Börja stort med guld och silver för att sedan månadsspara?

Hejsan svejsan!

Ska börja fixa minst 10% guld/silver. Ska jag köpa en stor summa direkt eller månadsspara upp till målet? Ska jag både köpa etf:er, fond och fysiskt till hemmet? Eller är det bättre att bara köpa en för silver och en för guld i början och hur mycket ska jag köpa direkt/bygga upp över tid?

Först och främst behöver du ställa dig frågan varför du vill äga guld och silver, vilket avgör på vilket sätt du investerar i metallen.

Är det risken för en zoombieinvation, att kontanthanteringssystemet havererar, krig, inflation, hedge mot börsras, att staten förbjuder privat ägande av guld, för att det är fränt att visa andra och är spännande att hålla metallen i handen, …?

ETF:er finns för både guld och silver där du har fysiskt exponering mot metallen, dvs den börshandlade fonder äger guld och silvertackor. ETF:er handlas i utländska valutor (ofta EUR) och medför kostnad för växlingsavgift, courtage och spread. Kan innehas på ISK och KF, vilket är bra för skatten. Kan handlas på ISK hos Degiro courtagefritt, med valutakonto eller låg växlingsavgift. Om du köper ETF på Nordnet behöver du även ta ställning till belåningsvärdet om du tänker belåna portföljen. Exempelvis har WisdomTree Physical Swiss Gold högt belåningsvärde, men är inte billigast.

Vad jag vet finns det inga rena guld- eller silverfonder, utan det är oftast gruvaktier som fonden äger. AuAg Precious Green exponerar visserligen 40 % mot fysiskt guld via ETF:er, men då tvingas man ju köpa 60 % gröna aktier också. Gruvor är mer riskfyllda än metall som redan finns i högsäkerhetsvalv ovanför jordens yta, men kan också ge högre avkastning.

Fysiskt metall i hemmet är riskfyllt, spreaden är oftast sjukt stor, och du måste deklarera på K4-blanketten med 30 % skatt på vinsten. Du behöver ta ställning till om du ska investera i tackor eller mynt.

Min anekdotiska erfarenhet är att många börjar med tackor, men sedan övergår till mynt. Och sedan eventuellt från att köpa fina mynt till att bry sig mest om själva metallvärdet. När man ska somna finns det nämligen risk att oron tränger in i bakhuvudet att den där löjligt lilla gula plåtbiten som ligger inplastad kanske inte är vad man vill tro att det är. Trots att det finns en papperslapp med ett nummer på i förpackningen som talar om att det här är visst schyssta grejor. Om man dessutom fått för sig att söka på tungsten bars på Youtube blir man inte lugnare.

Mynt kan den lilla hemmafysikern kontrollera med hjälp av en lupp (gammalt kameraobjektiv?), sytråd, ett glas vatten, knarkvåg, magnet (slaktad hårddisk?), skjutmått, mobilappen Bullion Test, etc, och känna sig någorlunda säker på att det är äkta grejor. Det är nämligen oerhört svårt att tillverka ett fejkat guldmynt med fin prägling, samma mått och höga densitet som guld, som beter sig på samma sätt i magnetfält som ett guldmynt, och som dessutom har samma resonansfrekvenser som det äkta myntet. Volfram (tungsten), som visserligen har ungefär samma densitet som guld, är sprött och har andra avvikande fysikaliska egenskaper.

Ett alternativ till metall i hemmet är Bullionvault. 30 % skatt och en minsta årlig avgift som gör att man behöver investera åtminstone 50.000 - 100.000 SEK för att avgiften inte ska bli procentuellt för stor.

Om man ska köpa direkt eller bygga upp över tid är ingen lätt fråga. Det bör vara lägst risk att köpa in sig över tid, samtidigt gnager oron att man ska missa silvertåget (om man lyssnat för mycket på Eric Strand). Silver har backat den senaste tiden, så om man inte hängde med från början finns fortfarande en fin andra chans att haka på om man skyndar sig. Men det kan ju backa ytterligare, eller så tokrusar det inom kort och så bannar man sig själv för att man var så sävlig, eller så har Eric Strand helt enkelt fel i sina teorier och det blir bara pannkaka av investeringen.

4 gillningar

Utifrån vad du skrev blev jag inte klokare och lär fortsätta med lysa och global indexnära.
Kör en del i kameo och savelend också.
Även buffert på räntekonto.

Så utifrån det tänkte jag utöka i guld och silver på bästa sätt.

Mvh

Bankfack, finns de fortfarande?

Försäkrar ni ert guld och vad brukar det kosta ungefär? Jag funderar även på hur folk förvarar det om man saknar tillgång till bankfack.
Ska man köpa ett kassaskåp? Det borde vara säkrare att förvara sitt guld om man bor i lägenhet än i hus.

Det påstås att de fortfarande finns här och var, även om de är under avveckling. Och även om man tror att man har ett bankfack kan man tydligen inte vara riktigt säker på att så är fallet.

Ett annan problem är att villkoren för bankfack i princip säger att man inte får förvara något värdefullt i dem. :crazy_face:

Och så är det det där med försäkringar:
“Enligt Swedbank är det bättre att förvara sitt guld hemma än i deras bankfack…”

Så vilket guld ska jag köpa?

Om man får oväntat besök är förmodligen kassaskåpet det första de vill titta i. Det bör räcka med en skiftnyckel för att öppna det. Kommer att tänka på denna:

2 gillningar

Haha fyfan vad jävla krångligt det verkar vara med fysiskt guld. Det känns mer som någonting för domedags- eller lekportföljen, än mellanrisk eller passiva portföljen.

Så om du inte har någon högst personlig anledning så skulle jag aldrig ha haft fysiskt guld. Det går ofta att beställa det fysiska guldet från ETC:erna ändå, om så skulle vara fallet. Jag tänker också att vid skarpt domedagsläge så är andra saker som praktiska färdigheter, stugor, stora reserver av mat och vatten viktigare än guld ändå… Om du bara vill ha något fint att titta på, så kanske något smycke?

WisdomTree Physical Swiss Gold ETC På Avanza har jag.

Så där är bäst att börja?

Om du inte riktigt vet, och inte tänkt skydda dig mot några domedagsprofetior, är det förmodligen någon av de ETF:er som rekommenderas för Rika Tillsammans-portföljen du vill ha.

Xetra-Gold – 4GLD
WisdomTree Physical Swiss Gold – GZUR

Jag kör båda, men det finns ett minimicourtage, så beroende på hur mycket du handlar för kanske du får nöja sig med en.

4GLD är billigast, men GZUR har bäst belåningsvärde på Nordnet.

1 gillning

Jag hade gärna haft en vän som gjorde det åt mig, det skulle vara nice. Iofs är det väl ungefär samma som en ETC som kan skicka det då. Här är dock det största problemet: Om nästan ingen har det, och dessutom de som faktiskt har det har konstigt stora mängder av det, så blir det ju helt meningslöst som valuta. Ingen skulle acceptera en valuta som bara någon promille av befolkningen ens har tillgång till. Om vi istället pratar om att sälja guldet till folk från andra länder eller nåt… så vet jag ärligt talat inte vad vi ens pratar om. Isf kan man väl lika gärna byta sina aktier mot guld, eller beställa sitt guld från sina ETC? Vad för scenario är det ens vi pratar om, när Sverige av alla länder skulle befinna sig i en sådan kris att fysiskt guld både behövdes och var användbart samtidigt? Jag kan ärligt talat inte ens hitta på ett sådant scenario.

Ivf, som sagt, igen då: Detta är isf för domedagsportföljen, inte en investering för mellan- eller högriskportföljerna. Hela poängen med att ha lite guld där är ju för att kunna ombalansera eller sälja vid akut behov. Mycket lättare att göra med ETC:er.

Jag kommer handla för under 50 000

Vad jag förstått är det bra att köpa guld nu och sedan sälja i en peak som skapas i nästa börskrasch? För inte håller jag väl guldet i kraschen och att jag måste timea försäljningen av guldet i kraschen? Eller behåller guldköparna guldet genom en hel krasch?

Courtage på Avanza:
0,25%, minst 1 EUR => 400 EUR

Courtage på Nordnet:
0,25 %, minst 9 SEK => 3600 SEK

Så om du handlar för mindre än 400 EUR respektive 3600 SEK betalar du procentuellt mer än 0,25 % courtage, men jag tolkar det som att det inte är ett problem i ditt fall.

Jag har räknat på de lästa courtageklasserna. Det går att byta courtageklass på Avanza och Nordnet om man ska handla för större belopp, och därmed minska courtaget. Men läs i så fall det finstilta. Det finns en risk att man glömmer/inte hinner/inte får byta tillbaka när man ska göra mindre affärer igen.

Med Rika Tillsammans-tänket försöker man inte tajma marknaden, utan använder ombalanseringar så att man behåller sin procentuella fördelning i portföljen. Det gör att man kommer sälja guld om det gått upp, och köpa aktier om de gått ner.

Tanken med den vanliga Rika Tillsammansportföljen är detta görs en gång om året, men kan hitta på en egen regel som säger att man ska ombalansera tidigare än så om obalanserna är större än X procent.

Det finns dock forskning som säger att man inte ska ombalansera för ofta, utan “Let your winners run”. Om man direkt börjar sälja av något som går bra kommer det i snitt inte att ge lika mycket avkastning som om man ger det chansen att växa till sig ytterligare ett tag.

Förra årets V-formade återhämtning var speciell, och det sägs att en någorlunda typisk börskrasch består av en genomsnittlig nedgång på en halv procent i veckan under ett par års tid. När man tittar på kursgrafen i efterhand är det jättelätt att säga hur man skulle ha gjort, men när man är mitt upp i det har man ingen aning om vi nått botten eller om vi ska ner 40 % till. Då gäller det att ha bestämt sig innan för hur man ska agera, så att man inte fastnar i att sitta och tycka massa saker.

Ok, alla får ju göra som de vill. :slight_smile: Jag skulle ändå hålla fast vid att det är en väldigt personlig grej. Jag kan absolut förstå grejen dock med att det är rätt läckert att ha fysiskt guld, även om jag inte kommer att göra det själv.

Men jag försöker också svara på OP, och OP verkar inte fråga hur hen bäst ska klara sig vid väldigt kritiska lägen, utan mer generellt hur man “bör” handla med guld för att ha i sin portfölj och kunna använda för att balansera och sånt, för upp till 50 kkr. Och då tycker jag att det rätt entydiga svaret är att om OP inte tycker att det finns någon extra rolig poäng med att ha guld, eller att det känns extra tryggt pga olyckor, och om hen inte handlar med väldigt lite pengar eller ska köpa sälja köpa mycket, så är det bäst att sätta in det i ETC:er med låg avgift. Det är enkelt, det finns guld som säkerhet, det är en väldigt liten spread, och man kan handla det per gram istället för större klumpar utan att spreaden skjuter i höjden. Jag skulle hellre t o m rekommendera Avanzas certifikat som bara säkrar mot ett mätvärde och inte har fysiskt guld, än att köpa själv, för det syfte som OP frågar om.

För övrigt så skulle det kännas mindre tryggt för mig personligen att ha fysiskt guld, då jag skulle oroa mig för inbrott och sånt. Jag litar mer på att ETC:erna vet vad dom gör i förvaringen, än mig själv.

Köp mindre mynt (finns en egen tråd om detta) och kombinera med en guld-ETC för enkel ombalansering, jag föredrar GZUR då jag inte litar på att 4GLD kommer förbli kostnadsfri för slutkund med tanke på att din mäklare får betala minst 0,3% för den.

Mynten är just nu dyra i förhållande till papperspriset (hög premie), vilket i min mening beror på att papperspriset är lägre än vad gemene man eg är beredda att betala för fysisk metall.

Jag för intrycket att du inte har någon plan för när du ska köpa/sälja, detta måste du ha innan du börjar. Enklast är att ha en målvikt och ombalansera tillbaka till den som en robot.

Denna känsla är överdriven. Att gömma guld hemma utan att någon hittar det är ingen konst eftersom det tar så lite utrymme. Sedan kan du gömma guld var som helst nästan utan att det blir förstört.