Fond i SEK vs USD?

Tjo
Kan någon förklara för en nybörjare hur det hänger ihop ich hur mitt sparamde utvecklas beroende på om fonden handlas i SEK eller USD?

Om dollarn blir dyrare vad händer då på mitt fondsparkonto som ju redovisas i SEK?

Om fonderna som handlas i SEK har typ 90% US-bolag vad händer då på mitt fondsparkonto om dolllarn blir dyrare?

Osv.

Valutan en fond handlas i spelar ingen som helst roll.

Om du har två fonder som följer samma index och den ena handlas i USD och den andra SEK. Om de har samma avgift och du inte har några växlingsavgifter vid köp/sälj så kommer din utveckling vara identisk oavsett vilken du väljer.

3 gillningar

Tänk så här. Utvecklingen på aktierna blir densamma. Det ekonomiska utfallet kan däremot skilja oerhört beroende på hur valutorna har utvecklats.

2 gillningar

Tänk så här. Säg att du köper ett hus i USA för 1 miljon dollar, kurs 8 kr. Några år senare säljer du samma hus för samma belopp 1 miljon USD. Nu står kursen i 11 kr. Då har du tjänat ett antal 100 000 kronor. Hade dollarn gått ner hade du förlorat pengsr.

En starkt bidragande orsak till global och amerikanska fonder har gått så bra är att dollarn har blivit starkare och den svenska kronan svagare.

1 gillning

Det är inte relevant för TS fråga.

TS fråga är om vilken valuta en fond handlas i. Inte något annat.

Jämförelsen blir då, tänk att du köper ett hus på Bahamans och betalar I USD för att några år sälja i USD. Eller köpa samma hus i SEK och sen sälja det några år senare i SEK. Då spelar inte valutan någon som helst roll!

1 gillning

Det spelar en roll om man vill behålla en valuta till exempel USD.

Din beskrivning är riktig. Antalet utlandssvenskar och personer med valutakonton i USD på detta forum tror jag dock är i en klar minoritet…

Detta var ett klarläggande som jag tror behövs.

2 gillningar

Nej det gör det inte. Huset man äger på Bahamas är inte en del av USD eller SEK. Det är bara två valutor medans huset är en annan tillgång.

1 gillning

Nja, om ett företag köper ett hus på Bahamas eller i Sverige så nog så nog sjutton måste det bokför i någon valuta. Tro mig!

1 gillning

Ja vilket är fullständigt irrelevant när man tittar på hur husets värde förändras över tid. Det kommer vara samma utveckling i SEK oavsett om man handlar huset i SEK eller USD. Det kommer också vara samma utveckling i USD oavsett om man handlar huset i SEK eller USD.

Det spelar ingen roll vilken valuta köp/sälj transaktionen genomförs i! Helt irrelevant för utvecklingen!

Köper du ett hus som privatperson så har du med stor säkerhet någon form av "mental bokföring " i vad huset är värt.

Nej utvecklingen blir exakt densamma om vi bortser från kostnaden för valutaväxlingen mellan SEK och USD.

1 gillning

Den mentala bokföringen påverkas inte heller av valutan som själva transaktionerna genomfördes med.

Hur menar du nu? Om en svensk småsparare köper andelar i en usa-fond, vars kursutveckling är plus minus noll, men usd blir starkare vad händer då? Innehavet stiger i värde.

Jag kan försäkra dig om att den dagen huset säljs och pengarna skall tillbaka till Sverige, då har valutautvecklingen en väldigt stor betydelse!

2 gillningar

Inte ett skvatt har den påverkat! Nada! Zip!

Visa med beräkning att den har det om du påstår det!

Läs ovan om huset som köptes och såldes för 1 miljon USD. Värdetillväxt i Usd plus minus noll, men en enorm skillnad i resultat för den svenske ägaren.

Jag har jobbat i bank med import och exportföretag i decennier. Jag kan försäkra dig om att värdet på den svenska valutan påverkar värdet både när man köper och säljer i utländs valuta…

Det finns fonder som har varianter noterade i olika valutor, SXR8 är ett exempel Den är noterad i Euro och följer S&P 500 som noteras i USD.

Om Euro stärks mot USD kommer SXR8 i procent räknat i EUR gå svagare än S&P 500 i USD, men när du har hänsyn till valutaförändringen blir resultatet identiskt. Eller ja, SXR8 har en avgift och drabbas av skatter på utdelningar men bortsett från det är resultatet samma.

Jag har skapat ett chart i Tradingview som visar detta:

1. SPXTR i USD (SP 500 inkl utdelningar) i rött
  2. SPXTR omräknat till EUR i blått
  3. SPXTR omräknat till SEK i gilt
  4. SXR8 i EUR turkos
  5. SP 500 USD utan utdelningar i orange
1 gillning

Detta är ett vanligt missförstånd som tyvärr även många som borde vara experter gör. Se mitt inlägg ovan.

1 gillning

Ja, men detta är ju inte direkt fallet för Lf global indexnära, Robrur Access global mfl.