Fonder/ETFer för guldgruvbolag

Hej!

Jag har tänkt diversifiera mitt sparande med ädelmetaller.
Tänkte ha lite guld + guldgruvbolag och lite silver + silvergruvbolag.

För silver + silvergruvbolag tänkta jag ta AuAg Silver Bullet.
För guld tänkte jag XETRA Gold ETC

Avseende guldgruvbolag har Nordnet och SAVR fonder med guldgruvbolag men de flesta är dyra.
Det finns hen hel del ETFer för guldgruvbolag på Nordnet, se klipp nedan:

Har ni synpunkter på vilka fonder/ETFer är bra alternativ för exponering mot guldgruvbolag? Hur gör ni?

Så här :slight_smile:

Silver: ETF WisdomTree Silver
Silver mining: AuAg Silver bullet (mig veterligen endast miners i den)

Guld: ETF Xetra Gold och WisdomTree Physical Swiss Gold
Guld miners: Tyvärr en del dyra fonder i tjänstepensioner (enda alternativet) men någon av de två översta, iShares eller VanEck, kan vara ett bättre alternativ när det är utanför TP.

Det är de sätten som jag petar in ädelmetaller i mina portföljer.

1 gillning

Tack för din insikt

Du har sannolikt rätt att Silver Bullet är endast miners. Avseende Strands andra fond tycker att AuAg Precious Green är lite dyr att köpa just nu för att ha som guldexponering.
Kanske blir guldexponeringen bra med Xetra Gold ETC kombinerad med iShares Gold Producers ETF.

1 gillning

Om du gillar AuAg så har du även deras ETF:

Eric Strand påtalade någonstans i forumet att den påminner om Silver Bullet, men exponering mot guldgruvbolag istället.

1 gillning

Tack för tipset, en bra kandidat där. Skiljer sig lite åt de andra vad gäller fördelning och exlusionscriteria.

Roligt att du vill diversifiera lite!

Om jag får vara lite jobbig så känner jag att jag behöver fråga vilket problem du vill att en investering i guldgruvbolag ska lösa åt dig för att kunna hjälpa dig i frågan?

Som du säkert redan vet så kan man se investeringar i ädelmetaller som en skala, med den fysiska metallen (lägst risk/avkastning) i ena änden och greenfield explorers (högst risk/avkastning) i andra änden, med flera alternativ där emellan.

Det låter som att du redan har bestämt dig för att du vill ha en fysisk 1:1 exponering via en ETF mot både guld och silver, då tänker jag att du redan vet vilket problem den delen av dina investeringar ska lösa. Här i tråden har redan nämnts några bra alternativ.

När det kommer till miners så bör man nog fundera lite på vad man är ute efter, utöver vilken metall det gäller. Vill du ha producers? Isåfall majors, mid-tier eller juniors? Multiple asset eller single asset? Särskild geografi? Risken och avkastningen skiljer sig däremellan. Vill du ha mer royalty & streaming bolag? Eller vill du spekulera i explorers för att hitta något som kan ge dig x10 eller x20 (1/3000 lyckas)? Spelar ESG roll?

Om ovan frågor inte är intressanta för dig, utan du vill enbart ha en enkel exponering mot guldgruvbolag, och du vill ha det iform av en ETF, välj den bredaste. Market betan i en bull market i ädelmetaller ger ofta tillräckligt med avkastning för att tillgodose våra begär, dvs det finns väldigt lite anledning att ta större risker för att hitta ett positivt alfa.

Finns mer man kan säga på ämnet. Men det viktigaste är att lösningen du väljer, inte bara är bra, utan också rätt för ditt specifika problem i din investeringsstrategi.

Stort lycka till!

EDIT: Kan även tillägga att även om Silver Bullet har samlat de innehav med högst exponering mot silver i sin fond, så är majoriteten av innehaven fokuserade på guld. Andelen som har mer än 50% revenue från silver är enbart en handfull bolag. Ibland är det bra att veta vad man köper :slight_smile:

1 gillning

Vad bra att du tar upp dessa olika vinklar :+1:

Vill heller något mindre risk med mer exponering mot etablerad production. Jagar inte positivt alfa.

Angående ESG är jag lite on the fence. Vill ha bred exponering men kan tänka att branchen är verksam i områden var sociala/politiska klimatet är lite svajigt. Man kanske blandar AuAuG ETFen som @HL74 nämnde med en bredare ETF.

Ny och värdefull info som du ger angående Silver Bullet fonden. Lika mycket exponering mot guld som mot silver? Har lyssnat på Eric Strand på RT, kollat fondens sida på SAVR, trode att fonden gav mäst exponering och mindre mot guld.
Här er innehavslistan AuAg Silver Bullet | AuAg Fonder
många av företagesnamn ger inte klar idé vilken metall dem riktar sig åt. Kanske flesta mer riktade åt guld än silver, större del av vinster från guld?

Mycket bra att få din insikt, exaxt pga detta som jag kollar in på forumet. Finans och företag är ej mitt “naturella habitat” vad gäller utbildning och yrke.

Alltid kul att kunna hjälpa till!

Då kan en bred ETF med så låg avgift som möjligt vara rätt svar för dig. Jag personligen upplever att det finns andra sätt att komma åt marknads betan men inget som är lika enkelt.

ESG är definitivt något att reflektera över. En hög ESG-rating kan ju innebära att flera kommer vilja investera de bolagen i framtiden. Medan en låg ESG-rating kan innebära till att bolagen blir undervärderade jämfört med sina konkurrenter. Men som du själv beskriver, man ska inte glömma den gamla sanningen:

When faced with two options, always choose the third.

Du kan alltid välja båda två, dvs både den bredaste fonden till lägst avgift, och den med högst ESG.

Det man får göra att man får läsa på om varje specifikt bolag för att ta reda på om hur fördelningen ser ut mellan guld/silver. Ta ett bolag som jag har väldigt stort förtroende för - Pan American Silver - ett fantastiskt bolag med ordet “silver” i namnet, men med en silverexponering på enbart 25-30%, resten är guld och lite annat. Andra bolag i fonden har en ännu mindre andel silver, och ett fåtal har >50%.

Slutligen:
Är du inne i ädelmetaller för diversifieringen och skyddet så kan de fysiskt uppbackade ETF:erna vara rätt väg. Vill du ta mer risk med potential att få högre avkastning så titta absolut på alternativen inom mining sektorn där någon av ETF:erna du listade ovan kan vara ett alternativ. Och givetvis, kombinera dessa två om du vill. Mitt budskap är bara var medveten om vilken effekt din exponering troligen kan ge dig.

Hoppas att det gav något :slight_smile:

1 gillning

Intressant att lära sig detta att företagsnamn kan ge lite fel intryck.
Detta kommer vara en lång learning curve för mig framöver.
Jag får vänja mig vid att läda mera detaljerat om fonderna jag överväger och lära att tolka datan som anges. Lång resa börjar med små steg!

Dina inlägg gav mycket, tack!

1 gillning