Guld och råvaror - vad ska jag välja?

Hej Vänner,
Fortsätter mitt portföljpussel och har kommit till det jag tycker känns lite främmande, nämligen guldköp. Har kikat igenom en hel del gamla trådar men vill ha en “färsk” reaktion på guld. Köper argumentet att det kan vara bra med en del guld för att balansera portföljen och eftersom det ligger som förslag i samtliga portföljer vill jag ju inte strunta i det bara för att det känns obekant för mig. Behöver inte så stor post, ca 200kkr, så vill inte stöka alltför mycket. Är det t.ex. Xetra-Gold ETC som gäller då (håller mig gärna på Avanza)? Jag undrar om detsamma gäller för guldköp som fonder att det är omöjligt att tima marknaden så finns ingen anledning att vänta ut en eventuell dipp för köp? Om så är fallet kan jag ju pausa guldköp och låta pengarna stanna på sparkontot en tid. Inspel, idéer och reflektioner tar jag tacksamt emot:-).

Att tajma guldmarknaden är i stort sett omöjligt om man inte heter Eric i förnamn och Strand i efternamn.

Personligen väntar jag inte på någon dipp, utan jag hoppar snarast jämfota i avvaktan på att få köpa mer guld vid det kommande månadsskiftet. Men det bygger inte på någon analys utan är bara känslor.

Xetra-Gold ETC (4GLD) är nog det som fortfarande gäller på Avanza, men man kan grubbla på om den kommer ha 0 % avgift framöver. På Avanza äger jag denna samt WisdomTree Physical Swiss Gold ETC (GZUR) och Invesco Physical Gold ETC (8PSG), vilka alla har måttliga avgifter. Dessutom har jag en växelkassa i form av GULD AVA, så att jag kan ombalansera portföljen utan att handla med ETF:er.

Det finns ett antal personer här i forumet som går upp i varv när de läser att någon har överlappande innehav, samtidigt som vi är några som väljer att diversifiera bort svarta svanar när det inte kostar alltför mycket extra. För det flesta blir det nog bra med enbart Xetra-Gold ETC (4GLD) i portföljen.

6 gillningar

Håller helt med @bspastikern skulle dock idag även slå ett slag för:

• The Royal Mint Physical Gold ETC Securities

med kortnamnet (RM8U). Hade nog gått på den idag om jag skulle välja om långsiktigt och inte chansat på att Avanza fortsätter subventionera oss.

Dagens roligaste. Ping @AuAgEric :rofl:

2 gillningar

Jag - som bara köper mer så fort jag får nya cash/möjligheter att investera :see_no_evil:

På vår hemsida finns flera ETCer upptagna
Scrolla längst ner till det svarta fältet: Precious Metals and Green Tech Elements | AuAg Funds

Håller med @janbolmeson, och gillar 4GLD samt RM8U eftersom jag känner de ansvariga.

8 gillningar

Det kan du ju såklart, men jag saknar motiveringen. Vad är det som gör den bättre och värt den (marginellt) högre avgiften?

Försöker förstå…Om man tittar på spread på RM8U 0,26% och 4GLD 0,10%. Visst är det önskvärt med låg spread men är denna skillnad marginell i detta fall? Avgiften är för RMU8 0,22% mot 4GLD 0%. Jan flaggar för ev höjning av 4GLD men är det inte klokt att köra denna tills dess avgiften kanske höjs? Eller kostar det att sälja och köpa dessa produkter (fattar fortfarande inte om jag ska kalla dem råvaror, fonder, ETFer eller vad…).

Börjar fundera på att gå och köpa mig en fet diamant, bli rappare och dra in storkovan på musik istället…:wink:

2 gillningar

Min erfarenhet är att spreaden på guld i olika ETF:er ofta är lägre när börsen är öppen än vad som framgår av Avanzas uppgifter.

1 gillning

Ytterligare fråga kring guld som jag fastnat i paralysanalyserande av😳. Beskattas det som vanligt ISK om jag köper 4GLD eller kommer det någon obehaglig överraskning senare? Du nämner växlingsavgift - hur mycket rör sig detta om?

Ok. Och courtage( avgift) för denna är 0% på avanza? Om nu avanza väljer att införa avgift drabbas jag bara vid en framtida försäljning?

AFdepå =?

Aha. Jag förstår. Insåg ju vad AF stod för…
Ytterligare fundering: när man tittar på hur de olika guldfonderna har utvecklats så går de bara tillbaka ett år i graferna medan de ”vanliga” fonder a visar mer historik. Hur kommer detta sig?

Många av etc:erna kom till Avanza först förra våren, och de har inte kurser hos Avanza från innan de började säljas hos dem.