Nej, aktieinnehav kommer att påverkas av kursrörelser mellan den valutan aktierna är noterade i samt SEK (ej handels valutan dock). Ofta blir det rätt stor exponering mot USD pga de underliggande innehaven.
För räntefonder där underliggande innehav är papper i SEK, är du “skyddad”, likaså för aktiefonder där underliggande bolag är noterade i SEK.
Man kanske inte ska använda ordet “skydd” iofs, då hittills det långsiktiga konsekvensen av att äga exponering mot USD och Eur via globalt index är viss utjämning av svängningar i indexet (en typ av hedge) och dessutom bättre värde.
Många tror att p g a stigande arbetslöshet och fallande inflation så kommer Fed sänka räntan i USA.
Då finns risk att USD faller mot Sek.
På din depå kommer det se ut som att valutaeffekterna gör innehav med exponering mot USD faller i värde, men den andra sidan av myntet är att då har kronan stärkts.
Utnyttja situationen och köp mer i fonder som exponeras mot dollarn, när kronan stärks och du får mer för varje krona.
Tror man att räntorna kommer falla är långa obligationer bra att äga, så tjänar du på fallande räntor.
Balgrunden för mig är att jag kommer att konsumera i Euro i Spanien och är därför inte beroende av kursutvecklingen av den Svenska kronan.
Jag är inte ute efter att spekulera i den Svenska kronan eller liknande utan enbart få reda på skillnaden mot om jag exempelvis hade satt pengarna direkt på ett EURO konto.
Även kursutvecklingen är utanför frågeställningen.
Frågan gäller därför om vad värdet på svenska kronan har för påverkan i följande exempel:
Investering i följande ETF som enbart är handlad i Euro. (Ingår i Lysa)
Uttag efter 1 år. Säg att Euron har gått upp 10 procent mot den svenska kronan.
Jag konsumerar sedan enbart i EURO
Som jag uppfattat det har svenska kronans värde ingen påverkan alls vid denna transaktion. Är det riktigt?
(Kanske det finns ett enklare sätt att förklara detta, med det är det bästa jag kommer på)
Egentligen då jag bor i Spanien spelar ju inte kronkusen någon roll.
Kursen på valutor spelar egentligen ingen som helst roll när du äger en aktiefond.
Du äger företagen och priset på företagen varierar i olika valutor.
Det gäller att komma ihåg att om t.ex. Euron tappar mot dollarn med säg 10% medans du äger en fondandel i en fond som handlas både i dollar och i Euro så kommer fonden ha olika procentuell utveckling i Euro respektive Dollar. Den skillnanden i utveckling kompenserar för utvecklingsskillnaden i valutorna.
Så därför är alltid handelsvalutan för både underliggade aktier eller fonden totalt irrelevant för din utveckling! Det gäller alltid. Det ser inte så ut när man tittar på utveckling i en viss valuta, men det är för värdet på valutan är inte konstant! Utan valutan är som en linjal som är som ett gummiband, skalan ändras hela tiden. En valuta är inte som en styv linjal.
Tack för bra svar, men jag har antagligen formulerat mig otydlig.
För att göra det än mer tydligt vad jag är ute efter frågade jag ChatGPT Det är väl riktigt eller hur?
Frågade ChatGPT följande:
Visst är det så att om man köper en aktie i Euro och säljer den så följer värdet utvecklingen på aktien och utvecklingen på Euro ja/nej
Ja, det stämmer. Om du köper en aktie i euro och säljer den, påverkas din investering av både aktiens värdeutveckling och valutakursens förändring mellan euron och din basvaluta (t.ex. svenska kronor).
Exempel:
Aktieutveckling: Om aktiekursen ökar i euro så stiger värdet på din investering.
Valutautveckling: Om euron stärks mot din basvaluta (t.ex. svenska kronor) får du dessutom mer i värde när du säljer aktien och växlar tillbaka till din basvaluta.
Således påverkas ditt slutliga resultat både av aktiens värdeförändring och valutakursens utveckling.
Det är för att låtsas att valutan är värd lika mycket! Men kursförändringen på valutan är ju precis beviset på att så inte är fallet!
Chat GPT är urusel på fakta.
Du får inte mer värde för att du får fler kronor när kronorna blivit värda mindre.
Nej.
Om din basvaluta tappar 10% värde. Euro ligger still i värde. Då får du 10% mer basvaluta men samma värde!
Basvalutan har ju tappat i värde vilket är den exponering du INTE har kvar när du har köpt en aktiefond istället för att ha pengarna på bankonto. Hade du haft pengarna på bankkonto under samma tidsperiod i din basvaluta istället hade du haft lika många av din basvaluta med 10% mindre värde.
Du skrev:
‘Hade du haft pengarna på bankkonto under samma tidsperiod i din basvaluta istället hade du haft lika många av din basvaluta med 10% mindre värde.’
Jag är enbart ute efter värde/köpkraft
Utan aktier:
Alternativ 1
Pengarna på ett SEK bankkonto (utan avkastning)
Alternativ 2
Pengarna på ett EURO bankkonto (utan avkastning)
Om SEK tappar 10 procent i värde mot EURO så får jag ju mindre köpkraft med alternativ 1 eller hur?
Med aktier:
Alternativ 1
Pengarna på ett SEK bankkonto (utan avkastning)
Alternativ 2
En aktie noterad i EURO (utan avkastning)
Om SEK tappar 10 procent i värde mot EURO så får jag ju mindre köpkraft med alternativ 1 eller hur?
Då spelar noterad valuta ingen som helst roll! Valutakurserna är helt irrelevant!
Om vi antar att Euro har samma köpkraft ja! Det är för att du i alternativ 1 äger SEK som tappar köpkraft medans i alternativ 2 äger du Euro som behåller köpkraft.
Här tänker du fel, för i alternativ 2 här spelar ingen roll vilken valuta aktien är noterad i.
Om SEK tappar 10% i köpkraft relativt Euro, euro har samma köpkraft:
Alternativ 1:
SEK på bankkonto utan ränta.
Alternativ 2:
Aktie noterad i SEK utan värdeförändring.
Då får du 10% mer SEK med alternativ 2 när du säljer. Du växlar en aktie var kurs i SEK ökat 10% (men samma aktie har stått still i EURO under samma tidsperiod).
Det är det sistnämnda som är viktigt här, att en aktie kan under samma tidsperiod ha olika utveckling i procent beroende på vilken valuta vi mäter i. Titta på dubbelnoterade aktier så blir det uppenbart. De har olika kursutveckling på olika börser, men värdeutvecklingen är självklart den samma. Det är ju samma aktie!
Det enda som spelar roll är kursändringar mellan den valuta som underliggande innehav exponerar dig mot (USD, Euro etc. kanske SEK pga Lysa Home bias) och den valuta du ska växla till och använda för att köpa saker efter att du säljer fonden.
Om du bor och köper saker i Spanien så är det Euro
SEK kursen är inte relevant då, även om fonden köps och säljs i SEK. Det enda fallet SEK kursen är intressant är om Lysa håller räntepapper eller aktier i SEK, vilket de gör i liten skala i form av Home Bias om jag fattat rätt?)
Det generella svaret är detta, som ChatGPT förklarar korrekt. På frågan om exponering av aktier noterade i annan valuta:
Fråga:
Om man bor i ett Euro land och köper aktier som är noterade i USD, har man då en exponering mot USD ?
Svar:
Ja, om du bor i ett euroland och köper aktier som är noterade i USD, har du en exponering mot USD. Detta beror på att värdet på dina investeringar kommer att påverkas inte bara av aktiens prisutveckling utan även av växelkursen mellan EUR och USD.
Till exempel, om USD försvagas mot EUR, kan värdet på dina investeringar minska när de omvandlas tillbaka till EUR, även om aktiekursen i USD har stigit. Omvänt, om USD stärks mot EUR, kan värdet på dina investeringar öka i EUR, även om aktiekursen inte har förändrats mycket.
Denna valutarisken är viktig att beakta när man investerar i utländska tillgångar noterade i en annan valuta än ens egen.
Men notera att själva handelsvalutan inte spelar roll.
Ringde dessutom både Nordnet och Alecta. Och såg svaret från Räkmackepensionär. (Bra namn )
Min slutsatsen därifrån är att valutakursen har betydelse och att ChatGPT har rätt.
Från ChatGPT:
‘Valutautveckling: Om euron stärks mot din basvaluta (t.ex. svenska kronor) får du dessutom mer i värde när du säljer aktien och växlar tillbaka till din basvaluta.’
(Dessutom förekommer ibland hedge som bland annat tat bort valutaeffekterna)
Svaren från Nightowl indikerar inte detta, men kanske det är något som jag har missuppfattat?
Nej det tycker jag inte du har. Det finns ett annat perspektiv på detta när det gäller vissa typer av globala företag vars värde korrelerar med flera valutor, men det generella svaret tycker jag du och ChatGPT har full poäng på
Aktiekurser och valutakurser kan påverkas av skilda, oberoende faktorer, men båda påverkar investeringen. Tex en centralbanks beslut om pengapolitik.
Här snabbgogglade jag fram en tydlig och förklarande krönika från morningstar om valutaexponering i globala aktie fonder: Har du koll på din valutarisk? | Morningstar
Om Morningstars krönikör hade fattat detta helt fel så har de i skrivande stund haft över 1 år att korrigera det felet. I artikeln presenteras också viss fakta om det.