Jag känner mig sugen på att investera lite i guld. AuAg Precious Green har en hög avgift. Xetra kan man handla utan avgift. Men Precious Green diversifierar med bla grön energi som lockar…men avgiften…
Hur har ni resonerat?
På Fondo är avgiften för AuAg Precious Green 0,79 % i stället för 1,49 %.
I samband med en portföljstädning nyligen kastade jag dock ut AuAg Precious Green från alla mina konton och köpte ännu mer guld-ETF:er i stället, för det är främst guldet jag är ute efter. Jag har dessutom lättare att hålla guld än aktiva fonder om det börjar gå rejält utför.
Ironiskt nog skedde detta efter att ha lyssnat på Eric Strand. Jag har en tendens att plottra sönder min portfölj med små innehav, men nu håller jag på att bygga upp en rejäl andel med guld i förhoppning om att det ska ge märkbar effekt när det behövs.
Jag har också tagit mig en funderare på den men landat i ETF Guld istället och en separat fond for green tech.
Största orsaken var att mixen 60/40 Green/Guld inte passade min portfölj. Hade behövt lägga till en separat guld del ändå dvs ändå två innehav som krävdes.
I den situationen föredrog jag att ha ”rena” innehav - guld i en och green tech i en annan.
Ja, och då fick du ner avgiften också antar jag. Smart!
Precis. Jag vill ha 10% guld men bara en 3-4% green tech så det blev helt fel för mig med Precious Green. Green tech delen via HB är dock inte billig så jag vet inte om jag sparade något på totalen.
Hoppas Auag kommer med en fond med 50/50 fysiskt guld / guld gruvbolagsaktier… det hade varit intressant 
Erik har ju en ETF med guldgruvbolag, AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF ACC:
Kombinera den med Xetra så har du ju det du önskar. Men du kanske syftade på att det just måste vara en fond och inte en ETF?
Jag är sugen på att kombinera de två innehaven. På så sätt får jag en exponering mot grön energi, men minskar den andelen och sänker den totala avgiften. Tror det passar mig ganska bra.
Ja absolut det är så jag gör idag men
- Enklare med ett innehav (fysiskt + mining)
- Lättare att månadsspara i
Så tänkte jag ![]()