Hej! Om man tror på att guld kommer stiga i värde kommande år, och att dollarn samtidigt kommer att sjunka relativt euron, visst är det då bättre att köpa en utan hedge, t.ex. WisdomTree Physical Swiss Gold ETC, istället för Xtrackers Physical Gold Euro Hedged ETC?
Helt ointressant såvida du inte har inkomst i euro
Tvärtom måste det väl bli?
Om man dollarn sjunker relativt till euron, så vill man ju hålla euro istället för dollar.
Men om guld sjunker i värde lär det väl tappa lika mycket i värde vare sig det rapporteras i euro eller dollar?
Enda skillnaden vore väl om man hade euro eller dollar som sin vardagliga valuta, då man skulle slippa växlingsavgift?
Kan mycket väl ha gjort en rejäl tankevurpa här, förklar gärna var jag tänker fel i såna fall
Så här ser du ut på avanza iaf:
Grön = EUR/USD
Orange = WisdomTree Physical Swiss Gold
Blå = Xtrackers Physical Gold Euro Hedged
Ursäkta, läste och svarade nog lite snabbt. Vill du ha exponering mot guld och har inkomst och övrig ekonomi i sek finns ingen anledning att betala extra för eur hedge. Hade det funnits guld etc med sek hedge kunde man diskuterat om det kunde vara nåt men ändå skeptisk. Vill du spekulera i förhållandet mellan dollar och euro finns nog lämpligare produkter som CFD:er men dåligt insatt i dessa plus att valuta spekulation brukar anses vara en av de svåraste spekulationerna.
Jag håller med om att det i normala fall inte är värt att betala extra för EUR-hedgen som svensk, men jag har också insett att dessa guld-ETC:er är ett av de billigaste sätten (om inte det billigaste?) att spekulera i EUR/USD.
Ponera att man under 1 år vill spekulera likvärdigt i guld samt en ökning av EUR relativt USD. Vi räknar således med 1 köp och 1 sälj, och bortser från spread.
Alternativ 1:
- 66% Xetra Gold (4GLD) - 1% courtage/valutaväxling, 0% förvaltningsavgift
- 33% BULL EURUSD X2 AVA - 0% courtage, 1% förvaltningsavgift
Total avgift: 0,66x1% + 0,33x1% = 1%
Alternativ 2:
- 66% ETFS EUR Daily Hedged Physical Gold (GBSE) - 1% courtage/valutaväxling, 0,25% förvaltningsavgift
- 33% bankkonto med ränta - 2%
Total avgift: 0,66x1,25% = 0,825%
Total avgift inräknat bankkontot: 0,825% - 0,33x2% = 0,165%!
I bägge fallen får vi samma nettoexponering mot guld och EUR/USD, men alternativ 2 är klart billigare!
Notera att jag inte förespråkar spekulation i valuta generellt, men personligen tyckte jag ändå att denna insikt var intressant! Jag har därför valt att ha 50% av min guldallokering i GBSE, eftersom jag tror på fallande dollar.
Det var en intressant synvinkel! Men jag håller mig undan valutaspekulation…
Det är väl lika mycket valutaspekulation att köpa den ohedgeade? Antingen bettar man ju på usd eller på euro. Även jag har 50% av varje. En extra aspekt angående detta är att usd/sek verkar vara betydligt mer volatil än eur/sek. Så att äga eur/sek är på sätt och vis som att ha en lägre valuta risk och därmed en mindre spekulation i valutor (mer som att äga allt i sek).
Guld är en egen hedge mot alla fiat valutor och ska ägas fysiskt, inte genom futures, ETF eller ETC.
Funderar kring detta just nu. Finns ingen SEK hedge men man kan ju tro att USD kommer försvagas mer mot EUR och att detta är det bäst möjliga alternativet jämfört med att sitta still i båten kommande år.
Utvecklingen i år där grön linje är hedge.
Tyvärr ljuger AVA och NN graferna för dig med utländskt handlade värdepapper. De kompenserar inte för förändring i valutakurs över grafens tid.
I verkligheten (i antal SEK) på ditt konto hjälper inte hedgen dig utan du får samma avkastning i kronor som spotpriset på guld i kronor om du köper den ohedgade.
Detta kan du se på en del andra graftjänster.
Jag rekommenderar dig att avstå från hedge på guld och aktiefonder. Det är dock potentiellt användbart på räntepapper.
Avkastningen ska förstås vara densamma men trodde valutaeffekter syntes i graferna som de exempelvis gör med globalt index.
Kan ändå tänka mig skydda min EUR-investering, men ska fundera lite till.