Jag funderar på att köpa Guld i en ETC för bekvämlighets skull.
Xetra-Gold ETC (4GLD) verkar vara populär men när jag tittar på dess utveckling under i år så har den stigit 36,1% men Guld har stigit 51,3%. Beror det på dollarns dåliga utveckling? Annars borde den följa Gulds utveckling mycket närmare.
Om man tittar på, iShares Physical Gold EUR Hedged ETC som är ‘valuta säkrad’ så har den följt Gulds utveckling mycket bättre, 48,3% upp i år.
Om man tror att dollarn kommer fortsätta att sjunka så verkar denna ETCn bättre än 4GLD.
Guld har ökat med ca 52% på ett år så om Xetras utveckling är betydligt sämre vad beror det på då?
Det måste ju ändå vara så att om guld handlas i dollar och dollarn faller gentemot EURO/SEK under min investerings tid så kommer min utveckling vara sämre än den annars hade varit.
Enkelt exempel:
Guldpriset i dollar stiger från 1 800 USD till 2 000 USD, vilket motsvarar en ökning på 11,1 % i dollar.
Dollarn faller mot euron under denna tid, exempelvis från 1 USD = 0,90 EUR till 1 USD = 0,80 EUR (en försvagning på 11,1 %).
Guldpris i euro vid början: 1 800 USD * 0,90 = 1 620 EUR
Guldpris i euro vid slutet: 2 000 USD * 0,80 = 1 600 EUR
I detta scenario har guld priset ökat med 11,2%, men min utveckling hade varit negativ.
Räkna om Xetras pris till dollar, så ser du att det är samma. Du kan inte jämföra usd-pris med eur-pris med sek-pris, du måste använda samma enhet på allt i jämförelsen för att det ska gå att jämföra.
Du säger inte ”det är längre till jobbet än till Stockholm” om du har 100 meter till jobbet och 10 mil till Stockholm, trots att 100 är större än 10, du förstår att det är olika måttenheter och räknar om allt till samma innan du gör jämförelsen.