Likt en del av er har jag skapat en variant på allvädersportfölj, men i mitt fall kanske då med en större del “fysiskt” guld och silver via ETC:er. Guld 27,5% och silver 17.5%. Dvs en stor del (45%).
Jag är av uppfattningen att aktiedelen av min allvädersportfölj ska vara ca 50% för att det är där värde sannolikt skapas.
I den värdebevarande delen har jag då 50%, varav idag bara 5% långaräntor. (men i alla hinkar totalt har jag 10% räntor)
Man kan se det som att jag har en separat allväders/mellanriskportfölj i vilken jag har placerat en proportionellt stor del fysiskt guld och silver.
Guld och silver i denna del utgör samtidigt också konjunkturreglage och värdebevarare för mina totala tillgångar. (alla hinkar)
I mina totala besparingar (utom Pensionssparandet) utgör Guld 17.5 och silver 10%
I totalen inkl pension blir det runt guld 6.6 % och silver 3.5% (dvs 10%)
Nu till min fråga.
Jag har också i mer spekulativt syfte, då jag tror på silver, och guld, placerat en hel del i Silver och Guld fonder och ETFer. (AuAg silverbullet / lite i precius green), VanEck Vectors Junior Gold Miners ETF, iShares Gold Producers ETF m.f.
Jag har en proportionellt stor del av detta i allvädersportföljen, men då placerat som en del av “aktiedelen” och inte som värdebevarande.
Denna del utgör just nu hela 16% av allvädersportföljen och det är i sin tur ungefär 35% av aktiedelen, vilket egentligen gör att den har allt för stor slagsida mot gruvnäringen. Det borde vara placerat i högriskportföljen till en större del. Men av olika skäl är det så här just nu.
MEN - frågan är då - hur bör man egentligen tänka här. Hur bör jag landa i att ombalansera framöver?
Hur stor del av en bra balanserad allvädersportfölj är det rimligt att sätta mot silver respektive guldgruvor? Hur ska man se risk i guld / silverr ETF i rellation till ETC - dvs hur balanserar det i en allvädersportfölj?
För även om en allvädersportföljs funktion är just att fungera i alla tider så vill man ju också exponera portföljen för risk så att den har tillväxt i den del som skapar den tänkta tillväxten.
Jag tänker att 5% mot gruvnäring kan vara rimligt. (Jag har även 5% placerat mot grön / nya energislag) Samt resten i en mix av globala index och värdebolag och småbolag.
Jag har även belånat allvädersportföljen - vilket kan vara ämne för ytterligare en tråd egentligen antar jag. I nuläget är den belånad med ca 20% via Nordnet.
Hit med med era tankar
Även om jag är mycket tacksam för den feedbacken också!