Hej! Läser om hur kronan försvagats och undrar helt enkelt hur det påverkar oss som sparar i globala indexfonder via Avanza till exempel. Har en del teorier såklart men vill gärna ta del av RTs samlade kunskap i frågan. Tänker främst i köpkraft gentemot ett svenskt och ett internationellt genomsnitt.
En global indexfond är ganska starkt kopplad mot dollarn (eftersom amerikanska företag utgör en stor del av globalt index) vilket betyder att ditt innehav i fonden, räknat i kronor, blir mer värd eftersom USD stärkts mot SEK. Nackdelen är att varje nyinköp blev relativt dyrare också. Detta är förklaringen till att en global indexfond, i SEK räknat, gått sidledes sista året, trots att själva indexet egentligen gått ner.
På ett år grön länsförsäkringar global index i sek, blå dollar mot sek, gul DJ world index (bara snabbt exempel, går säkert plocka mer korrekta fonder/index)
Sen när man pratar om valutarörelser så måste man reda ut för sig själv vilka tidsskalor man pratar om. Detta är EUR/SEK sedan 1999, och den stora förändringen på senaste tiden skulle jag säga är rörelsen från 2016 till 2020 där man lämnade det jämviktsområde runt 9.50 som gällde innan turbulensen efter finanskrisen och istället svängt kring 10.00-10.60
Låt oss säga att en dollar kostar 10 kr och en viss amerikansk aktie kostar $100.
Du behöver då först $100 * 10 kr / $ = 1000 kr för att köpa en aktie.
Sedan går aktien ned 20% till $80, men dollarn går upp 20% till 12 kr.
Du säljer aktien och växlar dollarna till kronor igen: $80 * 12 kr / $ = 960 kr
Tack vare den stärkta dollarn backade du bara 4% istället för 20%.
Hej! Jag hoppar på den här tråden med en fråga / fundering:
Jag planerar en större investering för att komplettera mitt LYSA-konto, min ursprungliga plan skulle vara liknande en basportfölj med exempelvis 80% billig, bred global index och 20% svensk index.
Min ursprungliga plan är långsiktig, så egentligen borde den stå oavsett dollarkursen. Men jag vill ändå undersöka tanken på att lägga mig tyngre i den svenska delen just pga den sk. valutamotvinden med en sån stark dollar / svag krona.
Jag förstår att jag inte kan veta vad som händer framöver och man ska inte tima marknaden… men låt oss leka med tanken: säg att jag lägger mig i 50% globalt och 50% svenskt, vad kan jag då sätta för strategier för att se till att jag över tid hamnar i min önskade fördelning på 80/20? Vikta om beroende på dollarkursen?
Du har ändå bättre riskspridning än snittet . Händer inte så mycket bara lite högre risk än 100% Globalt. Man klarar sig riktigt bra 50/50 långsiktigt . Viktigast av allt är att man sparar på börsen.
Har funderat på om man skulle vikta över mer mot svenska index istället, nu när dollarn gått så starkt. Tyvärr har jag inget gediget resonemang bakom dessa tankar.
Vad tror ni?
Valutarisken mot dollarn är högre än vanligt. För att kompensera det måste man få överväga att öka diversifieringarisken. Jag bedömde att det är värt att ombalansera den ökade risken genom att öka andelen svenskt index och europa index blir nog ca 50% globalt max.
Känns jäkla surt ovanpå alla andra problem med att investera just nu…
Kan inte säga att jag gjort rätt men så gjorde jag iaf. Har även etf-faktor index utanför USA ca 10%
Jag kan ombalansera mycket begränsat pga skatteskäl så jag har ingen plan för det. Men jag skulle gärna gå mot att omfördela till global från Sverige och europa när växlingskurserna är bättre.
Det här har diskuterats förut, men jag tror att det är en missuppfattning.
Värdet på någonting beror inte på vilken valuta man använder för att mäta priset.
Globalfonden består till 55% av företag noterade på amerikanska börser. Många av dessa har stora delar av sina kostnader och inkomster i US-dollar och det kan vara rimligt att anta att värdet på dessa aktier i någon mån följer värdet på US-dollar.
Guld är en råvara och har i sig inget med US-dollar att göra även om man oftast mäter värdet på guld i US-dollar, men det går alldeles utmärkt att mäta värdet på guld i vilken annan valuta som helst.
Jag tror du har en missuppfattning, det här kan du inte förklara!
Guldets värde på min depå har varit väldigt stabilt i värde i år. Jag köpte i början av januari och ligger på pluss.
Min Guld-etf har gått upp, Xetra-Gold +4,93% i år.
Guldpriset har hittills fallit -8,7% i år, men det det visar inte min depå.
Världsmarknadspriset på guld sätts i USD. USD har stigit +19% i år.
Du har en svår uppgift att förklara hur min guld-etf har kunnat gå upp 5% i år, när guldpriset fallit 8,7%!
Är det inte lika bra att erkänna, det är USD som guldet handlas i som stigit mer än guldpriset fallit.
Därför ligger jag på pluss!
Guldpriset presenterat i USD har fallit 8,7%, guldpriset presenterat i EUR har stigit 5%,
Det faktumet skapar ju inget samband mellan värdet på guld och USD.
Spot-priset på Guld, världsmarknadspriset, sätts i USD.
Att just denna etf handlas i euro är av mindre betydelse (så länge euron inte svänger kraftigt).
Men argumentet håller ändå, det är valutarörelserna i USD och Euro som gör att Xetra Gold ligger på pluss i år, fast guldpriset backat 8,7% i USD.
Euron har stigit 5% mot sek:
Det är framför allt USD/sek pluss guldprisets utveckling i USD som syns på depån i Sverige.
Du har blandat ihop ett par saker saker.
Köp: I det ögonblick du köper guldet (eller annan utländsk tillgång), då spelar usd-kursen ingen roll, du får precis så mycket guld som du betalar för i sek.
Under tiden du äger: Under tiden du äger tillgången påverkar både 1) prisutvecklingen i tillgången (aktien, guldet etc) och 2) valutans prisutveckling värdet hemma på depån i Sek.
Försäljning: I den sekunden som du säljer ditt guld (eller vad det är för tillgång) då behöver du inte bry dig om kursen på den utlänska valutan.
Du får precis så mycket sek i försäljningen som guldet motsvarar, oavsett om guldet/aktien/tillgången stigit i värde p g a att utlänska valutan stigit eller guldet stigit.
Nej, det är inte av mindre betydelse, det enda du ser är en valutaförändring mellan EUR/USD.
Igen, det faktum att guld defacto prissätts i USD resulterar inte i att det finns någon korrelation mellan värdet på guld och USD.
Fundera en stund på det här som du sade innan.
Om detta påstående skulle stämma, skulle ju priset på guld följa USD.
Det skulle ju medföra att priset på guld i USD omöjligt skulle kunnat falla 8.7% i år, vilket det enligt dig själv gjort.
Ja, precis, vilket medför att ditt påstående att “Guldet har 100% exponering mot usd.” inte stämmer.
Ja. Men det skapar fortfarande ingen exponering mot USD att äga guld.
Vet inte hur jag ska kunna förklara för att du ska förstå…
Kanske så här:
Priset på EUR i USD har sjunkit med 12,36% i år.
Priset på EUR i SEK har ökat med 5,54% i år.
Får du en exponering mot USD genom att äga EUR?
Jag antar att du svarar nej på frågan.
Tänk dig att guld är en fristående “valuta” med, så kommer du inse att samma gäller för det.
Du har verkligen inte kunnat förklara varför Xetra Gold i Sek har stigit 5% i år i värde när Guldet fallit 8,7% (i USD). Du har verkligen ingen förklaring, men jag har det.
Jag får en exponering mot USD när jag äger Guld för det prissätts i USD, världsmarknadspriset.
1)Guldpriset kan svänga och
2) världsmarknadspriset på guld sätts i USD som kan svänga.
3) Etf-en Xetra Gold handlas i Euro och Euron kan svänga i värde.
Du ser värdet på din tillgång ex guld i sek på din Svenska depå, som beror på allt detta.
Alltså är det svängningarna i Guldpriset och svängningarna i USD och Euro mot Sek som påverkar värdet du ser på din depå.
Men eftersom Euron bara är ett mellanled så påverkar den inte så mycket. Värdet på din depå i Sverige bestäms främst av Guldets prisutveckling på världsmarknaden och dollarns prisutveckling (för spotpriset på Guld sätts i USD).
Globalfonder har gått ganska bra i år för att USD har stigit i värde, precis som Guld gått bra i år för USD steg (trots att guldpriset sjunkit i USD).
Eller var det SEK som sjönk? För mig i “EUR-land” ser det ut som så i alla fall. För någon i “Guld-land” ser det också ut så.
Grejen är att du har ju faktiskt rätt i ena delen av dina påståenden, att utvecklingen på priset på guld varierar utifrån vilken valuta man jämför den med. Men detta medför inte att du får någon exponering mot USD
Gjorde du tankeexprimentet med att guld är en “valuta”?
Allt du säger stämmer för vilken annan valuta som helst, förutom påståendet att du skulle få exponering mot USD genom att äga en annan valuta än just USD.
Med reservation för valutor som är bundna till USD, men det kom vi ju fram till att guld inte är, eller hur?