Roligt att du vill diversifiera lite!
Om jag får vara lite jobbig så känner jag att jag behöver fråga vilket problem du vill att en investering i guldgruvbolag ska lösa åt dig för att kunna hjälpa dig i frågan?
Som du säkert redan vet så kan man se investeringar i ädelmetaller som en skala, med den fysiska metallen (lägst risk/avkastning) i ena änden och greenfield explorers (högst risk/avkastning) i andra änden, med flera alternativ där emellan.
Det låter som att du redan har bestämt dig för att du vill ha en fysisk 1:1 exponering via en ETF mot både guld och silver, då tänker jag att du redan vet vilket problem den delen av dina investeringar ska lösa. Här i tråden har redan nämnts några bra alternativ.
När det kommer till miners så bör man nog fundera lite på vad man är ute efter, utöver vilken metall det gäller. Vill du ha producers? Isåfall majors, mid-tier eller juniors? Multiple asset eller single asset? Särskild geografi? Risken och avkastningen skiljer sig däremellan. Vill du ha mer royalty & streaming bolag? Eller vill du spekulera i explorers för att hitta något som kan ge dig x10 eller x20 (1/3000 lyckas)? Spelar ESG roll?
Om ovan frågor inte är intressanta för dig, utan du vill enbart ha en enkel exponering mot guldgruvbolag, och du vill ha det iform av en ETF, välj den bredaste. Market betan i en bull market i ädelmetaller ger ofta tillräckligt med avkastning för att tillgodose våra begär, dvs det finns väldigt lite anledning att ta större risker för att hitta ett positivt alfa.
Finns mer man kan säga på ämnet. Men det viktigaste är att lösningen du väljer, inte bara är bra, utan också rätt för ditt specifika problem i din investeringsstrategi.
Stort lycka till!
EDIT: Kan även tillägga att även om Silver Bullet har samlat de innehav med högst exponering mot silver i sin fond, så är majoriteten av innehaven fokuserade på guld. Andelen som har mer än 50% revenue från silver är enbart en handfull bolag. Ibland är det bra att veta vad man köper