Varför rasar fonden trots stigande index?

I vanliga fall när hela index ligger på plus brukar de flesta fonder gå up.

Global
Usa
Technology osv.

Men senare tid, trots posertiv index. Så rasar alla med 2-3% per dag.

Vad är det jag missar. Varför stämmer inte fonderna med index just nu ?

2 gillningar

Kronan stärks. Varje dollar blir billigare. Globala index kan gå upp, men det blir värt färre kronor.

Mvh Kroken

14 gillningar

USD är ner ca 8% i år.

Så det är bara valutan som orsakar det. Tja låter rätt logistik nu när du säger det.

Index plus 1,2%
Dollar -2%

Fondvärde -2,9%… tycker ändå det sjunker för mycket

Index mäts minut per minut, fondvärde uppdateras några ggr per vecka.

3 gillningar

Lf globa bleve uppdaterad idag för gårdagens datum.

All index på plus.

Lf global nästan minus 2

Det är detta fenomen som de av media ofta intervjuade sparekonomerna menar med valutarisk: index-sänkningen i USA blir större här i Sverige när kronan samtidigt stärks.

Jämför gärna Ericsson-aktien på OMX visavi Nasdaq USA.

Så vi är i ett udda läge med både börsras och dollar ras… Nu saknar vi bara covid 2 så blir det fullt ras :joy:

Notera att mätt i SEK så tappar även en amerikansk investerare.

Så du tar egentligen ingen valutarisk. Du tar en valutarisk (exponering mot SEK) när du håller SEK på ett bankkonto.

7 gillningar

Är väl väldigt få amrisar som mäter sig i sek?

Om man äger amerika papper och kronan stärks mot USD och man är tvungen att sälja av nån anledning, allt annat lika så har man väl ändå förlorat pengar?

Vilket index går på plus? Det är ju olika index för olika fonder.

Dollarn har ju gått 5% back mot kronan på fem dar. S&P500 har gått back på samma period.

Poängen är att valutan ändrar värde så du kan inte använda den som en konsekvent måttstock på värde.

Du tar valutarisk i den valuta du har pengar i. Köper du en fond som äger aktier så slutar du ta den valutarisken. Inte tvärtom.

8 gillningar

Det som händer för tillfället är att:

• Aktier går ned
  • Dollar går ned - du äger aktier i dollar
  • USA retail köper in sig i Europa i jakt på uppsida - efterfrågan på SEK ökar (eftersom de köper tillgångar i kronor) - kronan stärks
  • Det omvända händer när du säljer svenska kronor, för att köpa aktier på andra sidan pölen (dvs “globalfonder” som mest bara är USA ändå)

Huruvida detta kommer att bli värre är såklart svårt att veta på kort sikt, men detta har det varnats för i många, många år. Rika Tillsammans har även tagit upp det i flera avsnitt, just att Sverige “borde” gå bättre rent statistiskt framöver.

4 gillningar

Nej inga aktier ägs i någon valuta. Du säljer valutan i utbyte mot aktierna (eller fondandelarna).

Nej. De köper SEK för att omedelbart sälja SEK (växla mot aktier) igen. Nettopåverkan är noll.

4 gillningar

Självklart, jag menade “du äger aktier som prissätts i dollar” :slight_smile:

Huh? Då har folk ljugit i varenda podd jag lyssnar på. Du får gärna förklara hur det skulle vara ± noll för valutan?

Snabb googling:

Spelar ingen roll. Prisättningen sker i alla valutor.

Prisättninge på en aktie sker i relation till det värde du behöver för att byta till dig aktien. Det spelar ingen roll vilken valuta som användas för att speca siffran.

Tydligen. Valutan en tillgång handlas i är irrelevant. Gäller alla tillgångar som inte är direkt bundna till en valuta nominellt såsom obligationer/lån med nominell ränta.

1 gillning

Hur ska man tänka kring globala fonder om man, som jag gör, tror på en fortsatt nedgång för dollarn?

Du kan förenklat köpa lika många tesla för dina sålda papper. Som du en gång investerade?

men eventuellt inte lika många Arla mjölkpaket som du en gång investerade med mitt ovan angivna exempel?

Någon form av risk borde det finnas där. sen om du kallar det valuta risk eller nått annat det kanske är mindre viktigt?

Risken finns när du har SEK/USD på bankkonto. När du istället köper aktier försvinner den risken. Därför du får olika resultat.

Detta är en extremt spridd myt. Den verkar aldrig dö…

3 gillningar

Är bara exempel eftersom jag ej tog bild för 2 dagar sedan. Men 2 dagar sedan låg alla på plus. Även usa delarna låg på ungefär 1% plus. Och media sa vi hade en återhämtning.

I vanliga fall brukar alltid någon av global, usa, technology också gå plus. Men alla gick 2-3% minus. Trots en hyfsad bra dag på index.

Lysa har 20% i Sverige. Och de gick ner lika mycket Trots svenska index steg över 2%