Är det något särskilt man ska tänka på om man ska investera i Xetra Guld? Jämfört med att investera i vanliga fonder menar jag.
Det kan vara bra att tänka på att Xetra gold är en investering i guld, men det brukar inte vanliga fonder vara.
Haha! Bra där=)
Du kan bara handla i hela andelar, med nuvarande kurs i multiplar om ca 535 SEK.
Courtage tillkommer med 0,25 % på både Nordnet och Avanza.
Om du vill komma över minimicourtaget behöver du köpa för minst 3600 kr på Nordnet och minst 400 EUR på Avanza.
Valutaväxlingsavgift tillkommer med 0,25 % på både Nordnet och Avanza eftersom Xetra-Gold är noterad i EUR.
Det finns en spread i börshandlade värdepapper, så även om kursen står still får du snäppet sämre betalt om du säljer ögonblicket efter att du köpte (även bortsett från courtage och valutaväxlingsavgifter).
Du kan handla Xetra-Gold när börsen är öppen, och behöver inte bry dig om att hinna lägga en order innan klockan 13 som ofta är en stopptid för vanliga fondorder.
Dina andelar dyker upp på ditt konto direkt efter att du köpt dem, trevligt, ditt tilgängliga saldo minskar omgående, men det finns två likviddagar vilket innebär att betalningen egentligen inte utförs förrän två dagar senare. Man märker inte så mycket av detta i vanliga fall, men när man sålt börshandlade värdepapper ska man inte ta ut pengarna förrän efter två dagar, även om det ser ut som att pengarna finns på kontot. Däremot får man omgående handla nya värdepapper, eftersom det tar två dagar innan pengarna krävs för att betalningen av dessa ska kunna genomföras, och då har ju pengarna från försäljningen formellt kommit in.
Egentligen inte, förutom att detta är en ETC, Exchange Traded Commodity (börshandlad). Detta innebär att du behöver betala courtage på varje köp vilket gör att den inte riktigt passar sig för månadssparande. Det är bättre att spara ihop en ansenlig summa och köpa för allt vid ett tillfälle för att undvika courtage flera gånger. Eftersom Xetra-Gold handlas i Euro betalar du även valutaväxlingsavgift. På Avanza är detta 0,25% av beloppet, både när du köper och säljer. I längden är detta dock småpotatis eftersom det är engångsavgifter. Just Xetra verkar inte ha någon som helst förvaltningsavgift (!), bara en spread på 0,02%. Typ ingenting med andra ord.
Om man har tid och ork så borde det vara möjligt att öppna konto hos DeGiro, den holländska banken som försöker utmana Avanza och Nordnet i Sverige. Där har jag förstått det som att du inte betalar courtage alls. Även valutaväxlingsavgiften kan du slippa genom att t.ex. valutaväxla genom Revolut för 0% och sen överföra dina Euro direkt från Revolut till ett Euro-konto hos DeGiro och genomföra Xetra-Gold-köpet där.
Om man väljer att ända använda exempelvis Avanza så kan man placera pengarna i t.ex. Guld Ava (som handlas på svenska börsen) så länge tills summan är ansenlig nog för att rättfärdiga courtageavgiften för Xetra. Har hört att vissa vissa har en liten andel (säg 5-10%) av sin guldandel i Guld Ava tillsammans med Xetra. Alltså en liten andel Guld Ava av en redan liten andel totalt guld. Detta för att slippa växlingsavgifter vid ombalanseringar. Courtaget är gratis om man har under en viss summa totalt sparande, kommer inte ihåg just nu vilken. Då säljer/köper man Guld Ava för att ombalansera.
Tycker det känns lite överdrivet att dela upp guldsparandet i andra ETC:er (Swiss Gold osv.) för att diversifiera i bolagsrisk. Har för mig att dessa andra fysiskt uppbackade ETC:er har avgifter. Kanske är jag naiv och att man borde ha en andel del i dessa också. Dock blir detta ännu fler skilda köp => mer courtage. Detta får någon annan svara på.
Hoppas detta gjorde dig klokare!
Enligt Degiro fungerar det inte med Revolut-växling.
“Can I transfer funds from a third party app such as TransferWise, Revolut, Monese, Currencies Direct, Currency Cloud, or PayPal?”
“No. We only accept payments directly from the registered bank account.”
Källa: Money Transfers and Handling | DEGIRO
Det finns de som trots allt försökt, och det gick inget vidare:
Men valutaväxlingsavgiften på Degiro är bara 0,10 % (att jämföra med Avanzas och Nordnets 0,25 %), och när man väl växlat första gången har man ju valutakontona, så sedan blir det 0 %.
Vad är huvudsakliga argumenten för att köpa Xetra för en del pengar jämfört med att ha alla pengar i LF Global indexnära.?
Diversifiering…
Här är en vetenskaplig studie från Oxford Economics som visar att en andel guld i portföljen ökar hur den presterar. https://www.oxfordeconomics.com/publication/download/222592
Här är ett avsnitt om just guld eller inte i portföljen.
Vad är det för skillnad mellan Guld Ava A och Guld Ava (utan avslutande A)?
GULD AVA blev slutsåld i våras. Emittenter får enligt regelverket inte sälja mer än 2,5 miljoner enheter av en enskild produkt med råvara som underliggande tillgång.
Avanza startade därför produkten GULD AVA 1.
Sedan bytte de namn på GULD AVA till GULD AVA A.
Varefter de bytte namn på GULD AVA 1 till GULD AVA.
Det nya GULD AVA är i princip samma sak som det gamla GULD AVA, så den som vill köpa behöver egentligen inte bry sig. Bara att köpa GULD AVA, så får man det man tänkt sig.
De som köpt GULD AVA tidigare kan fortfarande ha det som nu heter GULD AVA A i portföljen. När värdepappret slog i taket i våras gällde att det bara gick att sälja det, inte köpa.
Stort tack för era svar!
ja min fundering är att ta in en för guld i en 50/50 portfölj. Räntefonder har ju diskuterats flitigt här och jag har iaf bestämt mig för att hålla mig borta från dem för nu. Så för att säkra upp en mellanriskhink tänker jag köra guld o sparkonto till fonderna.
Jag pendlar mellan att köra:
50 aktiefonder / 25 guld / 25 sparkonto
50 aktiefonder / 50 guld
Sparhorisonten är något osäker. Men mellan 7-8 år o 10-15 år. Jag mottager gärna kommentarer på detta.
Jag har lite Xetra guld istället för enbart räntor. Det är ju en bättre krockkudde än räntor!