Varför rasar fonden trots stigande index?

Ligg kvar. De senaste åren har det varit kronan som tagit stryk och dollarn som ökat. Vilket varit positivt för globalfonderna. Nu är det tvärtom. Det jämnar ut sig i längden

Köper du en fond som inte är valutahedgad som äger aktier noterade i andra valutor, tar du en större valutarisk i förhållande till din hemvaluta.

Nej. Handelsvalutan är irrelevant.

Köper du en fond som är valutahedgad så introducerar du valutarisk (valutaexponering mot valutan). Utan valutahegde så har du inte valuta exponering.

Handelsvalutan är irrelevant, annars hade dubbelnoterade aktier skapat oändligt med pengar ur tomma intet.

2 gillningar

Jag har mindre än hälften av likvida medel investerade i värdepapper. Det är svårt att tajma marknaden förstås. Smartast är kanske att köpa mer vid tillfälle, men kanske inte globalfonder i första hand, för att sprida risker?

Mmm kanske på akademiska men väljer du att realisera en förlust i din hemma valuta som enbart beror på valutaeffekter så kommer du lik förbaskat högst troligtvis kunna köpa minde hemlands producerad produkt= viss tappad köpkraft. sen är det jue alldrig så enkelt i verkligheten.

Absolut äger du en aktie så äger du inte en valuta du äger en aktie som rör sig ändå kanske oberoende av valutan men att valutan inte kan ha en effekt på en realiserad vinst / förlust tycker jag inte är stämmer?

Du får i så fall hävda att “mjöken” blir billigare pga att sojabönorna som de matar kossorna med från amerikat blivigt billigare = lägre mjökpris?

Eventuellt håller jag med om att du tar en större valuta risk om du ligger med lekvider men det är inte ända alterntivet till ett specefikt lands aktier.

Då kan vi ha rubriker i Aftonslasken " Börsen RASAR över valutan".

Men det gör du aldrig om du inte äger en annan valuta. T.ex. USD kontanter i byrålådan.

De flesta företag har en viss nivå av valutaexpoering. Men den exponeringen har ingen koppling till handelsvalutan. T.ex. Volvo cars är exponerade mot USD då stor andel av försäljningen är i USD och stor del av utgifterna är i SEK och Euro. Andra svenskt noterade bolag som köper mycket från Kina i USD och har intäkter i SEK har den omvända exponering mot USD. Trots att både dessa aktier handlas i SEK.

Handelsvalutan är irrelevant. Den tillför ingen valutarisk.

4 gillningar

Då är vi överens fast med olika ordval tror jag

Tack för trevligt tonläge och rolig diskution

1 gillning

Du tar inte bara marknadsrisken utan även valutarisken. Värdet av aktien omräknat till din hemvaluta kan påverkas både av aktiens prisutveckling i den ursprungliga valutan och av hur den valutan förändras i förhållande till din hemvaluta.

Jag kommer följa utvecklingen på indexen borta i staterna närmaste tiden, kommer få loss lite slantar som kommer parkeras för extra köp i ISK, tillsammans med skatteåterbäringen… Svårt att pricka exakt botten såklart, men fortsätter det ned så här varje dag är det bara vänta ett tag till…

Det faller en del nu varje dag i princip, men ändå känner jag ett lugn… Jag vill inte öppna min Google Sheet riktigt längre då jag bara kommer se mer minus, men med vetskapen i bakhuvudet att sparhorisonten är 15-20 år minst så finns ändå ett litet lugn… Varför?
Jo, för jag äger brett. Global indexfond, tillväxtmarknader, småbolag, och viktar efter vad marknaden säger. Bara följa upp det sista emellanåt, och låta månadssparet tuffa på, och komplettera med ett extra stödköp lite senare.

2 gillningar

Men kan alla lugna ner sig :joy::joy::joy: Globala index har knappt rört sig neråt än. Har ingen varit med om en riktigt nedgång?

7 gillningar

Nej det gör man inte. Du tar ingen valutarisk i handelsvalutan.

Jag orkar inte ens diskutera detta längre. Det finns oändligt med trådar på forumet. Det är en fullständig myt att man tar valutarisk i handelvalutan när man köper en aktie utomlands.

1 gillning

Menar du att riksbankschefen (och väldigt många andra ekonomer) är ute och cyklar?

Måste man följa med hela vägen ner?! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Jag upplever tyvärr att du sprider myter eller har en helt annan definition av valutarisk än den konventionella. Det finns gott om källor på nätet som förklarar valutarisk och handel med utländska aktier.

Jag tror tex. inte att SEB sprider myter:
Utländska aktier – allt du behöver veta | SEB.

1 gillning

Jag kan inte bemöta så ospecifik kritik.

Glöm inte heller att banken gärna sprider myter till sin fördel. T.ex. sälja aktiva fonder med höga avgifter.

Det är enkelt att ställa upp matten (med grundskolematte) som visar att handelsvalutan är irrelevant.

1 gillning

I vilken valuta redovisas dina andelar i fonder med aktier som handlas i andra valutor? Det är inte svårt att lista ut att SEK/USD-kurs påverkar värdet på dina fonder om de redovisar fondvärdet i SEK.

Det du håller på med är fånig semantik.

2 gillningar

Ja, tänker detsamma. LGI har väl samma kurs som i okt-nov 24.

Jag kommer börja känna småångest om vi går under kursen från mars -20 (covid) av den “enkla” anledningen att det kommer ta en okänt lång tid för kursen att arbeta till tillbaka - och jag funderar på pension.

1 gillning

Det är en myt. Du kan enkelt ställa upp matten själv och se att det inte spelar nån roll vilken valuta de underliggande aktierna handlas i.

1 gillning

Det är knappast ospecifik information. Det går dessutom att observera i realtid när globala indexfonder (med 70 % innehav i USA) i Sverige tappar 2-3 % per dag medan USA börserna står stilla. Hur förklarar du det om det inte är valutaeffekt USD/SEK?