Hur investerar man bäst i silver?

Jag skulle vilja investera i silver. Finns det förslag på fonder jag kan göra detta i? Jag har hört talas om AuAg men tycker att avgiften är något hög.

Hej!

Jag har själv investerat mina pengar i WisdomTree Physical Silver. Detta är dock en ETC (exchange traded certificate).

1 gillning

Hej Jonathan.
Vad är en exchange traded certificate och kan jag köpa det via avanza. Hur fungerar avkastning på en exchange traded certificate?

AuAg silver bullet investerar i gruvbolag och inte direkt i råvaran silver. Erik Strand hade något resonemang att detta ger högre hävstång. Det finns ju också en naturlig avkastning i bolag. Så första är väl att bestämma om man ska investera direkt i råvaran eller i bolag som påverkas av marknadsutvecklingen på silver.

I det andra fallet tycker jag AuAgs fond är rimlig avgift om man köper på Savr. I det här fallet tror jag det kan vara vettigt att köpa en aktiv fond som kan analysera bolagen. Finns många risker och inte minst oetiska bolag i den branschen.

Ska man investera direkt i råvaran är det nog något certifikat som gäller.

Ur ett etisk perspektiv kan det vara intressant om jag börjar med AuAg green istället för silver bullet. Mindre risk (5 i risk istället för 7) eftersom guld är mindre volitilt samt lägre avgift särskilt hos Savr. Att den är green är väl det etiska i det hela…green lika med hållbar.

Du kan absolut köpa den via Avanza. Den funkar istort sätt ungefär som en fond, skillnaden är att istället för bolag så har du fysiskt silver som innehav.

Vad finns det för avgifter på ett ETC?

Avgifterna ser du på avanza, dock så rekomenderar jag att läsa infobladet då det kan finnas fler avgifter vid denna typ av värdepapper, ex. avgifter för förvaring av ädelmetallen etc.

1 gillning

Wisdomtree Physical Silver har typ 0,5% årlig avgift, om jag minns rätt. Och för att den är ETC, så blir det köp- och säljavgifter på börshandel i tyska börsen.

2 gillningar

Det beror lite på vad du vill med din investering. Guld- och silvermarknaderna är kraftigt cykliska

och en silverinvestering är inte en köp-nu-och-håll-så-länge-som-möjligt-investering. Du kommer att åka med upp och sedan bär det av ner. Extremt volatilt.

Om du vill äga fysiskt silver rekommenderar jag att köpa det via Tyskland eller Belgien där det är mycket lägre moms än i Sverige och där det dessutom finns många handlare och konkurrensen är hård. www.goldsilver.be är ett sånt ställe. Vi kan nog vänta oss att EU kommer med bestämmelser där man momsbeskattas beroende på varifrån man köper vilket är en anledning att passa på nu innan såna lagar kommer.

Om du vill investera i silver men inte ha det hemma eller i bankfack så går det att köpa något certifikat (ETC, exchange traded certificate) som följer silvrets spotpris. Kolla i så fall om certifikatet backas upp av fysiskt silver eller om det är papperssilver.

Vill du ha möjlighet till högre avkastning så blir det fond eller separata bolag. Men tänk på att du måste tåla extrem volatilitet om du går in där. Upp och ner 10% på några dagar är inte ovanligt och ju närmare toppen på marknadscykeln vi kommer desto galnare blir svängningarna.

Med tanke på att en silverfond idag förväntas ha flera 100% avkastning inom några år så är kanske inte förvaltningsavgiften särskilt hög egentligen. Det blir extremt viktigt att välja ut de “riktiga” bolagen när marknaden närmar sig en peak för det bubblar upp bolag som har köpt en markplätt i tjotaheiti och gör en fin presentation men där underliggande värde är i princip noll. För min del har jag överlåtit det till Silver bullet och så lägger jag till nårgra bolag på sidan om som antingen inte finns i fonden eller som jag vill vikta på ett annat sätt.

Det finns ett ädelmetallforum där du kan få mer hjälp om du vill snöa in på silver och guld på ett djupare plan :slight_smile: https://www.adelmetallforum.se/index.php

Tack Markus

Jag skall fundera även Auag silver bullet…kanske lite magstarkt för min fru. Annars har vi funderat på Auag precious green. Vad tycker du om Aug precious green?

Jag har lite av den också. Den kommer antagligen att svänga mindre eftersom den håller 40% fysiskt guld (om jag minns rätt) för av det vi pratat om hittills så är fysiskt guld det minst volatila. Men jag tror på en bra utveckling i den fonden också för den hänger på megatrenden inom grön energi och nu när Biden blir president så kommer det antagligen få ännu starkare draghjälp. P green innehåller andra metaller som behövs för grön energi.
Om vi skulle få en depression pga skuldberget/inflation/pengatryckning osv så borde P green vara bra för guld mår bra i den typen av miljö.
Högst avkastningspotential: Silver bullet. Lägst volatilitet: Precious green.
Kolla gärna avsnitten med Eric Strand -han berättar en del om filosofin med fonderna och även om sin syn på ekonomins (o)hållbarhet.
Så tänker jag kring det hela.

1 gillning

Här har du en som vet vad han pratar om både vad gäller ekonomin och guld/silver/basmetaller/uran.

När jag köper guld via xetra gold (cert.) Gör jag det på samma sätt som jag gör fonder d.v.s. I min isk konto? Kan jag se sedan pengarna i xetra guld i mitt isk konto på samma sätt som fonderna.

Jag köpte AuAg silver 7 jan och nu är -4XXXkr, -14,41%. Det är konstigt att priset visas på Avanza är 15 januari. 18 januari är USA börsen är stängd men inte den kanadiska börsen. Varför fonden uppdaterar inte varje dag?? Jag skickade fråga till Avanza och frågade om hur ofta fondbolaget uppdaterar fondens NAV. Silver och guld har ganska hög risk. Fondbolag uppdaterar inte NAV varje dag är det inte bra.

Hej Meilin
De skrev på AuAgs hemsida igår att det uppdateras idag. NAV priset uppdateras olika dagar för olika fonder. AuAg noterade priset för igår och sedan sätter de ihop det med idag. Med andra ord, du förlorar ingenting!!! Detta händer med många fonder. Naturligtvis, jag som också är ny, tyckte att detta var lite konstigt och det hjälpte inte att USA hade stängt börsen en dag.

Ja du kan ha det i en depå eller ISK. I en depå betalar du 30 % skatt på eventuell vinst vid försäljning. I ett ISK betalar du inte skatt på eventuell vinst -där betalar du istället 30 % på ett schablonbelopp varje år. Det motsvarar i dagsläget att betala 0,375 % skatt på hela innehavet varje år.

Det låter som isk är att föredra.

1. Vad tycker du om wisdomtree vs xetra guld?
  2. Skulle det vara en idé att fördelar lite pengar mellan guld eft och AuAg precious green.
  3. AuAg blir en del i min lekhink. Hur kommer det sig att Jan m.fl. anser att guld eft:er är låg till mellan risk? Är det p.g.a. en lägre spread än t.ex att köpa fysiskt guld samt relativt låga avgifter?

Ja det beror lite på vad man ser för framtidsscenario -om priset på guld går upp eller ner, inflation, räntor m.m. Där har jag inte försökt bedöma vad som är bäst av depå och ISK. För aktier har jag allt på ISK.

1. Har inte koll på Wisdom tree så där vet jag inte. En bra grej med Xetra är att de har (påstår sig ha) backup fysiskt guld https://www.xetra-gold.com/en/product/gold-holdings/
  2. Om du menar en guld EFT som har andelar i gruvbolag så är det skillnad mot guldet i AuAg. Guldet i AuAg är fysiskt guld om jag minns korrekt. Eftersom volatiliteten är högre för gruvbolagen så blir det en svajigare resa med både större ner- och uppsida. Stabilast är fysiskt guld, sedan silver och gruvbolag som bryter guld, sist (mest volatilt) gruvbolag som bryter silver. Så ja, jag skulle säga att om du vill exponera dej mot högre svängningar så är en guld ETF bra.
  3. Vet inte -du får fråga Jan där. Fysiskt guld svänger minst så det kan väl betraktas som ha minst risk. Har man det rent av i handen så har man tagit bort alla möjligheter till manipulation, växlingskurser, trixande med derivatinstrument o.s.v. En guld-ETF har högre risk eftersom det är olika bolag inblandade, växlingskurser, överenskommelser mellan olika parter m.m. Ännu högre men fortfarande inte jättehög risk är väl enskilda bolag som t.ex. Barrick eller Newcrest. De har fantastisk balansräkning -enorma tillgångar och låga lån. Väljer man däremot en explorer som Cabral, Roscan eller Pelangio har man extremt hög risk. Där kan man få 30 gånger pengarna om de träffar på något bra men risken är hög att de inte träffar på något alls och går i konkurs istället.
    Med fysiskt guld har man ju bekymret att det ska fraktas och hållas säkert och att det är omständigt att sälja tillbaka. Xetra är väl så nära fysiskt guld man kommer utan att behöva gömma guldet själv.

Det finns även en del guld via gruvbolagen i AuAg silver bullet eftersom det kommer upp både guld och silver när man bryter malm. Ett av bolagen är t.ex. PanAmerica silver och de får upp både guld och silver i Doloresgruvan.

Sven Carlin har ett avsnitt om guld i sin investeringskurs. Ska kolla upp den när jag är klar med resumén av The intelligent investor.