Eric Strand gör comeback - vad ska vi ta upp med honom? 🙂

PÄ mÄngas önskemÄl kommer Eric Strand tillbaka till bloggen inom kort. Den 25 maj för att vara med pÄ FikaTillsammans pÄ Patreon och nÄgon vecka senare i bloggen. Vad tycker du att vi ska ta upp med honom?

11 gillningar

Vore intressant att veta hur stor del han sjÀlv har/rekommenderar att ha i fysisk metall.

SÄklart vill han helst pusha sina fonder, men skadar inte att frÄga.

1 gillning

Synen pÄ framtidens ev. inflation och vad det innebÀr för vÀstvÀrlden. I synnerhet dÄ rent privatekonomiska konsekvenser för hyfsat förmögna smÄsparare (typ mellan 1 MSEK upp till 20 MSEK).

Eller pÄ ren svenska, vad ska man göra som hyfsat förmögen ung (sub 30) svensk med bra inkomst i dagens ekonomiska klimat? Spendera allt man har, lÄna sÄ mycket det gÄr och leva det goda livet, eller ska man investera allt man kan?

2 gillningar

Har nog diskuterats en del förut, men tycker det skulle vara kul att höra mer om olika sorters guld (fysiskt, Guld Ava, GZUR etc) i relation till olika sorters rÀntor (korta, lÄnga, statliga, högrisk etc) - vad skyddar mot vad och vad korrelerar mot vad?

Sedan kanske mer om andra Àdelmetaller och krypto - varför har inte t.ex. silver eller Bitcoin guldets funktion idag (eller för den delen snÀckskal), Àr det bara för att guldet fick den positionen först? Hur skulle det kunna se ut 2050 / 2100?

NĂ„gra Ă„sikter kring Anders Borgs skepsis kring guld i Sparpodden avsnitt 392
”Man kan Ă€ga Bitcoin eller guld om man vill ha nĂ„got som man vill spekulera i” ”Jag Ă€ger vare sig guld eller Bitcoin” (strax efter 20 min mĂ€rket)?

5 gillningar

Vilka tillgÄngsslag som han anser Àr bÀst/minst dÄliga att Àga (nu) om centralbankerna bestÀmmer sig för att i framtiden höja rÀntan (pga inflation)?

1 gillning

Be honom förklara vilken förvÀntad avkastning man kan rÀkna med pÄ 30 Äriga Amerikanska rÀntor om 30 year yield Àr till exempel 2.37% som den Àr idag. Kan man rÀkna med att avkastningen kommer bli ca 2.37% (minus kostnader/avgifter) om man behÄller investeringen i 30 Är? Om inte, varför?

2 gillningar

Äntligen :slight_smile:
FrÄga om deras nya ETF.
Om makro naturligtvis. Var Àr vi, var skall vi.
Vad tror han om indexfonder de kommande Ären. Kommer det i en inflationsdriven ekonomi vara helt andra företag som gÄr bra Àn de som ligger i index?
Jag funderar pÄ innehaven i Silver Bullet. Handlas de bÄde pÄ NYSE och Toronto Stock Exchange? Med en fallande US dollar, Àr det dÄ en fördel att ha innehaven i kanadensiska dollar? Ofta Àr ju bolagen noterade bÄde i USA och Kanada.
Hur stor korrigering av börsen tror han pÄ? Kommer den i Är?

4 gillningar

InstÀmmer. Den planerade ETF-lanseringen skulle vara intressant att höra mer om!

1 gillning

vi vill sÄklart fortsÀtta pÄ hans kritik gÀllande hur fondrobotar hanterar en stor nedgÄng :wink:

5 gillningar

Är ocksĂ„ intresserad av att höra mer om hans etf. Samt om han hade sparat/investerat enligt samma filosofi om han hade haft 10.000kr, 100.000kr, 1000.000kr eller Ă€nnu mer.

1 gillning

Vad kul :slightly_smiling_face:

FrÄga Eric om han kÀnner till och vad han tycker om grÀsrotsrörelsen WallStreetSilver som har satt upp billboards pÄ ett 50-tal platser över USA med budskap att folk ska skydda sina pengar mot inflation genom att investera i silver.

De nÄdde 80 000 medlemmar igÄr!

5 gillningar

Vilka konsekvenser som vÀntar oss efter Coronapandemin rent ekonomiskt i samhÀllet?

2 gillningar

Har han lÀst vidare in sig pÄ drakportföljen eller liknande?

2 gillningar

Jag skulle vilja veta mer om hur han tÀnker kring bostadssituationen i Sverige. MÄnga som gör bostadskarriÀr och ser sitt boende som en investering, och ett sÀtt att förvalta pengar, men Àven som en investering i trygghet i ekonomiskt turbulenta tider. Det senare tÀnker jag ÀndÄ överlappar med varför man investerar i guld, och jag hade velat utforska den jÀmförelsen lite mer.

AlltsÄ, varför köpa guld nÀr man kan köpa mark eller fastigheter? Eller vice versa.

5 gillningar

Jag som inte begriper mig pÄ att balansera risker i mina placeringar med Àdla metaller, utan har kapaciteten och hellre vÀntar ett tag tills börsen med rÄge fjÀdrar upp igen. Varför borde jag (eventuellt) tÀnka om?

4 gillningar

Det Àr min uppfattning att om man har guld i sin portfölj med avsikten att det ska agera motvikt till aktiers rörelser sÄ bör man ha aktiedelen i dollar-baserade företag.

Anledningen Àr att ett litet land som tex Sverige kan rÄka vÀldigt illa ut utan att guldet reagerar fast ens svenska aktier dyker.

Om man dÀremot har aktier i dollar, tex S&P-500, och det hÀnder nÄgot stort i usa sÄ kommer guldet att stiga dÄ ens aktier gÄr ner.

Vore mycket intressant att höra Eriks Äsikt om detta!

6 gillningar

Den 25:e maj - Min födelsedag och allt. Dagen till Àra. Kul! :slight_smile:

Jag tycker det Àr intressant att lyssna nÀr han delar med sig av sin syn pÄ marknaden sÄ det fÄr han gÀrna göra.

Hur ser han pÄ de globala trenderna och hur ser dessa trender ut om 5, 10, 20, 50 Är?

3 gillningar

Gröna aktier har frÄn att gÄtt extremt bra under fjolÄret fÄtt en ganska kraftig dipp i Är, inget konstigt i sig men hur lÀnge tror Erik att dippen för gröna aktier kommer fortsÀtta? GÀller ju sÄklart Precious green fonden

Be honom sÀtta ihop en lÄngsiktig portfölj som man inte fÄr kludda med mer Àn en ombalansering/Är.
Just för att fÄ fram vart han ser stabilitet kontra avkastning.

Fördjupa diskussionen om indexfonder.

Hur ser han pÄ Jack Bogles arbete och hur det pÄverkat gemene sparare i USA?

Kan han se en baksida med att ha en portfölj med t ex 50% guld. Man missar ju mÄnga 7%/Är.

6 gillningar

Hur tÀnker Eric kring börsens utveckling vid ett tÀnkbart framtidsscenario dÀr majoriteten av vÀstvÀrldens lÀnder öppnar upp under andra halvan av 2021? Hur kommer centralbankerna agera nÀr vÀrlden ÄtergÄr mot ett mer normalt tillstÄnd och hur kan detta pÄverka prisutvecklingen för olika tillgÄngsslag? LÄt Eric prata makroekonomi helt enkelt, sÄ blir det som alltid intressant.

3 gillningar