Hur investerar man bäst i silver?

Vilken anser ni är bästa silver ETCn som är uppbackad av riktigt silver?

1 gillning

Jag var lite sent ute men med tanke på vad vi ser runt om så tror jag det är flera stationer kvar på den här turen.

*QE/MMT
*Negativa räntor
*Budgetunderskott
*Andelen sparande i ädelmetaller och relaterade tillgångar är ca 0,5% i USA, att jämföras med 2% som är ett medelvärde över längre tid. Efterfrågan kommer alltså att öka OM andelen letar sig tillbaka till historiska nivåer.

Vilket fiffel kan det bli med Xetra gold?

Innehålla silver hur?

Jag har inte läst på tillräckligt om xetra men det beror lite på om fonden har fysisk backning eller inte. Och varför man investerar i guld. Om scenariot är att ha exponering mot guld för att få en stabilare portfölj och kunna omfördela mellan olika tillgångar funkar det med pappersguld/silver. Om scenariot är ny guldstandard eller liknande (som USA gjorde på 1930-talet när de förbjöd guld och devalverade valutan) så behöver man antagligen fysisk backning mot guld. Dilemmat är att pappersmarknaden är mycket mycket större än den mängd metall som finns för leverans så om det kommer till att alla vill ha ut sitt guld så går inte det.

Det lät väldigt spännande med den låga avgiften på Savr avseende silver bullet. Jag förstår inte riktigt hur de kan erbjuda så lågt. Vet ni?

Från Savr FAQ( Generellt, inte bara AUAG Silver Bullet)

SAVR återbetalar hela den provision vi får från fonderna direkt till dig som kund. Vi erbjuder exakt samma fonder som alla andra, men tar alltså inte ut den ersättning som säljaren av fonden normalt får från fondbolaget.

I de avgifter och rabatter vi redovisar ingår den plattformsavgift vi tar ut på 0,09 %. De “normalpriser” som redovisas är den totala fondavgift i princip alla andra aktörer på marknaden erbjuder, till exempel Avanza och Nordnet.

SAVR arbetar aktivt med att vara kostnadseffektiva och vi har byggt en modern teknisk plattform som hjälper oss i detta arbete. Kärnan i SAVR kommer alltid att vara att vi ger tillbaka hela vår provision. Längre fram kommer vi att addera nya tjänster som vi erbjuder till premiumanvändare, men att ta del av dessa tjänster kommer givetvis att vara helt frivilligt.

1 gillning

Wow det låter väldigt intressant! Jag gillar både silver bullet och precious green, men den höga avgiften har avskräckt mig.

Finns en billig silver ETC som jag gillar avgift (0,2%)

GPF Physical Silver ETC finns på Nordnet

Sen har jag även ett silvergruvbolag i min portfölj som jag gillar Pan American Silver Corp som även ger utdelning vilket inte är så vanligt i den typen av bolag.

Finns det någon hake att hamstra gamla svenska 2 kronors mynt med 80% som “värdebevarare” de är billigare i inköp vs investeringssilvermynt a 1 Oz sett till pris/gram.

Men är de svårare att sälja i framtiden?

Funderar på att köpa guldmynt. Är liberty silver bäst?
Hur är der med skatten när man sedan sälja?
Såg att du följer Rick Rule…kul.
Sjlv har jag mestadels uran aktier och silver juniors.
/Grant