Jag läser mkt om att dollarkursen förväntas fortsätta vara svag under 2026 och att man inte kan förvänta sig några större uppgångar från globalfonder som är tunga i USA under 2026. En del rekommenderar att man skiftar om sitt innehav till Sverige och Europa som förväntas gå bättre under 2026…
Vet att det strider lite mot rekommendationerna från detta forum som tycker man ska ha kvar sitt innehav till stor del i globalfonder. Så hur gör ni? Förändrar ni fördelningen av ert innehav för 2026, dvs bort från USA eller ligger ni kvar med majoriteten av sparandet i globalfonder?
Ni som skiftar fokus, vart placerar ni era pengar istället?
Enskilda års rubriker är brus, det är alltid brus, hela 1900-talet avlöstes av konflikter, krig, omvälvande utveckling och galna ledare. Detta har fortsatt in i 2000-talet och lär fortsatta framåt.
Trots det så har börsen gått upp över tid.
Sen finns inga garantier för att framtiden kommer rimma med historien. Men ingen vet vilket land eller region som kommer gå bäst under 2026.
Jag har redan mycket Sverige i form av mångårig AF utanför ISK, så jag skulle behöva en annan lokalisering inom ISK för att inte få alldeles på tok för mkt home bias.
Att US-DOLLAR är svag är perfekt för dig som fortsätter bara 2026. Kronan kraschar alltid då och då mot USD. Så nominellt får du en boost. Det är bara slappna av och fortsätta som vanligt. Annars spelar du på börsen.
Började spara i indexfonder i augusti. Flyttade över det jag hade hos Lysa till Montrose.
Privat försöker jag bojkotta USA så mycket som möjligt sen Trump förnedrade Zelenskyj i vita huset, jag blev så förbannad. När jag skulle välja indexfonder så kändes det därför inte så bra att så mycket var USA i de globala indexfonderna. Samtidigt kan jag ingenting om investeringar så jag har inte vågat gå utanför rekommendationerna härinne alltför mycket. Men jag bestämde mig ändå för att satsa en del på en Europa-fond (Storebrand Europa A SEK), som är den enda större “kontinent” jag känner jag är villig att investera i med hjärtat för tillfället. Jag är allt annat än rationell med det valet, men det känns ändå bra.
Men det har trots allt gått bra. Jag har 30% Europa, och 70% globala indexfonder. Europafonden har sen slutet av augusti gått +6.4%, medan min globala indexfond gått +4%. Då har jag gjort inköpen för de båda fonderna samtidigt (jag köper alltid 70/30 vid ett köp). Nästa år kanske de globala “vinner”, men det vet man ju aldrig.
Fortsätter som vanligt… Långsiktigt pensionsspar indelat i 2 portföljer.
80% indexfonder
20% allvädersportfölj
Allvädersportföljen ska fungera som lite krockkudde och lugna nerverna när den andra portföljen eventuellt blöder rött någon gång framöver på min 30 år långa sparresa kör enligt marknadsvikt och har inga planer på att överge det och gissa efter eget huvud vad som kommer gå bra framöver.
Ja, jo- fast jag flyttade ju inte i den bemärkelsen (det man har på Lysa måste man ju sälja för att kunna flytta till indexfonder). Jag hade haft Lysa i ca 18 månader, men kände mig tillräckligt trygg att byta till globala/europeiska indexfonder efter att ha hängt härinne och lärt mig tillräckligt om vad det innebär. Det blev något lägre avgift och det motiverade bytet även om jag måste sköta ombalansering själv.
Men hade jag inte hängt härinne och lärt mig så hade jag fortsatt med Lysa- och varit nöjd med det med! Det var toppen att Lysas tjänster fanns för en sån som jag så jag kunde komma igång med investeringar, som satt krampaktigt med alla pengar på ett vanligt sparkonto då jag var alldeles för rädd att investera eftersom jag inte fattade något. Nu har jag tom vågat ta nästa steg och skaffa värdepapperskredit. Det visste jag inte ens vad det var innan-vi får väl se om mina lärdomar från RT gjort mig bankrupt om 10 år
Att ändra sin allokering baserat på förutsägelser om framtiden är dumt och leder till misstag. Marknader, inklusive valutamarknader, är framåtblickande, och om folk kan förutspå vad som kommer att hända så kommer marknaden att justera.
Sedan finns det ett moment/trendföljarargument som säger att det som gått bra på sistone ofta fortsätter att gå bra. Det finns systematiska sätt att utföra en sådan strategi som är vettiga och har stöd i forskningen. Men att hoppa runt baserat på vad man läst av förståsigpåare i media eller på nätet är inte det.
Själv har jag inte en majoritet globalfonder. Jag har 40 % globalfond (40 % Sverige och 20 % TM), men det har jag haft i tolv år, så knappast en reaktion på valutarörelser. Däremot kan en rejäl bit Sverige antagligen minska valutarisken*, så det kan vara positivt av den anledningen.
*Inte på grund av handelsvalutan. Det spelar absolut ingen roll att amerikanska bolag handlas i dollar och svenska i kronor, men däremot finns korrelationer på grund av företagens verksamhet och tillgångar, och vi vet att övervikt i hemlandets aktier historiskt har resulterat i bättre riskjusterad avkastning än att köra 100 % globalt.
Det största problemet med att byta riktning på grund av en pågående trend är frågan om när man ska byta tillbaka. Du går från att vara en passiv investerare till en aktiv då du frångår marknadsvikt. Dessutom köper du nu det som redan gått upp - något du borde gjort tidigare för att vara med under uppförsbacken (lätt att säga i efterhand dock).
Genom att frångå marknadsvikt kan du potentiellt få högre avkastning men då får du också högre risk och volatilitet på köpet.
Grunden bör i mitt tycke vara en global indexfond men det är inte fel att ta högre risk och vara aktiv med en viss procent av kapitalet. Det som jag har svårt för är att om det endast är en viss procent så blir summan trots allt inte så stor i slutändan även om värdet skulle öka mycket procentuellt. Kanske kan det vara värt att investera en del av kapitalet i högre riskklass för att slippa vara ängslig om just den tillgången skulle öka i värde.
Jag kan inte spekulera i varför de säger vad de säger.
Matten i Jans artikel, vetenskaplig referens där och mer därtill visar att USDs värde inte påverkar din globalfond för dig som svensk p.g.a. stor del USD handlade aktier. Jag har själv hjälpt till med materialet.