Valutapåverkan på globala indexfonder?

Om du oroar dig för valutan så kan du testa tex länsförsäkringar och etf VGVF, 50/50 typ. Då får du två breda global index fast ena är sek och andra euro.

Detta stämmer inte. Handelsvalutan är nämligen helt irrelevant.

Procent i USD är inte samma som procent i SEK och aktierna påverkas inte av vilken valuta de mäts i.

Så om kronan rusar 10% på en dag kommer både den svenska (antar du menar en med svenska aktier) och den amerikanska fonden båda två tappa 10% om bolagen är oförändrade.

Äger du aktier (eller fond som äger aktier) så äger du inte längre valutan, valutan ändrar värde. Inte det som mäts i valutan.

2 gillningar

3 gillningar

Det kan vara du som rör dig medan det du tittar på står still.

2 gillningar

Vad hade hänt i detta scenario (jag är en svensk som har min balansräkning i sverige dvs sek och investerade 100 kr i fonden igår, handelsvalutan är ägg, skrivbord, toalettrullar, vad som helst):

Jag äger fond där underliggande aktierna har noll kassaflöden i sek och endast i yyy, där yyy är en korg av andra valutor. Dvs fondens underliggande aktiers kassaflöden är oberoende av yyy/sek. Imorgon dyker yyy/sek 50% (sek försvagas).

Om du bara tittar på valutan så kommer en svagare dollar att leda till att globalfonden går ner i kronor, men det kan vara ett misstag att avstå på grund av andra aspekter som kompenserar för dollarförsvagningen.

Om dollarn fortsätter ner (vilket den förmodligen gör, eftersom Trump-admin vill ha en svag dollar) så kommer konkurrenskraften hos amerikanska bolag öka, vilket gör att aktierna ökar i dollar. Det är typ det vi sett hittills under 2025. Dollarn har försvagats kraftigt, men det har nästan fullt ut kompenserats av att USA-börsen gått väldigt starkt. Med andra ord, om du avstår att investera i globalfonder för att du tror på en svag dollar (och har rätt) så är risken stor att du samtidigt missar en börsuppgång som t.o.m. kan ha större effekt än dollarfallet.

5 gillningar

Kolla gärna in @janbolmeson’s avsnitt #329 “Fördjupning: Riksbankens valutavarning till oss som sparar i globala indexfonder” där man får lite olika perspektiv på valutarisken i globala aktieindexfonder.

TLDR; kan nog sammanfattas så här (sen är det ju tillåtet att ha andra åsikter):

• Valutamarknaden är komplex och svår att förutsäga. På lång sikt är den förväntade avkastningen från en valuta noll, då det är ett nollsummespel utan underliggande tillväxt, till skillnad från aktier som genererar kassaflöden.

• Långsiktighet minskar valutariskens betydelse: För långsiktiga sparare, med en tidshorisont på 10 år eller mer, anses valutafluktuationer som “brus” som jämnar ut sig över tid. Den primära drivkraften för avkastningen på utländska placeringar kommer att vara aktievärdet, inte valutan. Att ändra strategi baserat på kortsiktiga valutarörelser avråds starkt, då det ofta är ett misstag och likställs med marknadstiming.

• Om en sparare känner oro över valutarisk, är det snarare ett tecken på att man eventuellt har en för hög aktieexponering för sin personliga situation eller sparhorisont.

• Marknaden prissätter valutan korrekt. Om kronan vore felprissatt skulle stora internationella kapitalförvaltare redan ha agerat, vilket skulle ha drivit valutan i en annan riktning. Enskilda individer bör inte försöka vara smartare än marknaden.

• Pensionsbolag valutasäkrar (vilket är förknippat med kostnad) ibland delar av sina utländska tillgångar, vilket innebär att de har mindre valutarisk. Privatpersoner som sparar i globala indexfonder har däremot ofta 100% valutarisk på dessa tillgångar.

• Övergripande rekommendationen från de flesta experter i inslaget är att fortsätta med en bred, billig, global och långsiktig sparstrategi.

2 gillningar

Vilken slump då att en massa andra faktorer spelade ut för bolagen BÅDE i uppgången för ett par år sen när kronan tappade mot USD och även nu tvärtom när kronan stärks mot USD. Ingenting har med valutan att gör utan det är enbart massa andra faktorer både i upp och nedgång? På riktigt?

Då bör du idag ta ett så stort lån som du kan i dollar och köpa kronor för pengarna. Och det är precis vad folk med mycket pengar redan skulle ha gjort om det som står i tidningen stämde, och då skulle kursen redan ha ändrats.

3 gillningar

Du blandar ihop flera rörelser. Detta sker inte konsekvent.

Alls rörelser nedan är reala:
Antingen kan dina aktier och USD stå still samtidigt som SEK går upp. Då ser det ut som du beskriver utan att aktierna påverkats av valutan utan att så är fallet.

Eller så går aktierna ner och USD ner 2% (aktierna står då still i USD) samtidigt som SEK står still. Då får du samma effekt ingen påverkan av valutan men samvariation.

Förstår inte alls hur du menar med ditt exempel. Speciellt detta är obegripligt: “handelsvalutan är ägg, skrivbord, toalettrullar, vad som helst.”

Menar bara att handelsvalutan är irrelevant. Ok låtsas som att handelsvalutan är x

Inte bara “kan se ut”, utan att värdet de facto gör det. Om jag säljer får jag färre kronor än jag hade fått om kronan inte hade stärkts mot dollarn, som fondens andelar köps och säljs i. Under förutsättning att inget annat förändrats.

Ja, du får färre kronor, men kronorna är värda mer per styck och hela summan är värd lika mycket, om det enda som hänt är att kronan stärkts realt.

2 gillningar

Vad är det som ändras då? Ditt exempel är obegripligt.

Försöker igen:

Vad hade hänt i detta scenario (jag är en svensk som har min balansräkning i sverige dvs sek och investerade 100 kr i fonden igår, handelsvalutan ignorerar vi).

Jag äger fond där underliggande aktierna har noll kassaflöden i SEK och endast i USD. Dvs fondens underliggande aktiers kassaflöden är oberoende av SEK. Imorgon dyker USD/SEK 50% (SEK försvagas).

1 gillning

Fast säljer jag är det ju oftast för att göra något för pengarna, och då är det inte säkert att de räcker lika långt. Priser i Sverige kan ju ha gått både upp och ner. Och likadant om du ska handla något i andra valutor.

Antagandet var att

Om andra priset också ändrats så beror situationen förstås på hur dessa ändrats.

För TS så ger nog detta avsnitt mest kött på benen.

Ville bara flika in det innan tråden spårar ut helt i valutadiskussionen, som ofta lett till låsta trådar, tar fart på riktigt. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Fondens pris i USD oförändrat och realt värde på USD oförändrat så ökar fonden pris med 100% mätt i SEK. Men notera att SEK är värt hälften realt så du får lika mycket värde.

Har du SEK på ett bankkonto som en annan del av din balansräkning så har det kontot i SEK tappat 50% av sitt värde (med stillastående nominellt belopp). Äger du en valuta så.tar du valutarisk i den valutan. Det inkluderar stt ha SEK.

Valutan bolag har kassaflöden i är generellt inte jätterelevant för internationellt operativa bolag. Helt enkelt för att bolagen har utgifter och inkomster i samma valuta. Så bolagens valutaexponering är relativt nära noll (negativt och positiv tar ut varandra). Bolags reala förväntade utveckling är viktigare än nominell i nån specifik valuta.