NĂ€r startar du fonden AUAG Gold Bullet med inriktning mot Guld?
Vore intressant att höra Erics tankar om #silversqueeze. Kommer/har det pÄverkat silverpriset? LÄngsiktigt/kortsiktigt?
Hej
Med risk för att jag upprepar vad som stÄr ovan. Men jag tycker att följande Àr vÀldigt spÀnnande att höra Eric resonera om.
- Macro i stort vad ser han? hur kommer marknaden agera nÀr stimulanser dras Ät etc.
- Varför har han valt ETF:er i sin fond och inte exempelvis Bullionvault eller liknande lösningar? Hur ser han nÄgon ökad sÀkerhet i bullionvault kontra ETF:er
- Eric var förra gÄngen han var med inne pÄ en enkel formel för att berÀkna ett fair guldpris. NÄt med FEDs balansomslutning och USA statsskuld. Jag fÄr inte ihop det nÀr jag tittar han fÄr gÀrna stÀlla upp den igen med en tydlig formel
- Finns det enligt Eric nÄgot rikt pris pÄ Sek/dollar dÀr man kan tycka att dollarn Àr billig/dyr
- Skulle vara intressant att höra Eric rent principiellt, fundera kring skogsĂ€gande och dess konstruktion med bĂ„de tillgĂ„ngsinnehavet (mark) och den faktiska tillvĂ€xten (trĂ€d) ,som sedan sĂ€ljs till den riktiga ekonomin, som ett inflationsskydd. Ăven om han inte Ă€r skogsexpert.
Vad hÀnde vid delningen av Erik och nyfikna investerare?
Det kÀnns som att jag som ganska ovan investerare fÄr tillgÄng till erbjudanden som inte borde vara riktade till mig pÄ hobbynivÄ. Tex investera i onoterat och erbjudande om att gÄ med i nÄgot affÀrsÀngelnÀtverk. HÄller du med?
KÀnns lite konstigt men jag kan ju bara tacka nej eller ta bort mig frÄn deras mejllista.
Tack pÄ förhand för intressanta dikussioner och erfarenhetsutbyte!
- Silverpriset Àr ju inte enbart beroende pÄ vad investerare Àr beredda att betala utan ocksÄ baserat pÄ industrins fysiska behov - finns det studier pÄ hur behovet av silver förvÀntas stiga/sjunka i framtiden?
- Troliga framtidsscenarior med höjd inflation/rÀnta och hur detta pÄverkar priset pÄ Silver och Guld.
- Hur stor andel av industrins silver som Àr Ätervunnet och stiger/sjunker andelen Ätervunnet silver?
- Vid vilket pris skall jag sÀlja mitt silver (som nu gÄtt upp60%) och byta till Guld eller annat, vad?
Guld kÀnns ju som en skitstor risk! Köpte du guld 1980 tog det 28 Är innan du var pÄ plus igen. KÀnns som en dÄlig pensionssÀkring.
Trots de senaste Ärens dramatiska ökning av guldpriset sÄ har det historiskt sett försmÀktat. Under perioden mellan 1800 till 1933 lÄg guldpriset stabilt kring 20 dollar per troy ounce.
Jag tvekar inför att lÀgga in 10% pÄ en sÄn tillgÄng, kan Erik lugna mig och förklara varför det ser annorlunda ut idag jÀmfört med 80- och 90-talet, vad gÀller guld?
Tyska Xetra Gold Àr en populÀr ETC pÄ den hÀr sajten, skulle gÀrna höra Eriks tankar om den.
Vad tror han om att starta en âGold Bulletâ fond?
Detta har ju dock sin enkla förklaring att man hade guldmyntfot och priset pÄ guld var bestÀmt (eller priset pÄ dollar i guld Àr bÀttre att sÀga kanske). Till och med 1933 var priset satt till $20.67 per ounce. Sen övergavs inte guldmyntfoten i usa för ens 1971, men man gjorde lite förÀndringar.
Att priset var lÄgt och stabilt under perioder, berodde pÄ att man hade en fast vÀxel kurs mot dollar. Kallad Bretton Woods. Det föll som ett korthus nÀr usa började trycka upp fler dollar för att bekosta krig, och lÀnderna i Europa vÀxlade in alla dollar mot guld. Gulds frÀmsta uppgift Àr att vara en store of value, man bör inte rÀkna med att det gÄr upp mer Àn inflationen.
Guld Àr komplicerat. Man kan argumentera för att risken Àr högre för att det gÄtt upp. Andra sÀger att det Àr billigt för att det Àr prismanipulerat genom pappershandel som inte Àger ett gram guld. Att lÀnder trycker upp mer och mer pengar talar ocksÄ för högre priser generellt pÄ rÄvaror som finns i begrÀnsad mÀngd.
Du klarar dig utan guld i din portfölj.
SjÀlv har jag ca 50% i guld/silver relaterade tillgÄngar. Framförallt i royaltybolag som jag tycker ger en bra balans mellan risk och avkastning.
SÀger som mÄnga andra, frÄga honom om den nya ETF:en.
Kanske om han vet hur man kan tÀcka upp hÄlet som uppstÄtt med rÄvarufonder efter att Handelsbanken RÄvarufond lagt ner och vad han tÀnker kring rÄvaror (utöver guld/silver exempelvis Kaffe, Sojabönor, Palladium etc.) idag och i framtiden.
OcksĂ„ vad han tĂ€nker kring uran och âuranaktierâ med tanke pĂ„ att bl.a. IEA vill fördubbla kapaciteten till 2050, Biden vill subventionera amerikansk kĂ€rnkraft för att nĂ„ klimatmĂ„l, Ă€ven Ryssland vill ju öka frĂ„n 20% till 25% anvĂ€ndning, USA vill ju ocksĂ„ börja med att ha ett eget uranlager istĂ€llet för att importera etc.
Tack för svar! tjugo tecken
Skulle han kunna tÀnka sig att Àven skapa en passiv nischfond likt Proethos eller Spiltans Investmentbolagsfond? Om ja, med en lÄg avgift?
Tack för svar, sÄ det 75%-iga guldraset mellan 1980-2000 berodde pÄ, vad?
Och vad Ă€r royaltybolag? Jag har försökt lĂ€sa pĂ„ men vet inte om jag riktigt förstĂ„r - âguld royaltybolag erbjuder guldgruvbolag finansiella medel mot att de fĂ„r köpa guld till ett rabatterat pris i framtiden. Priset kan sĂ€ttas som en procentsats av marknadspriset för guld eller sĂ„ kan det vara ett fast vĂ€rde. Det finns viss variation i hur begreppet gold streaming och guld/gold royalty anvĂ€ndsâ.
Det Ă€r alltid farligt att bara klippa en tidsepok och presentera denna utan sin kontext. Guldet hade en riktigt bull-marknad under 70-talet och som mĂ„nga andra bull-marknader sĂ„ blir det till slut överköpt, eufori. SĂ„ Ă€ven om det du sĂ€ger Ă€r sant, sĂ„ vĂ€ger det inte sĂ€rskilt tungt kan jag tycka⊠vad skulle annars hĂ€nda efter en topp/ATH? Utan att blanda in exempel med 42st nya ATHsâŠ
Aktier, rÀntor, Àdelmetaller och rÄvaror upplevs ju gÄ i cykler⊠upp och ner och upp och ner⊠70-talet var vÀldigt mycket upp för guldet, dÀrefter var det mycket ner, för att sedan gÄ upp igen.
Jag vill ocksÄ slÄ ett slag för royalty bolagen - det enklast och kortaste sÀtt jag kan beskriva dom, som absolut inte Àr helt sant, Àr att det Àr gruvsektorns svar pÄ investmentbolag - de investerar i olika gruvprojekt vÀrlden över och fÄr dÀrefter ta del av vinsterna frÄn gruvan.
Hoppas det var svar pÄ dina funderingar
En egen frĂ„ga till Eric Ă€r om han har förslag pĂ„ ett bĂ€ttre namn pĂ„ ett ISK Ă€n âPrecious Ericâ och om han skulle kunna signera valfri bild till ett altare i vardagsrummet?
En frÄga som jag tycker att du bör stÀlla till alla dina gÀster: Varför bör vi lyssna pÄ dig?
NÀr det kommer till ekonomi sÄ Àr det lÀtt att uttala sig om det mesta och om det inte gÄr som man har förutsagt sÄ Àr det ocksÄ möjligt att komma med post hoc-förklaringar som lÄter vettiga. Men nÀr jag lyssnar pÄ en person som uttalar sig om framtiden, vad som Àr klokt att investera i, er cetera, sÄ gör jag detta för att jag tÀnker mig att jag kan fÄ bÀttre avkastning med denna information.
SÄ, vad sÀger Eric sjÀlv? Visar han pÄ deduktiva resonemang som Àr sanna med nödvÀndighet? Har han ett track record av att ha slagit index i 30 Är? Har han bara en, enligt honom, riktigt bra magkÀnsla?
Tycker som sagt att det vore intressant att höra alla gÀster som uttalar sig om framtiden kommentera detta.
Spinner vidare lite pÄ tankegÄngarna hos @Asp.
Ăven om Eric har lĂ„ng erfarenhet och förstĂ„r makroekonomi utan och innan.
Finns det nÄgon/nÄgra profiler i finansbranschen som Eric genom Ären lyssnat extra mycket pÄ?
Oj oj oj. Varför gick guldet ner 1980-2000. Olika faktorer. SvÄrt att sÀga.
Det föll vÀl lite ur modet, och den rotationen var nog en medveten handling frÄn centralbankerna. Guldpriset var en bra indikator pÄ dÄliga valutor. Endel sÀger att priset varit manipulerat, det har t.o.m. dömts ut böter mot vissa storbanker.
Guld har traditionellt varit hÄrdvaluta mellan lÀnder och IMF. Spanska Peso, Italienska Lira, Polska Sloty, och Ryska Rubel stod inte högt i vÀrde tidigare.
Inom Internationellt bankvÀsende talas det ibland om olika tillgÄngsslag. Tier 1,2,3.
Tier 1, Àr det som rÀknas som pengar / riskfria tillgÄngar.
Guld togs faktiskt bort frÄn Tier 1. Det kan ha bidragit till nedgÄngen.
FrÄgan Àr varför det togs bort.
Guld Äterinfördes de 29 Mars i Är som Tier 1 igen. (Basel 3)
Den 28 Juni mÄste allt Tier 1 guld vara fysiskt allokerat.
https://metal.digital/articles/basel-iii#:~:text=Under%20Basel%20III%2C%20Gold%20would,considered%20to%20be%20risk%20free!
En guldroyalty bolag fungerar som ett skivbolag. De har en sÀck med pengar och satsar pÄ artister som de ser potential i. De vet att artisten inte sjÀlv kan finansiera sig eller har möjlighet att ta banklÄn för att bli artist. Ett skivbolag satsar pÄ 30 olika artister och tar en procent pÄ alla framtida intÀkter utan att det kostar dem nÄgot mer. De Àr finansiÀrer, ockrare.
Det största royalty bolaget Àr utan tvekan Franco Nevada med en market cap pÄ 28 miljarder dollar. De har bara ca 40 anstÀllda. De har en marginal pÄ 85%.
De utformar sina royalties sÄ att de inte gÄr back Àven om guldpriset sjunker.
LÄt sÀga att guld priset Àr 1800 dollar idag. De köper inte royalties som baseras pÄ 1800, de kanske förhandlar om 1100 dollar. GÄr priset ner till 1300 vill de fortfarande tjÀna pengar, och vid 1100 gÄ break-even. En royalty Àr en procent pÄ produktionen intom ett omrÄde i all framtid, hittas kopiösa mÀngder guld dÀr kan det bli en fin affÀr för royaltybolaget. En stream Àr ofta för en begrÀnsad mÀngd. LÄt sÀga 3 miljoner uns silver till ett pris pÄ 14 dollar.
Om ett gruvbolag har en kostnad pÄ 1000 dollar per uns, och priset Àr 1100 dollar. GÄr priset upp till 1200 dollar dubblar de vinsten. Ett royalty bolag tjÀnar kanske 500 dollar genom sin royalty för varje uns, om priset gÄr upp 100 dollar tjÀnar de 20% mer, inte 100%. Det finns mycket mer hÀvstÄng i gruvbolag om priset höjs, men det finns potential i royaltybolag ocksÄ, det Àr inte ovanligt att det hittas mycket mer guld i marken Àn vad priset för royaltyn berÀknades för. Rasar priset för guld tjÀnar royaltygolagen mindre, men de fÄr inga extra kostnader. Det Àr gruvbolaget som har kostnaderna. Mycket sÀkrare Àn att Àga gruvaktier direkt. Mindre prisberoende.
Det finns royaltybolag för basmetaller och tex uran ocksÄ.
Jag skulle vilja höra honom sÀga nÄgonting om hur utmaningarna att hantera klimatkrisen pÄverkar framtida avkastning pÄ aktiemarknaden över det nÀrmaste Ärtiondet.
Pandemin har nu visat att vi mÀnniskor inte förmÄr att minska vÄra CO2-utslÀpp ens om vi stÀnger ned samhÀllet. Det enda som skedde var att utslÀppskurvan för ett kort tag blev flackare.
AlltsÄ Àr det nÄgonting fundamentalt fel i hur vi lever vÄra liv ochy hur merparten av vÄra företag fungerar (tillverkningsindustri, matproduktion, transporter, nöjen, boende). Sett i perspektiv mot pandemirestrektionerna mÄste vi alltsÄ göra nÄgonting som Àr mycket, mycket, MYCKET svÄrare för att svara mot utmaningen.
Vad hÀnder den dagen nÀr fler och fler inser att 90-95 % av alla företags verksamheter Àr ohÄllbara pÄ de sÀtt de drivs nu, och vad hÀnder nÀr Gretas generation ser till att agendan drivs pÄ ett sÀtt som frÀmjar deras framtid: Totalförbud mot alla verksamheter som slÀpper ut vÀxthusgaser. Eller sabotage. (Exempelvis mot oljeledningar, som i USA nu senast, men med en annan agenda Àn ransomwares)
Ăr det sĂ„ den stora kraschen kommer att starta?
Finns det nÄgon fond som kan hantera ett sÄdant scenario?
En av de avgifter du fÄr rÀkna med Àr inflation. Skattkammaren har utlovat 0.00 +/- 0.04 % avkastning pÄ 30-Äriga papper under maj. Jag har bestÀmt mej för att inte undersöka saken vidare.
Inte riktigt svar pÄ min frÄga tyvÀrr. Inflation pÄverkar inte rÀntan/avkastningen i sig utan pÄverkar bara den potentiella köpkraften. Jag var mera intresserad av om det finns andra faktorer som kan pÄverka den faktiska avkastningen.