Köpa och månadsspara i guld

Halloj!
Jag vill köpa guld i enlighet med globala barnportföljen, som jag har på Nordnet. Ev kombinera WisdomTree Physical Swiss Gold med Xetra Gold … MEN - har aldrig köpt guld förut. Jag håller också på att ombalansera min tidigare portfölj till den nya och vill byta istf sälja/köpa.

Som jag ser det uppstår två problem eller snarare frågor-
1 - jag får inte upp guldfonderna i rutan när jag vill byta. Varför?
2 - jag vill ju månadsspara i alla fonderna utifrån den procentsatsfördelning jag sätter (10 % av min månadslön isch…) Men då blir det ju mindre köp varje månad i guldet och läst mig till att det kan dra iväg med växlingskurser och courtage. Detta blir problem antar jag eller är det nåt jag inte fattat? Är det inte tänkt att man ska kunna göra en effektiv månadssparande i dessa portföljer med guld?

Känner jag lägger in frågan här för hittar inte enkla och tydliga newbie-svar i trådarna som det är . Om någon vänlig själ vill svara :slight_smile: Tack på förhand!

Detta är inte fonder utan ETF:er vilket du hittar under certifikat. De handlas inte som fonder utan som aktier över börsen, därför hittar du dom inte. Du måste sälja dina fondandelar först och ha likvid innan du kan köpa ETF:en. De går heller inte att månadsspara i utan du måste göra manuella köp. Min strategi är att göra lite större köp kvartals eller halvårsvis.

Lycka till

3 gillningar

Tack! Lite krångligare för en passiv sparare… men bättre guld än räntefonder som jag förstått det. :slight_smile:

Jag har fonden AuAg Precious Green A på nordnet. Det är en blandfond som dels placerar i miljövänlig teknik och dels guld. Tanken är att miljöteknik aktierna ska ge god avkastning i fonden och att guldet ska inflationssäkra sparkapitalet.

Fonden är ganska volatil/svängig och ny, men jag har intrycket att den är minst lika seriös som andra fonder som placerar i miljöteknik och att den nog är bättre än många andra fonder som placerar i ädelmetaller.

3 gillningar

Angående Xetra Gold, om jag kollar Avanzas tabeller, jämför guldpriset med Xetra Gold ett år tillbaka från idag så har guld gått +5.85% och Xetra Gold -4,10%. En skillnad på 9,95% till Xetra Golds nackdel. Är det för att euron har tappat 9,95% mot dollarn, det året som gått (det verkar dock tvärtom)? Eller beror på det något annat?
Skulle vilja veta för jag funderar på att lägga in 5-10% av mitt sparande på Xetra.

1 gillning

Om fonden handlas i EUR ska du jämföra med hur guldpriset utvecklats i EUR. Så det är rimligt att Xetra Gold ”underpresterar” lika mkt som EUR mot USD.

Har för mig att frågan varit uppe i annan tråd och att vi kom fram till att den går som guldet. Vet ej om det var valuta effekter eller nåt annat som gjorde att det visade konstigt vid första anblicken. Ska se om jag hittar tråden.

1 gillning

I denna tråd reds frågan ut.

På nordnet kan du månadsspara i etf:er.

1 gillning

Om fonden handlas i EUR ska du jämföra med hur guldpriset utvecklats i EUR. Så det är rimligt att Xetra Gold ”underpresterar” lika mkt som EUR mot USD.

Ok, vet dock ingen tabell där jag kan jämföra guldpriset i euro med xetra gold ETC. Men vad ska jag hoppas på när jag äger euro-guld, att euron stärks mot kronan eftersom det blir till kronor vid försäljning?
Känner mig för trög för detta.

Om euron tappar i värde mot SEK, går “mitt guld” i fonden också ned i värde inför en försäljning?

Om jag tänker rätt: Om EUR tappar i värde mot SEK och USD, så kommer kursen öka, men du får lika mkt SEK som om EUR legat kvar i värde. Grovt räknat.

Strålande! Men jag oroar mig ändå för att det blir småbelopp och dyr courtage elllerrr…?

Tack för tipset :grinning::+1:
Dessutom courtage fritt vad jag såg!