inte globalfondens europeiska innehav exakt överlappar med Europa indexfonden.