Öka Sverige-delen när kronan är historiskt svag / öka globaldelen när kronan är stark?

Postar fundering från en vän:

Vi flyttade hem ifrån USA och växlade in USD till SEK till en historiskt sett svag krona. Samtidigt har Stockholmsbörsen dippat betydligt mer än vad DJ har gjort.

Nu känns det inte helt rätt att köpa globalindex som dippat mindre och dessutom växla tillbaka våra SEK till USD och andra världsvalutor. Magkänslan och tidigare erfarenheter säger att kronan och Stockholmsbörsen kommer att hämta sig och därav är det lockande att vikta mer emot Sverige än vanligt.

Är det helt irrationellt som svensk att ta ett bet på Sverige i dagsläget? Det vill säga bör man inte öka Sverige-delen när kronan är historiskt svag samt öka globaldelen när kronan är stark?

4 gillningar

Gjorde själv ett Bet i veckan och flyttade över hela TJP på Avanza från LF global till Plus mikrobolag. Det får bära eller brista om man man vill gå i pension vid 50 :slight_smile:

1 gillning

Marknadstajmning / valutatajmning till 100% :thinking::grin::+1: ?

Inte som att sitta och vänta på det, men om man väl befinner sig där, så ska man väl utnyttja det?

1 gillning

Inte helt fel tänkt. Då ska man ha 100% Plus Allabolag Sverige index just nu :+1::grin:. Bara att man inte tappar 100 tusen vid fondbyte om man har otur :sob::thinking::+1:. Vad väntar du på @janbolmeson ? :thinking:

Om marknaden som helhet har valt att dra ner på sin risk genom att flytta sina pengar till USD och detta fått SEK att falla. Då känns det rimligt att flytta pengar till SEK om detta inte medför en ökad risk för dig personligen. Så om din framtid är i Sverige känns det som ett rimligt agerande.

1 gillning

Jag funderar på vad @janbolmeson sa till sin vän?

Hembias och marknadstiming har du tagit upp mycket i dina avsnitt.

Här känns det som en dubbewhammy dom kan gå både jättefel och jättebra.

Flyttar själv hem extra Euro då och då, när kursen är bra och investerar 50/50 Sverige och globalt. Men då har jag också kvar majoriteten av mina investeringar utomlands också, så Sverige delen är liten totalt sett.

Men att vikta till 50% Sverige och behålla 50% Global borde det inte vara så farligt :wink::thinking::+1:. Kul när du kommer med sådana här inlägg. Tack för det @janbolmeson ! :grin::wink:. Det skapar huvudvärk och konflikter i hjärnan :joy::thinking::+1:

Här verkligen kursen så historiskt hög, fortfarande en krona kvar till all time high i början av 2000-talet?

Att vi sen hade en tid med låg dollarkurs runt 6,5 berodde väl mycket på att vår Riksbanken agerade helt annorlunda än resten av världen. När vi väl agerade som alla andra har kursen pendlat i samma område som idag.

Jag tror själv väldigt mycket på detta.

Gillar att ha en relativt hög exponering mot Sverige.

Så nästan alla köp som jag gjort här under året har varit Sverigerelaterade. Sen om det är rätt eller fel får vi se.

Men just att folk går mot säkra hamnar (USD) när det stormar gör att det känns som OMX och SEK gått ner och försvagats lite väl. Själv är jag optimistisk om världsläget och börsen.

3 gillningar

Om man ska spekulera så, är det kanske bättre att ta Nordnet fonden (Omxbgi) än Plus alla fonder (OMX all share)?

Tänker mig att i dåliga tider går små bolag dåligt/under. De större i Nordnet fonden kan rida ut stormen bättre och återhämta sig snabbare.

1 gillning

Nej det är det väl inte. Men en ökad risk (mer i 1% av världens börs) som jag ser det som förhoppningsvis ger högre avkastning.

Min gissning på Stockholmsbörsen närmaste tiden är nergång vid Nato ansökan pga ökad osäkerhet/risk/hot men en kraftig uppgång när ansökan gått igenom. Ren spekulation.

Själv gör jag ingen opportunistisk omfördelning av fonderna. Jag är opportunistisk på aktieandelen bara.

2 gillningar

Har “vi” inte konstaterat att strategin inte skall ändras oavsett vad marknaden gör?
Behåll fördelningen, ombalansera vid behov, eller?

3 gillningar

Tror det är vettigt, speciellt om man just nu sitter i väntrummet med USD i knät. Kronan kommer att hämta sig och så gör även Stockholmsbörsen. Vid närmare eftertanke så är det nog en “no-brainer”.

Om man har en fast överviktning mot sverige och ombalanserar löpande så blir det väl en sådan rörelse av pengarna ändå. Alla mina insatta medel har hamnat i sverigefonder den senaste tiden då de “underpresterat” globala indexfonder pga valutaeffekten.

3 gillningar

Jag ska själv gå all in i svenska småbolag när kraschen blivit djupare. Förhoppningsvis sammanfaller detta med att vi blivit medlemmar i NATO.

Dollarn brukar stiga i krascher och sjunka när det återhämtar sig.
Så det bästa brukar vara att ligga i USD på vägen ner och i SEK på vägen upp.

1 gillning

Jag hade sett det som olika saker. Hur dom hamnat i sitsen att ha X pengar i sek på banken är historia.

Frågan framåt är vad man tror är bästa investeringen. Om det är global i usd so be it, även om det är att “gå tillbaka i valuta”.

Sen är jag också en global indexkramare

1 gillning

Vi tänker lite så. Har haft en dryg miljon kronor i USD sedan förra sommaren för att diversifiera vår kontantdel. I början av veckan växlade vi tillbaka drygt 30% till SEK då vi inte tror att uppsidan är så stor längre. Dessutom börjar vi gradvis gå in i marknaden igen, ligger på knappt 30% aktier & fonder sedan årsskiftet.

Kronan och svenska börsen tenderar att ta stryk i oroliga tider. Ja det är marknadstajming, men i alla fall historiskt sett så har detta fungerat. Vi gjorde samma sak 2008/9 (plus guld).

1 gillning

Vad finns det för lösningar för att hålla andra valutor? Hur gör ni? Avanza/Nordnet? Storbank?

1 gillning

Vi kör valutakonton på SEB. Annars kan man ha korträntefonder.