Trots att US-börsen återhämtat sig är jag ändå ner ca 8 % pga den försvagade dollarn. Så för att hamna på plus igen måste ju USA gå extra bra, överträffa sig själva, vilket nog inte lär inträffa. Även om globala indexfonder även innehåller annat än USA, så är ju USA största andel. Men även övriga länder i indexfonderna måste ju naturligtvis gå bra så att total avkastning går upp.
Hur ska jag förstå detta?
Och kan man göra något, annat än att stå ut och vänta på att antingen dollarn stärks igen eller att amerikanska börsen överträffar sig själv framöver? Inget verkar direkt troligt på kort sikt.
Själv är jag väldigt nöjd med 100% avkastning på 5 år. Tycker inte om att kolla kortare perioder, tycker att man inte riktigt fattat grejen med passiva globala indexfonder ifall man kollar kortare tidsperioder.
Jag varken klagar eller är missnöjd. Och jag tänker långsiktigt. Sedan jag startade 2012 har jag haft +278 % utveckling. Har ca 10 % Sverige. Och då lekte jag lite också i början.
Men jag kan väl ändå få undra om det är något man kan göra i sådana här lägen, åt sådana här valutasvängningar. Om jag kanske har missat något. Att hämta upp sådana här stort tapp i valutan, är det tex vanligt, brukar det ta tid etc?
Investeringar i aktier ska inte vara på kort sikt, då blir det mest ett lotteri, utan på lång sikt. Om man inte tror på börsen så borde man kanske ha pengarna någon annanstans…
Det går ju alltid upp och ned. Ska man ha avkastning måste man betala med risk, att en valuta går ner är en sådan risk. Det är bara att sitta still i den berömda båten, så har man oddsen på sin sida.
Om du inte har så stort förtroende för USA kan du vikta om lite, det är ju mycket USA i globalt index. Jag gjorde själv det för inte så länge sedan, men det finns inget som säger att det skulle vara bättre än att bara köra på med globalfonden.
Gällande valutor minns jag att en dollar brukade kosta sex kronor och en dansk krona 90 öre under min uppväxt, så på lång sikt har vår kära krona inte varit någon trygg hamn tyvärr.
Behövs inte. Andelen amerikanska aktier i en global indexfond sjunker automatiskt när de tappar värde gentemot andra marknader. Vikten uppdateras alltså ögonblickligen genom att aktierna som fonden äger stiger eller sjunker i värde.
Om man vet vilken marknad och vilken valuta som kommer gå bäst så finns det betydligt mer lukrativa investeringar än en global indexfond att göra.
Det är lätt att tyngas ner av negativa nyheter om USA eftersom nästan all vår nyhetsbevakning handlar om USA. Hade du haft lika noggrann och kritisk bevakning av övriga världen så skulle du kanske agerat tvärtemot.
Visste du t ex att Kina just nu har en massiv bankkris och kraftig deflation? Att EU tvingas skjuta upp många av sina miljökrav på grund av att de inte verkar genomförbara? Vart ska pengarna gå om inte till USA?
Om du av någon anledning bryr dig om nominell avkastning (istället för köpkraft) så är det ju bara att du investerar i något land med hög inflation, typ Turkiet.
Det är komiskt hur svensk media kan växla mellan två motsatta argument beroende på om det S eller Donald Trump som står bakom exakt samma drag.
Varje år som kronan har försvagats så har vi tvingats lyssna på den trötta devisen att det är bra för den svenska exportindustrin – när dess personals reallöner sjunker, underförstått. Inga nackdelar belyses utom kanske att semesterölen utomlands skulle bli ett par kronor dyrare. Inga varningar för att äga svenska aktier.
Sen när det är dollarn som för en gångs skull sjunker i värde så skulle det plötsligt vara katastrofalt för ett lands hela ekonomi med en försvagad valuta, enligt media. Då ska man enligt media rusa till banken och göra sig av med allt som är registrerat på en amerikansk börs, oavsett var företaget är verksamt. Inga fördelar om en troliga stärkt export nämns.
Det är därför det är så farligt med statlig media. En sida tar över informationskanalerna och tränar sedan bort medborgarnas naturliga instinkt till skepsis och ifrågasättande. Det blir ett utdraget inbördeskrig mot tänkande som går emot partipolitiken för dagen.
Staten och kapitalet-kartellen kring att ständigt försvaga kronan tror jag inte att folk i allmänhet tycker så bra om. Här i Skåne märks det tydligt hur stor skillnad det är mot Danmark. Men att försvaga valutan med några procent om året har inte så stort nyhetsvärde.
Observera att allt fler länder slutar handla i dollar. BRICS som många verkar såga här börjar kanske ge resultat.
Tror dollarn faller friskt då den är uppblåst och skuldtyngd.
Jaså, vilka länder är det som köper rubel eller andra BRICS-valutor? Och hur mycket?
De största deltagarländerna i BRICS är Ryssland, Kina och Indien. Efter Rysslands invasion av Ukraina så är det uppenbart vad syftet var – att oförhindrat kunna kriga på trots sanktioner. Nu vet vi i praktiken hur långt länderna är beredda att gå i sitt försvar av BRICS: Kina vägrar handla i rubel. Indien likaså. Ryssland vägrar handla i indiska rupier. Ryssland och Indiens handel betalas därför i en kombination av kinesiska renminbi och UAE dirham – en valuta bunden till värdet på amerikanska USD.
Om till och med BRICS-länderna föredrar stabiliteten från amerikanska dollar i sin handel framför den ryska rubeln, varför ska någon annan slösa tid på att se dem som något slags hot mot dollarns ställning?
Det beror väl sig på vad syftet är. Det är väl bra att dollarn blir billigare nu inför semestern. Billigare att resa i USA och billigare att växla över från SEK-baserade tillgångar till amerikanska (t ex sitt månadssparande). Sitter man på dollar och inte behöver sälja sitter de nog bra där de sitter just nu.
Om du gör någon form av återkommande bokföring på dina tillgångar inklusive dina investeringar så se till att du ser dina summerade tillgångar både i kronor euro och dollar. På så sätt kan du se att du blivit rikare globalt när SEK gått upp.
Finns väl inga tecken på framgång hos Brics ? Ett döfött projekt mellan mestadels diktaturer som internt är ovänner och flera mer beroende av väst än av varandra.
I vanliga fall är det ju ett börsfall att hämta upp. Har varit med om några större nu. Alltid väntat ut och det har löst sig.
Men denna gång har ju börsen redan återhämtat sig. Så då är det alltså dollarns fall som orsakat hela 8 % fall, vilket är mycket tycker jag det låter som. Eller är det normalt? För min del handlar det om ganska mycket pengar, så lite billigare resa till USA spelar ingen roll. Vill ändå inte dit igen.
Men det verkar alltså som att det bara är att vänta på antingen starkare dollar eller ytterligare uppgång på börsen.
Jag jobbar mot utlandet, så får oftast betalt i euro, vilken också stärkts mot kronan, så får färre kronor för mina jobb nu också. Reser oftast inom Europa, men kompenserar tyvärr inte.
Förstår inte riktigt hur du menar. Vet bara att hade jag sålt förra hösten, hade jag fått fler kronor. Och det är ju det som räknas. Eller har jag helt missförstått något?