Vad tänker ni om fonden Xetra Gold 2026?

Vad har folket på Rt för åsikt angående Xetra Gold?

Hej!

Jag har själv guld som en del av min portfölj. Min grundhållning är att jag har en bestämd andel guld i portföljen oavsett vad jag har för marknadstro. Liksom med aktier kan det gå väldigt fort både uppåt och nedåt. För att få så positiv funktion som möjligt i portföljen, rebalanserar jag mellan guld och övriga tillgångsslag i portföljen om något eller några av dessa rör sig för långt ifrån den procentuella målfördelningen.

Gällande just Xetra Gold som val av ETC så har den fördelen att den saknar förvaltningsavgift på Avanza och Nordnet. En nackdel jämfört med andra möjliga alternativ är att den verkar ha högre motpartsrisk. Kolla gärna detta inlägg av Zino för mer info och andra alternativ.

7 gillningar

Det är fonden jag själv använder för guld-exponering på Avanza.

2 gillningar

Pratar du om Xetra-gold ETC?

2 gillningar

Om jag har förstått rätt, de ska vara cirka 5-8% av portföljen, och det är en strategi som jag tänker köra mig i några år.

1 gillning

Det är nog svårt att tala om något helt rätt eller fel men ofta ligger rekommendationer i spannet 5-15 % av portföljen. Dina 5-8% % ligger i så fall inom detta spann. Bland det viktigaste är nog ändå att ha en andel som man är bekväm med och kan hålla över tid.

2 gillningar

Jag allokerar 5% av portföljen till guld. Jag äger den via Montrose, utan löpande avgift (tillkommer som vanligt courtage och valutaväxlingsavgift mellan 0,05-0,15% per köp/sälj).

Egentligen vill jag ha AMUNDI PHYSICAL GOLD ETC (C), eftersom ”each physical bar is held in a segregated account, individually identified and allocated.” Men den etc:n fungerar inte att köpa hos Montrose. De har felsökt sedan oktober utan att kunna lämna ett svar på varför det inte fungerar.

Så just nu får Xetra duga :slight_smile:

1 gillning

Är inte helt säker på att ovan stämmer. Se diskussionen i den andra tråden:

2 gillningar

Intressant! Det betyder att om emittenten, dvs Amundi hamnar på obestånd så kan ”mitt” guld användas i den processen?

1 gillning

Ja, om den andra fodringen har prioritet.

1 gillning

Jag skulle personligen inte investera i guld just nu. Det känns verkligen som en potentiell bubbla som kan spricka när som helst. Man kanske kan investera lite grann och gradvis men jag skulle inte lägga in en större summa på direkten.

Har själv knappt en miljon i en annan guldfond men att summan är så stor beror på att min lilla investering har tjurrusat. Jag bara väntar på att bubblan ska spricka när som helst. Det är nästan löjligt hur mycket guldet har stigit.

1 gillning

En exceptionell uppgång för guld men vilka makroekonomiska faktorer talar för ett lägre guldpris?:thinking:

Ingen vet men troligt att guldpriset relativt de flesta valutor är högre om ett år men lägre om 10 år😉

1 gillning