Vet vi vilka tillgångsslag som ska ingå? Är det en ren aktieexponering eller kommer det ingå ädelmetaller också? Ser inget om det på deras hemsida. Tidigare snackades det om en Guld-ETF, men detta verkar vara något annat…
Den omtalade Guld-ETF:en kanske blev överflödig då AuAg Precious Green till 40% består utav guld.
ja, denna nya ETF är något helt annat. Det känns spontant som att AuAg satsar globalt denna gång. Alltså att kunderna inte enbart ska finnas i Sverige/Norden som tidigare fonder.
Jag skulle gärna ha en billig svensk fond som följer prisutvecklingen på ädelmetaller. Typ 80 % guld och 20 % silver för lite turbo. Det är stökigt att månadsspara i börshandlade fonder.
Om jag behöver guldexponering så finns det fullgoda alternativ att investera i (Både fysiskt och pappersguld med låga avgifter). Det är svårt att konkurrera på en marknad där ett värdeslag haft 5k+ år att mogna.
Jag trodde vi skulle få höra något om denna fond i de två senaste avsnitten. Men antingen var jag helt ouppmärksam eller så blev den delen bortklippt. Hursom kul att höra vad planen är för ESGO när det väl kommer mer info.
Han fick inte prata om det då pga av regelverket. Vi försökte få honom att säga något. Tror att vi kan boka in ett digitalt tillfälle specifikt om denna tänker jag, eller vad säger du @AuAgEric
Man kan få en hel del info på vår hemsida. Indexet som är länkat säger en hel del!
CBI (Finansinspektionen Irland blev klart i onsdags!) - så nu närmar det sig
Förstår jag rätt från punkt 2 i länken att den inte kommer kunna köpas i SEK?
Hur lyckas XACT ETFerna med detta?
Är inte intresserad att förlora 0.5% direkt i köp+sälj valutaväxling.
Som Eric skriver så kollar man upp indexet som det länkas till från hemsidan så ser man att det heter AuAg Gold mining Index och då verkar det ganska solklart vilken inriktning den kommer att ha
I min portfölj finns det definitivt plats på mer fonder från Eric och jag kommer nog fylla på där istället för CPR fond som jag har nu. Spännande!
• Avkastning: Beta +
Tack vare likaviktningen om 4% få vi mer vikt mot midcap som har större Beta mot marknadsutvecklingen
• Risk: Undviker koncentrationsrisk
I sektor-ETFer som är marknadsviktade så blir det ofta 2 bolag som väger 25-35% av hela fonden viljet vi undviker
• ESG: Bolag som inte tar hänsyn till människor o miljö
Vi har de 25 Best-in-Class när det gäller ESG och undviker då ägandet i t.ex. kinesiska bolag som man inte vill äga (som kommer med automatiskt i marknadsviktade ETFer)