I början på året kostade guld cirka 530 kr per gram. Nu kostar guld 583 kr per gram. Guldet har alltså stigit 10% i år.
Det har jag aldrig påstått!
Xetra Gold handlas i Euro, så rör sig Euron brutalt mot USD och Sek då kan Euro påverka.
Men i huvudsak är det Guldet, som prissätts i USD och kronans rörelser, dessa 3, som samspelar och ger värdeutvecklingen på din svenska depå.
Priset på Guld mot USD har sjunkit -8,69% i år.
Priset på EUR i USD har sjunkit med 12,36% i år, d v USD har stigit +12,36% i år.
Priset på EUR i SEK har ökat med 5,54% i år.
Ser du inte att anledningen till att Xetra Gold ligger på pluss i år på din Svenska depå, beror på att USD och Euro har stigit i värde?
Anledningen till att guld-etf gått bra i år, när guldpriset fallit i USD på världsmarnaden, det är för att Dollarn stigit bra. Samma gäller globalfonder.
Guldet prissätts på världsmarknaden i USD, så hävdar du att guldet inte har en exponering mot dollarn, då har du ett monumentalt arbete att bevisa din tes!
Kurserna ni tex. ser på Avanza är i EUR för Xetra Gld.
Det är ca +5% i EUR, vad det sedan blir i SEK beror sedan på SEK-kursen.
Det är ju precis det du påstår, om du bara skulle godta faktumet att guld bara är en fristående “valuta”.
Man har valt att låta priset på guld representeras i USD, ja…
Jag har försökt att förklara, men det verkar som du av någon anledning inte vill ta till dig det.
Du får ursäkta, men du är nog ganska ensam i den här villfarelsen, så jag tror jag ger upp här.
Om du vill tro att du får en exponering mot USD genom att äga guld, varsågod, jag ska inte stå i din väg något mer.
Ja, anledningen till att Xetra Gold (handlas i euro) ligger på +5% i år om man har en Svensk depå, när guldpriset fallit -9% i USD, är för att USD och Euro stigit i värde i år.
Enbart värdeökningen i euro på 5,36% kan inge väga upp guldets prisfall på 9% i USD.
Det är både USD och Euro som stigit i värde mot Sek som gör att Guldet ligger på plus i år när guldpriset fallit.
Priset på Guld mot USD har sjunkit -8,69% i år.
Priset på EUR i USD har sjunkit med 12,36% i år, d v USD har stigit +12,36% i år.
Priset på EUR i SEK har ökat med 5,54% i år.
Ser du inte att anledningen till att Xetra Gold (handlas i euro) ligger på pluss i år på din Svenska depå, beror på att USD och Euro har stigit i värde?
Jag har ingen svensk depå med guld, men om jag säljer guldet på min depå så får jag ut euro, som jag kan växla till fler svenska kronor än jag kunde vid årsskiftet.
Hur du drar slutsatsen att jag är exponerad mot USD pga det vet jag fortfarande inte.
Svar igen: Guldet prissätts på världsmarknaden i USD.
I USD har Guldet i år fallit -9%
Men i Sek är Xetra Gold upp 5%.
Xetra Gold handlas i Euro och euron har gått upp 5,4% i år, så Euron kan inte väga upp prisfallet på 9% i Guldpriset.
USD har stigit 19% i år, det förklarar varför Xetra Gold ligger på pluss 5% i år.
Kan du förklara vad du tror att det här praktiskt innebär?
Är det en dag när guldpriset står still men dollan stiger en 0,5% mot kronan, då stiger värdet av ditt innehav av guld på en svensk depå med 0,5%.
Både dollarn kursrörelser och guldets kursrörelser i världsmarknadspriset i USD påverkar värdet på din depå. Ibland rör de sig i samma riktning, men i år har de rört sig i olika riktning.
En sådan dag står guldets värde still gentemot dollarns värde, ja.
Gentemot kronan har guldets värde stigit 0,5%.
Gentemot någon annan valuta kan guldets värde ha sjunkit.
Bara för att man har bestämt sig för att normalt tala om guldets värde i USD när man pratar om guldpriset, betyder det inte att det har någon speciell koppling till USD.
Om alla skulle komma överens om att imorgon så anges guldets värde i EUR som standard i stället för USD, skulle absolut ingenting förändras.
Nej, bara guldets värdeändring påverkar värdet i din depå.
Jag erbjuder dig ytterligare ett tankeexperiment om det kan hjälpa dig att förstå:
Fråga dig själv, om USD skulle krascha fullständigt, om du var exponerad mot USD vad skulle hända då? Jo, du skulle förlora en massa.
Vad skulle hända med guldpriset i USD? Jo, det skulle skjuta i höjden.
Skulle du förlora en massa om du ägt guld när USD kraschade? Nej, eftersom att äga guld gör dig inte exponerad mot USD.
Guld har ett eget värde, som sedan uttrycks I olika valutor som USD, SEK, EUR.
Både guldets värde och valutan värde ändras över tid.
Om valutan värde ökar eller minskar medans guldets värde är konstant, så blir värde uttryckt i valutan lägre eller högre.