De senaste veckorna har guld- och silverpriset gått ner ganska kraftigt. Jag antar att detta beror på den allmänna rädslan på marknaden. Jag är dock förvånad över nedgången, speciellt när det gäller guld eftersom det borde vara en av de bättre investeringarna just nu med tanke på inflationen.
Är det någon som har mer insikt än jag om orsaken och kanske t.o.m vågar sig på en prognos om den framtida prisutvecklingen det närmaste året?
Jag har köpt under nedgången/rean men blir smått deprimerad när det fortsätter går ner och min skärm är full av röda siffror.
@Ola_Morin Jag såg att du tror på att folk kommer att dras till ädelmetaller och råvaror snart. Vad baserar du det på? Att de statistiskt sett går bra under perioder med hög inflation?
@AuAgEric Jag vet att det här är en banal fråga för dig, men jag är nyfiken på din syn på det hela?
Jag har följt marknaderna för guld och silver ganska länge men på senare år har jag upplevt dessa som extremt irrationella. Att gå in i dessa verkar vara en ren chansning. I oroliga tider är hedge/volatilitet bättre att satsa på än guld och silver. Om någon kan visa på någon form av rationalitet i marknaderna för guld/silver som går att utnyttja för investeringar så är jag beredd att ompröva detta.
Jag hade inte försökt tajma ett tillgångsslag på den korta tidshorisonten. Det låter omöjligt.
Men kan du beskriva den stora nedgången senaste veckorna? När jag tittar på Wisdomtree Physical Gold har den gått plus minus noll sista månaden. Samtidigt som svenska börsen gått minus 10%.
Glöm inte att marknaden är framåtblickande, medan de inflationssiffror som presenteras i media är bakåtblickande. Titta istället på marknadens inprisade inflationsförväntning:
Detta är den amerikanska 10Y breakeven rate, dvs skillnaden mellan en 10-års nominell statsobligation och en 10-års realränteobligation, dvs den inflation marknaden prisat in på 10 års sikt.
Vi ser att sedan april så har faktiskt inflationsförväntningen sjunkit drastiskt, då marknaden blivit alltmer rädd för att vi skulle kunna vara påväg in i lågkonjunktur.
Guldpriset har en ganska hög korrelation till inflationsförväntningen (men påverkas även av andra faktorer, går inte in på det nu), och likaså ser vi att priset på guld sjunkit sedan april.
I princip gick hela råvaromarknaden ned igår, då oron för recession ökade kraftigt (recession innebär i teorin att efterfrågan från industrin på att använda råvaror sjunker, dvs. lägre efterfrågan=lägre pris).
Hej,
Det är nog plattformens dåliga funktion att visa avkastning i icke-SEK instrument.*
Guld är inklusive gårdagens nedgång UPP +12% SEK i år.
Dessutom +40% i SEK på tre år.
Man får inte vara kortsiktig och försöka se en perfekt förklaring i varje rörelse eftersom mycket om det tillfälliga bruset handlar om marknadens tro/oro för framtiden.
/eric
*För att räkna ut sin avkastning på plattformen får man ta (“värdet i kronor”-“betalt i kronor”)/(“betalt i kronor”)
Tack för alla bra svar! Jag svarar på de enskilda kommentarerna inom kort. En sak som jag inte nämnde i mitt ursprungliga inlägg är att jag bor utomlands och därför köper guld och silver i USD och inte i SEK.
Jag kollar spotpriset på goldprice.org och priset på mina fonder (PHYS och PSLV) via morningstar.
Den plattform som jag använder för köp/sälj är rätt dålig med svenska mått mätt. Väldigt basic jämfört med Avanza. Jag ska kontrollera hur de räknar ut avkastningen.
Jag försöker tänka långsiktigt och det är därför jag har köpt under nedgången i förhoppningen att långsiktigt så kommer priset att gå upp. Eftersom det är omöjligt att veta var botten är så är det dock mentalt jobbigt att fortsätta köpa när det går ner ytterligare efter varje köp.
Jag tror du behöver prova att köpa fysiskt, så att du blir glad över nedgångarna. Då blir det väldigt tydligt att du får mer metall för samma peng när priset sjunker - och vem gillar inte det när man är på köpsidan?
Det är inte säkert att det går att köpa fysiskt till ett lägre pris. Jag köpte en krugerrand 2020 när guld var på ATH för 19180kr och nu säljs den för 19143kr trots att guldpriset har sjunkit från 2000 dollar till 1737.
Jag har själv inget guld och är generellt negativ till att äga det, men jag kan ändå säga att det fanns en hel del klassiska konspirationsteori-flaggor i den artikeln. Jag skulle vara försiktig med att lägga för stor vikt på den.
Tror jag skrivit det på ett antal olika ställen tidigare, om börsen störtdyker så tror jag att det finns en stor risk/chans att investerare flyttar pengarna till något annat. Vad detta något annat kan vara beror lite på hur räntor, guld och övriga tillgångar står just då samt vilken riskbenägenhet investerarna har. Om FED och ECB försöker manipulera 10 year yielden så att den är låg (kolla hur den rört sid den senaste månaden från under 2, till knappt 3.5 och igår tillbaka mot 2.8) kan det innebära ett bättre läge för tex guld. Men sen tror jag även att krypto kan ha en stor förflyttning till sig men då mest småsparare och inte så mycket större investerare eller institutioner.
Men att säga att guld gått dåligt, nja beror väl på… i år har den gått bra (i förhållande till S&P500) men visst, sen guldtoppen har S&P500 gått bättre…
Tror man på guld och silvercaset, så är det all ide att hoppa in, annars kan man stanna kvar utanför… Ingen kan lova något utan var och en får göra sin egen bedömning…
Jag har själv inget guld och är generellt negativ till att äga det, men jag kan ändå säga att det fanns en hel del klassiska konspirationsteori-flaggor i den artikeln. Jag skulle vara försiktig med att lägga för stor vikt på den.
I en fond är fondens tillgångar separerade från själva fondbolaget. Tillgångarna förvaras hos ett externt förvaringsinstitut, i AuAgs fall Skandinaviska Enskilda Banken.
Bara för att tillgångarna går dåligt betyder det inte att själva fondbolaget går dåligt, även om det finns ett indirekt samband med att om tillgångarna går ner minskar de procentuella avgiftsintäkterna. Men om tillgångarna går ner (“blir billigare”) kan det även tänkas att fler investerar i fonden, vilket kompenserar för detta.
AuAg Silver Bullet har ju marknadsförts som Europas mest riskfyllda fond, och jag är övertygad som att AuAg har tagit detta med i beräkningarna. Med Rika Tillsammans-mått mätt är förvaltningsavgiften på AuAg Silver Bullet skyhög, så det borde finnas marginaler att ta av i nedgångarna.
NAV dvs värdet av enskilda fondens andel är inte kopplad till konkursen eller risken för det. Naturligtvis minskar fallande NAV bolagets omsättning när förvaltningsavgiften blir lägre men ett fondbolag kan gå i konkurs oavsett fondernas framgång.
Men ifall fondbolaget går i konkurs har det inget å göra med fondernas tillgångar. Andelsägarna äger tillgångarna, ej fondbolaget.
Förresten, har pratat med några proffs på finansbranschen och dom tycker att nu vore det dåliga tider gör guld för att vanligtvis går det bra med guld när räntorna är låga hellre än när dom stiger.
Jag har inget guld just nu och tycker att det finns inga skäl att köpa guld med tanke på framtida potential - aktier samt räntorna har ju förbättrad avkastningspotential trots att det är lite dystert just idag.