Hej!
Om kronan som idag står i ca 9 kronor mot dollarn vid nyår står i 8,50. Ska jag köpa Länsförsäkringar Global Indexfond nu eller vänta till nyår om vi bara tar hänsyn till kronkursen/valutan?
Hej!
Om kronan som idag står i ca 9 kronor mot dollarn vid nyår står i 8,50. Ska jag köpa Länsförsäkringar Global Indexfond nu eller vänta till nyår om vi bara tar hänsyn till kronkursen/valutan?
Man brukar rekommendera minst fem års sparhorisont för börsen, helst 10+ år.
Att försöka tajma valutarörelser är lika svårt som att tajma raketaktier.
Så har du lång sparhorisont, så köp idag. Har du kort sparhorisont, lägg pengarna på ett sparkonto.
Men det är ditt val. Ingen vet hur valutorna kommer röra sig närmsta månaderna.
Du svarade ju inte öht på frågan..
Tack. Provar så här😁 Hur påverkas Globala Indexfonder negativt av en stark krona?
Går den svara på? ![]()
Ingen vet hur valutorna kommer stå vid nyår!
Även om börsen till exempel går upp i USA, så ser den ut att gå ner i svenska globala indexfonder när svenska kronan stärks mot dollarn.
Kanske någon kan förklara mer nördigt än mig, men så har jag tolkat det.
Bankerna tror att kronan ska stå i ca 8,50 mot dollarn och jag undrar vad jag som småsparare ska tänka på i ett sånt scenario.
Tack för försök i alla fall
Klassikern är ”just keep buying”.
Tror inte ens aktiva förvaltare försöker tajma valutarörelser, då de är extremt komplexa.
Men är bra att veta att globala fonderna kan se ut att minska i värde när kronan stärks, men att det bör jämna ut sig på sikt. Därav rådet om att ha 5-10+ års sparhorisont.
Det gjorde hon visst. Hon gav ett perfekt svar.
Bankerna har ingen aning.
Jag läste det i Dagens Industri idag, men visst. Det är ett antagande.
Du köper något vars värde vi vet med säkerhet varierar över tid. Jag ser därför inte poängen att analysera detta under antagandet att bara valutakursen ändras. Om du skall köpa nu eller senare beror på kronkurs och börsutveckling och det är det väldigt svårt att förutspå.
Absolut. Jag hörde nyligen Jonas Thulin, förvaltningschef på tredje AP-fonden, säga att han var övertygad om att kronan skulle försvagas mot dollar den närmaste tiden. En av dem har rätt!
Men visst, är man övertygad om att kronan skall röra sig på ett visst sätt mot dollar så kan man ju utnyttja det. Under många år har vi som svenska ju tjänat på att ligga i globlfonder p.g.a. detta (någon på forumet brukar argumentera mot att man alls, ens slumpmässigt, kan tjäna eller förlora på valutarörelser, men jag kan inte se att det är korrekt i någon praktisk mening). I år har vi istället relativt sett förlorat på att ligga i globalfonder p.g.a. valutan.
Har man sin övertygelse kan man agera på den. Men det finns ingen allmän sanning om ifall den övertygelsen är rätt eller fel. Konsensus på detta forum är ju att det är mer eller mindre ovetbart och därför ligger många i globalfonder konstant. Jag tillhör inte riktigt det gänget, utan är mer i “kanske lite för svårt för mig, men testar ibland ändå”-gänget.
Tack. Stort tack.
Vill bara kommentera här på min egen kommentar att sedan Thulin sade det har kronan förstärkts en hel del mot dollar. (Jonas Thulin är min personliga favorit när det kommer till kommentarer om makro i närtid. Men även han har ofta fel.)
Fonden äger aktier. Aktiernas värde mäts i någon valuta. Om dollarn försvagas gentomot kronan kommer de som mäter sitt innehav i dollar tycka att utvecklingen varit bättre (eller eventuellt mindre dåligt) än de som mäter sitt innehav i kronor. I själva verket har fonden samma innehav oavsett vilken valuta man väljer att mäta med, det är värdet på pengarna som ändrats.
Ändå relevant vilken valuta man mäter i eftersom man i Sverige använder SEK till vardags och väldigt sällan dollar.
Och då väljer man att mäta värdet i kronor och kan strunta i hur de som väljer att mäta i dollar tycker att fonden har utvecklats.
Poängen är ju att om du köper en svensk fond för hälften av din kassa och en amerikansk för andra hälften och sen rusar kronan nästa dag med tio procent så kommer din andel av den amerikanska fonden ha gått ner ungefär tio procent nästa dag. Om du investerade hela kassa i den amerikanska hade du förlorat tio procent, mätt i svenska pengar.
Man kan verkligen argumentera väl för att det är bättre att inte alls tänka över detta. Men det går ju inte komma ifrån att effekten existerar.