AuAg nya fond ESGO ETF | Samlingstråd

Eric Strand är på G med att lansera en tredje fond, eller som det i detta fall är: En ETF

Fokus denna gång ligger på en global nivå och verkar bli ett intressant alternativ.

Denna tråd syftar till att diskutera denna ETF allt efter mer info kommer och om den är lämplig i exempelvis rikatillsammans-portföljen.

1 gillning

Vet vi vilka tillgångsslag som ska ingå? Är det en ren aktieexponering eller kommer det ingå ädelmetaller också? Ser inget om det på deras hemsida. Tidigare snackades det om en Guld-ETF, men detta verkar vara något annat…

Den omtalade Guld-ETF:en kanske blev överflödig då AuAg Precious Green till 40% består utav guld.
ja, denna nya ETF är något helt annat. Det känns spontant som att AuAg satsar globalt denna gång. Alltså att kunderna inte enbart ska finnas i Sverige/Norden som tidigare fonder.

Absolut inte överflödig pga Green Gold. Tror det är betydligt fler som vill ha ren guldexponering snarare än en blandfond av grön teknik/guld.

Men man kanske bedömde att utbudet på marknaden var fullgott för den typen av produkt.

Jag skulle gärna ha en billig svensk fond som följer prisutvecklingen på ädelmetaller. Typ 80 % guld och 20 % silver för lite turbo. Det är stökigt att månadsspara i börshandlade fonder.

3 gillningar

Om jag behöver guldexponering så finns det fullgoda alternativ att investera i (Både fysiskt och pappersguld med låga avgifter). Det är svårt att konkurrera på en marknad där ett värdeslag haft 5k+ år att mogna.

Absolut. Inte oenig.

Jag trodde vi skulle få höra något om denna fond i de två senaste avsnitten. Men antingen var jag helt ouppmärksam eller så blev den delen bortklippt. Hursom kul att höra vad planen är för ESGO när det väl kommer mer info.

Han fick inte prata om det då pga av regelverket. Vi försökte få honom att säga något. Tror att vi kan boka in ett digitalt tillfälle specifikt om denna tänker jag, eller vad säger du @AuAgEric :wink:

2 gillningar

Man kan få en hel del info på vår hemsida. Indexet som är länkat säger en hel del!
CBI (Finansinspektionen Irland blev klart i onsdags!) - så nu närmar det sig

2 gillningar

Förstår jag rätt från punkt 2 i länken att den inte kommer kunna köpas i SEK?
Hur lyckas XACT ETFerna med detta?
Är inte intresserad att förlora 0.5% direkt i köp+sälj valutaväxling.

På globala ETFer blir det alltid valutaavgifter.
Det hjälper inte att göra ETFen SEK-handlad.
XACT kör bara mot Sverige!

2 gillningar

Som Eric skriver så kollar man upp indexet som det länkas till från hemsidan så ser man att det heter AuAg Gold mining Index och då verkar det ganska solklart vilken inriktning den kommer att ha :grinning:
I min portfölj finns det definitivt plats på mer fonder från Eric och jag kommer nog fylla på där istället för CPR fond som jag har nu. Spännande!

Instämmer att det är intressant. Men vad skiljer denna fond från andra på marknaden, och kommer avgiften vara konkurrenskraftig?

Bummpar upp denna tråden. Nu är ju ETF:en köpbar och är ju klart intressant. Men okunnig som jag är efterfrågar jag mer info från er som kan mer.

På Nordnet är namnet: HANetf AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF - Accumulating (ZSG0)

Jag har sedan tidigare följande:
Där jag fyller jag på fonden tills det finns en större summa - då köper jag istället ETFer:

Fond:
Franklin Gold & Prec Mtls A(acc)USD

ETF:
VanEck Vectors Junior Gold Miners UCITS ETF
iShares Gold Producers UCITS ETF USD (Acc)(IS0E)

Detta är den del av mitt sparande där jag “spekulerar” i att guldpris över tid kommer gå upp och att därmed producenterna också gör det.

Jag har även en ansenlig del av mitt sparande i AUAG silverbullet.

Sedan har jag en stor del av mitt sparande i guld och silver också:
WisdomTree Physical Silver VZLC
ETFS Physical Swiss Gold

Hur ska man då se på den nya AUAG ETFen? Vilken roll fyller den och vad tillför och ersätter den?

1 gillning

Går i samma tankar som du så en ping @AuAgEric är väl det bästa sättet att få ett bra svar.

1 gillning

Nya ETFen konkurrerar med iShares o VanEck

Vi har 3 bullet points:

• Avkastning: Beta +
Tack vare likaviktningen om 4% få vi mer vikt mot midcap som har större Beta mot marknadsutvecklingen

• Risk: Undviker koncentrationsrisk
I sektor-ETFer som är marknadsviktade så blir det ofta 2 bolag som väger 25-35% av hela fonden viljet vi undviker

• ESG: Bolag som inte tar hänsyn till människor o miljö
Vi har de 25 Best-in-Class när det gäller ESG och undviker då ägandet i t.ex. kinesiska bolag som man inte vill äga (som kommer med automatiskt i marknadsviktade ETFer)

/eric
se mer på hemisdan www.auagfonder.se

10 gillningar
5 gillningar

på Avanza också
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1252044/auag-esg-gold-mining-ucits-etf-acc

6 gillningar

Tack Eric för bra svar och ditt outtröttliga engagemang. Klockan är 22 mitt i semestern och ändå ställer du upp! Kudos till dig!

5 gillningar