Ren USD-investering på Avanza som ej är Valutaväxling?

Hej!

Jag skulle vilja köpa något som i princip är en ren USD-placering eller följer USD kurs mot SEK. Jag vet att man kan valutaväxla, men det går inte på ISK:n utan måste göras på Aktiekontot och ev. vinster rapporteras manuellt till skatteverket. Samt att man måste ansöka om det osv.

Jag undrar vad det finns för alternativ som man kan känna sig trygg med. Jag letar inte efter fonder som fokuserar på amerikanska aktier osv. Utan den ska följa USD kursen i princip eller kraftigt gynnas av den. Jag bettar på att aktiemarknaden kraschar och folk flyr till USD som en säker hamn om det kniper till riktigt ordentligt.

Ingen hävstång. Jag vill kunna gå ur investeringen ganska snabbt och smidigt. 6-18 månaders sikt.
Och på ISK:n som sagt.

Vad finns det för alternativ? Jag har hittat ett certifikat som möjligen är ett bra alternativ. Men jag vet inte riktigt om jag litar på certifikat, särskilt nu om jag ska betta på att “Hela havet stormar” över alla marknader i princip. Där får ni gärna ge mig input/åsikt. Här är certifikatet:

Finns det bättre alternativ? Hur skulle du betta på USD/SEK uppgång via ISK som hedge mot finansiell härdsmälta? Ge gärna tips specifika produkter som är seriösa som man kan sitta lugnt med.

Kanske har du en finurlig aktie/fond som du vet skulle vara ett bra alternativ rent av?

Någon som har några tips?

Det bästa är nog US government treasury bill (T-bill) med kortast möjliga löptid. Ju längre löptider desto mer riskerar du att de faller i värde om räntorna går upp. (T-bill = Short-term U.S. government debt obligation backed by the US government).

Enklast köps de som ETFer och jag använder ticker BIL, med löptid 1-3 månader, som är minimalt räntekänslig och mycket väl kan representera USD cash men som även ger en liten avkastning (ränta) som betalas ut månadsvis. Fungerar mycket bra att motverka SEK fall mot USD och kan köpas/säljas i realtid med extremt låg spread (skillnad mellan köp/sälj kurs). Har också sett att det finns en som heter GBIL och har något längre löptider, upp till 1 år, och är därmed något mer räntekänslig. Vet inte om de säljs av Avanza.

3 gillningar

Går bara att sälja men inte köpa på Avanza. Fler alternativ?

Nej, det är vad jag använder.

Denna?

1 gillning

Jag hade korta räntefonder (flera olika) i USD förr via nordnet, men i flera år fick jag konstiga kostnader dragna från dem, alltid sista börsdagen i juni.
Ingen kunde förklara kostnaderna detta datum, så jag slutade med korta räntefonder i USD.

Jag skulle satsa på etf- istället.

Men jag har både amerikanska aktiefonder och guld (handlas i usd) så jag har exponering där.

Det spelar väl ingen roll att guld handlas i dollar, för dess värde är frikopplat från dollarn?
Det är ju ingen skillnad att växla SEK till USD och sedan köpa guld för dollarn, än att köpa guld för SEK (i den mån det är möjligt, men det finns ju svenska certifikat för det). Jag har tidigare köpt guld via bullion vault för EUR. Det blir samma pris i SEK ändå.

3 gillningar

Guld är inte en exponering mot usd även om ditt guld-värdepapper är prissatt i det. Guld prissätts i nästan alla valutor, och dessa valutor prissätts också mot varandra. Det är vad jag förstått extremt sällsynt att det finns arbitrage att hämta i att tex köpa guld med sek, sedan sälja guldet i usd och växla tillbaka till sek. Du kommer i slutändan sitta med samma mängd pengar minus avgifter.

3 gillningar

Citat: “Idag sätts guldpriset i huvudsak genom ett amerikanskt system för terminshandel som sköts av den Chicagobaserade råvarubörsen Comex. Terminspriset påverkar det så kallade spotpriset på guld, som styr vad guld kan handlas för över disk på den Londonbaserade handelsplatsen LBMA. “Spotpriset” accepteras sedan världen över i princip som dagspriset på riktigt, fysiskt guld.”

Världsmarknadspriset på guld sätts i USA i USD.

Står guldpriset still mot kronan, men usd stiger, då kan du sälja ditt guld för fler kronor, trots att guldet stod still.

1 gillning

Detta är korrekt, terminspriset är spotpriset.

Förmodligen köper SEB den amerikanska ETFen CBIL som har en årlig avgift på 0.12% och döper om den till SEB Korträntefond C USD, tar en årlig avgift på 0.46% och säljer den till svenskar. SEB tjänar då mellanskillnaden på 0.34% utan att göra någonting. Typiskt SEB.

3 gillningar

Det finns inget arbitrage att hämta i guld köpt i USD jämfört med guld köpt i SEK. Du äger inte USD, du äger guld.

När USDs värde förändras förändras dess pris i både guld och SEK, på samma sätt.

3 gillningar

Vilket inte på något sätt säger att guld är en USD-exponering. Det säger bara hur många dollar du behöver för att köpa en viss mängd guld. Bara det faktumet i sig, säger ju att guld inte har en exponering i dollar. Frågan är ju hur många dollar du behöver, vilket hade varit helt irrelevant om det varit en dollarexponering för då är ju priset i dollar fixed?

Nej, om guldpriset står still mot kronan får du inte en enda krona mer om du säljer och växlar till kronor. Du kan inte sälja ditt guld för fler kronor om guldpriset står still mot kronan. Det är precis de vi försöker säga här. Det spelar ingen roll vilken “proxy” då har mot guldet. Det spelar ingen roll om du köper det i kronor eller dollar eller något annat.

Om du bryr dig om din utveckling i kronor, vilket jag antar att du gör, så är det enda som spelar roll vilket växlingspris guld har mot SEK, oavsett vilken proxy du går igenom för att få SEK. Spelar ingen roll om du säljer guldet för dollar och växlar till SEK, eller om du säljer guldet för EUR och växlar till SEK, eller om du säljer guldet och direkt får SEK. Se guld som en egen valuta helt frikopplad från andra valutor. Den har egentligen ingen särställning ur ett värderingsperspektiv.

2 gillningar

Ja det här med att folk tror att man har exponering mot det som en produkt köps och säljs i tex. GULD/USD eller Tesla/USD verkar vara en stor seglivad myt i finanskretsar. Till och med till synes kunniga personer hävdar bestämt att det är så. Men så är det ju inte. Som sagt så äger man bara det man köpt och inte det man använde för att betala för det, eller det man ska få betalt i när man säljer. Det gäller alla handelspar, det som står först är det du äger. Det som står efter ger inte alls någon exponering mot den valutan eller handelsparet.

Varför finns det inte konsensus kring detta för länge sedan? Handelsplattformar brukar till och med påminna om “Du har en valutarisk när du köper denna produkt” för sådant som handlas i t.ex. USD. Varför säger de de? Det enda de borde säga är. “Köper du den här amerikanska aktien så har du ingen valutarisk mot USD, men du slipper ha risk mot SEK och din aktie prissätts i USD men följer inte USD”. Det är nog dessa meddelanden på handelsplattformarna som bidrar till att folk gör den här tanke-kuller-byttan? Eller är det för att en amerikansk aktie är för bunden till det amerikanska samhället att den automatiskt blir en exponering även mot USD indirekt? Till skillnad mot tex Guld i USD par.

Bra om vi reder ut det nu :slight_smile:

2 gillningar

Vill man ha en exponering mot en valuta utan att handla med valutaparet i terminer e d då är det enklaste sättet att handla en tillgång som handlas i den valutan.
Stiger valutan stiger värdet på tillgången (om underliggande står still).

Ex.
Jag äger ex NOK i en fond från Arctic. Kollar man fondens värdeutveckling i nok (ex via Financial times) så utvecklas den väldigt stadigt likt IKC Avkastningsfond.

Men kollar jag arctic fondens värdeutveckling i Svenska kronor via Nordnet då ser jag en kurva som närmast är identisk med Nok!
Den stora effekten i volatiliteten i arctic i min depå kommer från Nok, inte från räntepappren.

Förstår ni inte detta så ska ni inte försöka diversifiera till olika valutor.

Har du tänkt tanken att det är du kan ha missuppfattat valutaeffekter på underliggande tillgångar?

Alltså, det finns en sak som är objektivt rätt här. Guld är inte en tillgång som innebär USD-exponering. Det var det frågan gällde.

Köper du en norsk räntefond eller norsk fond som har norska fysiska tillgångar, så kommer det ju spela roll och innebära en exponering mot NOK. Men guld har inget underliggande som finns i dollar. Tvärt om används guld ofta som “hedge” av amerikanare mot dollarn. Om dollarn sjunker i värde (generellt sett, inklusive mot guld) går guld upp, just eftersom det inte är dollar. Det vore ju like tokigt om amerikanare använde något som var en dollarplacering som hedge mot nedgång i dollar :rofl: . Jag säger det igen, guld är inte alls en USD-exponering. Det närmsta USD-exponering man kan komma med enkla medel (läs: fonder) utan att faktiskt sitta på USD, är amerikanska räntefonder. Alternativt svenska fonder som investerar i amerikanska räntefonder, och som saknar valutahedge.

Som sagt, köper du något som som i NOK inte har så stor volatilitet, så som en norsk räntefond, så blir det ju en indirekt placering i NOK eftersom skillnaderna i växelkurs mellan SEK/NOK är större än svängingarna i den norska räntefonden - räknat i NOK.

Samma gäller inte för guld och USD. Förklara för mig, om du menar att guld och USD samvarierar så pass mycket att guld är att anse som en dollarplacering, är det då inte lite konstigt att priset på guld i dollar varierar? För det gör den ju väldigt mycket. Men din norska räntefond varierar inte så mycket i pris i NOK, och därmed kan den fungera som en tillgång i NOK “nästan”.

2 gillningar

Se min länk ovan.
Världsmarknadspriset på guld sätts i dollar, du kommer inte runt det, så dollarns rörelser påverkar guldpriset om du själv köper från en annan valuta, som sek.

Jag har ju förklarat att världsmarknadspriset på Guld sätts i dollar och sjunker kronan i värde mot dollarn ökar värdet på din tillgång guldet som har ett pris i dollar, enkelt!

Jag har aldrig påstått att något om dollarns correlation mot guldet, hittills.
Amerikaner med portföljer i dollar som köper tillgångar i dollar, som guld, där syns ingen valutaeffekt.
Köper du varor som handlas med dollar och betalar med dollar, då kan du inte göra någon vinst/förlust i valutan.

Att amerikaner kan köpa guld som hedge mot dollarfall eller mot inflation har med guldets rörelsemönster att göra, inte med dollarns.

Men köper vi Svenskar Guld, som prissätts i dollar, och vi har depå i svenska kronor, då kommer både guldets prisutveckling mot dollarn och dollarns prisutveckling mot kronan spela roll och ses på depån.

Handelsplattformar som påpekar att utlänska placeringar innebär valutarisker (möjligheter), de gör rätt.

Det påverkar enbart guldpriset i USD, inget annat. Alla prisers förändring är relativa. Alltså jämfört med något. När man slarvigt säger att guld går upp menar man ofta att guld går upp i förhållande till dollar, och det är denna miss du gör.

Det går inte att säga att guld går up, eller att dollar går upp, eller SEK går ner. Det går upp eller ner i förhållande till något. Om man slarvar och säger att “guld går upp”, så menar man att GULD/USD går upp. Alltså guldpriset, mätt i USD, går upp.

Nej, det enbart under förutsättning att guld förhöll sig konstant mot dollarn. Om dollarn faller mot allt annat (inklusive guld), så får du exempelvis dubbelt så många dollar för ditt guld, men å andra sidan hälften så mycket SEK per dollar = exakt lika många SEK. Det var bara dollarn som gick ner, inte guld.

De tar lika mycket eller liten risk jämfört med en svensk. Risken att guld ändras i förhållande till den valutan man räknar i. En svensk tar inte en valutarisk mot USD genom att placera i guld

Det har du, om du anser att guld är en dollarplacering vars värde i SEK beror på dollarns värde.

Det har att göra med guldets rörelse mot dollarn, och precis inget annat. Att guld rör sig innebär ju att den rör sig mot dollar, för en amerikan. Om dollarn faller, så faller den mot guld, vilket gör att du får mer dollar för ditt guld - alltså en hedge mot att dollarn skulle gå ner.

Guldets pris brukar presenteras i dollar ja. Dollarns påverkan spelar enbart roll om du först värderar guldet i dollar, för att sedan värdera dollarn i din andra valuta. Det är så superenkelt som detta: GULD/USD och USD/SEK, se det som två divisioner, där USD förekommer både som täljare och nämnare, de tar ut varandra. Kvar blir GULD/SEK. Det går utmärkt att handla guld för andra valutor än dollar. Priset man då får är vad guld kostar i den valutan. Blir det dyrare i SEK för att dollarn gått upp, blir det för att guld också gick upp, dvs både guld och dollar gick upp. Om bara dollarn går upp, så får du mindre dollar för dina SEK, men å andra sidan mer guld för dina dollar. Precis lika mycket oavsett dollarns kurs om det nu bara var den som ändrade sig.

Ja. I fallet guld tar du valutarisken GULD/SEK, inget annat. Du tar ingen valutarisk mot dollarn - men som sagt en “valuta”-risk då växelkursen mellan SEK och GULD, oavsett om proxyn är USD eller ej, kan ändras.

Du behöver inte tro på mig.

Men priset på guld i SEK är priset på guld i dollar, gånger växelkursen mellan sek och dollar. Men det är precis lika mycket priset på guld i euro, gånger växeklursen mellan sek och euro. precis lika mycket som den direkt är växeklursen mellan sek och guld. Allt annat skulle orsaka arbitrage.

4 gillningar