Jag äger just nu xetra-gold men har noterat att den har gått 15% bättre än guldpriset i år, jag gissar att det är en effekt av den stärkta dollarn, kan det stämma? Finns det i sådanna fall något bra valutasäkrat alternativ i SEK?
Jag tror du tänker fel. Du jämför gulds värde mätt i EUR (Xetra Gold) med ett index som mäter gulds värde i USD. Du behöver räkna om EUR till USD, eller båda till exempelvis SEK, för att jämförelsen ska bli användbar.
Precis,
Xetra Gld handlas i EUR mot guldpriset som sätts i USD.
Då dollar ökat i värde mot EUR så har det gynnat värdet för en andel i Xetra.
När du sedan säljer så ska du ha ut det i SEK och då blir växlingkursen mellan EUR och SEK en faktor till.
Jag känner inte till en valutasäkrad variant.
Det finns EUR-hedgade guld-ETC:er, hittar exempelvis GBSE, XAD1 och XGDE på Avanza.
Vad jag vet så finns ingen guld-ETC noterad i SEK, så det vore än märkligare om det skulle finnas en SEK-hedgad guld-ETC.
Beroende på syftet med guldinvesteringen tänker jag att det för många blir fel med hedge. Om man ser fysiskt replikerat guld som någon form av trygghet mot finansiell instabilitet, med guldtackor som ligger välbevakade i något valv, blir det konstigt om man börjar blanda in syntetiska instrument för att valutahedga tillgångarna. Man kan ju inte fysiskt replikera hedgen och lägga den i valv så att man vet att den finns där när man försöker få ut tillgångarna.