AuAg Essential Metals

…lanseras snart.

Nyfiken på den och tänker att fler är det, skapar därför en diskussinstråd.

Kommer den ingå i din portfölj? Varför, varför inte? Med vilken tidshorisont, och vilken vikt?

Mycket nöje

6 gillningar

Intressant dock inget för mig då jag föredrar o ha mina metaller utanför börsen.

Jag gillar egentligen metaller, men ogillar aktivt förvaltade fonder. Har gjort mig av med lekhinken också, så svaret för mig blir således nej.

1 gillning

Med högsta sannolikhet åker den in i lekhinken. Ser fram emot att få mer information om fondens innehav.

Spännande fond. Vet inte om jag kommer investera ännu men det jag gillar segmentet. Antar att avgiften hamnar på ~1,50%.

Finns det nån info om vad avgiften blir?

1 gillning

Ping @AuAgEric

@Zino
Tror du denna fond kan ersätta
AuAg Precious green a i mellanportföljen? :smiley:

Då auag Precious green a består av
60% aktier & 40% Guld.

Blir eventuellt lättare att fördela fond innehaven med denna nya fond?

1 gillning

Samma avgift som de andra AuAg fonderna skrev Eric på Twitter :slight_smile:

2 gillningar

Kul! Med tanke på att den investerar i gruvbolagen kommer det bli åka av i denna fond. Stor skillnad att vara exponerad mot metallen i sig och de som bryter metallen eller gör andra grejer tänker jag.

Yepp, samma som de andra!
/eric

3 gillningar

Nej tyvärr, industriella metaller kan inte alls fylla samma funktion som guld i en allvädersportfölj. Det ena är pro-tillväxt och det andra anti-tillväxt. Möjligtvis hade man
dock kunnat ha denna fond som en del av råvaruallokeringen.

5 gillningar

Mycket skriverier om uran i AuAg:s senaste nyhetsbrev. Magkänslan säger att uran får en relativ stor andel i fonden. Spännande.

1 gillning

Bra avsnitt med Eric Strand i senaste avanzapodden där bla den nya fonden och innehavet diskuteras.

Avanzapodden

2 gillningar

För min del är den intressant och jag har redan idag 3% gruvbolag via två etfer som en del av min råvaruallokering i min alla väder portfölj.

Jag kan tänka mig att minska ner ca 1 % av portföljens allokering som idag är i fysiskt guld och silver etf i wisdomtree physical silver till fördel för den här fonden.

Jag ligger med en liten övervikt av ett guld och silver just nu,12,6% guld och 7,3 % silver.

Ca 1% av ett guld ett ska också gå mot auag esg goldmining.

Jag tror alltså fortsatt på guld och silver, men väljer att öka mot gruvbolag lite bredare just nu.

Stor allokering mot guld och silver etfer har ju varit fint senaste året. Hoppas på lika mycket tur nu när jag ökar mot gruvor.

1 gillning

Nej, gillar inte ESG som jag anser vara århundradets bluff. Dessutom har jag mina viktigaste och mest värdefulla metaller i fysisk form utom räckhåll från myndigheter och banksystemet.

2 gillningar

Jag har Allianz Global Metals & Mining som en krydda i en del portföljer.

Vad är din pitch för att byta till AuAg Essential metals? Bredare? (Allianz har runt 80% i top 25 innehaven). Andra innehav/metaller? Annat?

Avgiften ser ungefär lika hög ut om jag förstår det rätt, runt 2%, och jag hade hoppats på lägre avgift. Eller har jag missförstått?

Tack på förhand :slight_smile:

1 gillning

Hej!
Testar dig med dessa:

1. Jag är ganska säker på att vår portfölj kommer vara ett litet snäpp bättre (men visst, ändå lika)
  2. Allianz fond är ca 33% dyrare
  3. På plattformar såsom SAVR o Fondo mfl blir prisskillnaden ännu större, ca 50% dyrare
  4. Du drabbas inte av höga valutaväxlingar - då AuAg Essential Metals handelsvaluta i Sverige är SEK och inte EUR
  5. Vi kommunicerar till våra investerare - och vi gör det på svenska
    /eric
7 gillningar

Hur skulle en bra portfölj som Lekhink kunna se ut med bara era fyra fonder? 25% av varje fond eller hur har du tänkt göra, @AuAgEric ?

1 gillning

Tack! :grinning::+1: det blir byte där jag kan (kommer nog tyvärr inte att hitta den på vissa TP bolag)

1 gillning