Hej alla ni som har erfarenhet med investeringsguld…vad ska man tänka på om man vill investera lite långsiktigt…fördelar, nackdelar?
Är lite ny på området och alla insikter är välkomna!
Har inget fysiskt guld hemma. Däremot investerar jag i etf med fysiskt guld.
Verkar bökigt med förvaring och försäkringar med att förvara hemma.
En etf är enklare att både köpa och sälja ![]()
Investerar i guld som komplement till aktier och räntor. Helt enkelt för jag vill ha olika tillgångsslag som inte korrelerar med varandra för mycket. Jag investerar inte i guld som nån backup ifall zoombieapocalypsen kommer.
Är sugen på att skaffa en guldtacka bara för att det hade varit lustigt, men tycker det uppkommer så många problem att ha det hemma
- hur förvara
- hur försäkra
- hur skydda
- hur sälja
- hur bevisa
Detta i samband med att om man köper guld från någon renommerad säljare, så kostar det några tusen mer att köpa det, än att sälja till samma handlare.
Så redan vid köp har man förlorat värde som man måste tjäna in på att hoppas att guldkursen stiger. Nae, guld känns som en scam. Men det hade vart lite lustigt att ha lite.
Tacka för tackans skull? Annars kan du ju köpa guldmynt.
En rulle med 90% mynt med måtten 2,1x5cm har ett värde på över 150k. Mycket värde på liten rymd, man hittar någonstans.
Ingår i lösöret i många hemförsäkringar. Kolla upp hur stort belopp din försäkring täcker.
Genom att gömma det nånstans där det tar minst 15-20 minuter att plocka fram det ens om man vet var det är förvarat.
Ädelmetallforum, Tradera.
Äktheten tänker du? Med mynt går det att göra med en app. Undvik tackor.
- Rullen som du gömmer kan fortfarande bli stulen
- den behövs väl förvaras så att en brand inte skadar den eftersom du då förlorar värde
- Ser ut som om man behöver tilläggsförsäkring för investeringsguld hos de flesta. Ingen aning vad det kostar mer i månaden, förhoppningsvis inte mycket hehe.
- gissar att det inte går på försäkringen om det inte är förvarat i ett säkerhetsskåp? Brukar ha sådant som motkrav för stöldbegärliga saker?
- ädelmetallforum/tradera är långsam omständlig försäljning och inte säkert att du får ett bra pris? ( tycker det här är skitjobbigt haha, typ den största anledningen att inte ha guld för mig)
- hur fungerar appen med att bevisa äkthet? Du kan väl inte kolla att det är guld du tittar på? Måste väl lita på något pappersspår och tredjepart?
Tack för din kommentar. Själv vill jag också ha det som komplement till fonder och annat…men jag föredrar fysisk guld…som jag kan disponera hur jag vill, ge till barnen till exempel eller bara låta det stå och jäsa…försäkring bryr jag mig inte så mycket om…de flesta försäkringar ger bara falsk trygghet, för när man väl behöver en, då är det plötsligt finstilta som gäller…
Så länge rullen återfinns ser jag ingen värdeförlust. Guld är guld, det är ju hela poängen.
Tror du att guldet värderas lika mycket efter åverkan? Jag tvivlar starkt. Guld är väl inte fungibelt på det sättet, ett oskadat mynt kommer alltid värderas mer än ett identiskt men skadat mynt. Sedan beror det såklart på vilket mynt, hur bra du är på att sälja och vilken köpare det är.
Hittade ovan på någon tavex.se . Så det finns skillnader, men kanske främst på samlarvärdet. Tvivlar dock på att handlare värderar allt guld lika även utanför samlarvärdet.
Fast nu pratar vi om investeringsguld, inte samlarmynt utan valfritt repigt ock knöligt guldmynt. Handlare i guld går på renhet och vikt. De skiter i om det är Krügerrand, dollar eller svenska 1800-talsmynt.
hehe, kanske är jag som bara inte alls litar på att jag skulle kunna sälja det för marknadsvärdet oavsett skick.
Hos guldsmeden är det renhet och vikt som gäller. En del tar ju även hand om tandguld och liknande.
Klanta dig inte och följ råden så kommer ingen hitta den. Inbrottstjuvarna är kvar i några minuter.
Har ingen betydelse.
Byt bolag. Hos LF vet jag att det går på lösöret i de flesta regioner.
Behövs inte.
Ädelmetallforum är för snabb, smidig affär runt spot. Hos Tradera kan du få bättre pris med tålamod.
Mynten har kända mått, guldinnehåll och vikt. Den verifierar genom klangen från myntet. Därför du ska undvika guldtackor.
Att många garvar åt guldet är anledning nog att äga det. Har man någon som helst grundläggande historisk insikt i ekonomi äger man guld.
Sen behöver man inte gå Mike Maloney och börja vandra omkring i konspiratoriskt gödsel, men jag påstår att det är obiltat att säga att guld inte är en del av en modern portfölj. Jag har normalt sett mellan 20-80% guld, och jag har spöat de flesta avkastningsmässigt som har 100% aktier. Nu är jag dock aktiv swingtrader, vilket jag starkt avråder ifrån att ens försöka sig på.
I senaste säsongen av Antikrundan var de på besök hos Boliden. Programledaren lyfte på en tacka och resonerade att det är “fascinerade hur den kan vara värd så mycket”. What? Vad är det som är fascinerande? Att fiatvaluta är så värdelös, är det folk borde prata om.
Tyvärr är det först när inflationen är hög som folk börjar komma i nya tankebanor. Läs på, läs på. Framför allt peroiden innan 1971, och efter 1971 fram till idag är viktigt att förstå. Problemet är att du lätt hamnar på hemsidor/reddit/flashback där folk skriver saker utifrån en bias, snarare utifrån historisk korrekt fakta.
Var mycket källkritisk.
Varning: Köp aldrig guld som “investering” i butik. I Sverige har vi inte några smycken som är designade som investeringsobjekt, detta finns bara i lyxbutiker i Dubai etc. (dvs. kedjor/ringar/smycken designade med tanken att vara en investering). Det du köper i butik är bokstavligen skrot. Sen kan du även investera i skrot, men det är snarare att betrakta som konst än dess metallvärde.
Tavex är bra. Ring till dem och få ett bättre pris vid större köp, men köper du mindre än 100k kvittar det då kan du lika gärna beställa på nätet. Jämför alltid spread/premie, och diversifiera typen av guld; made in USA, made in UK (Royal Mint), Australien, Kina har mycket vackra mynt.
Tack för dina insikter James Bond! Mycket givande, jag ska följa dina råd. Har börjat redan blygsamt med Tavex för mågon vecka sedan, så vi får se hur det blir…
Stöld hemma kan ju se ut på olika sätt tänker jag, speciellt om någon känner till att du har guld. Blir en annan personrisk än om man inte hade det tänker jag.
Sedan är jag inte helt säker på om ett försäkringsbolag hade hedrat avtalet om det inte var i säkerhetsskåp.
Hur snabbt och midigt är en affär genom ädelmetallforum då, är det främst p2p eller post? Snackar vi dagar? Betalning hur? Vem eller vad agerar escrow? Vem verifierar äkthet?
Känner att förlita sig på att en telefonapp kan verifiera genom ljud är lite sådär dumt eftersom det brukar vara lätt att lura sådana system. Nu hittar jag ingen info om det på nätet, men tvivlar inte på att det går. Så man bör köpa på sig en bättre analysmetod, eller verifiera hos någon som har verktyget då antar jag.
Men undvika tackor känns som mest rimligt iaf.
Nae, guld är inget för mig. För omständligt, segt och har alltid risken att beslagtas. Jag håller mig till det digitala guldet.
haha, det är ju fascinerande! Människan har bestämt att en fin sten har seriöst penningvärde.
Sedan att staterna har bestämt att vi skall ha pengar som 100% beror på ett förtroende som backas upp av skatt, krig och våldsmonopol istället är också väldigt fascinerande hehe…
Men hur tänker du kring spread? Den är ju runt 20% i de flesta butiker? Är ju inte klokt att förlora så mycket värde på en växling? Då måste ju värdet öka med 25% för att bara vara ±0?
Tror annars du och jag har rätt lika tankesätt kring problematiken, men landat i olika produkter…
Du berättar ju såklart inte för någon att du förvarar det hemma. Sedan går det varken att bevisa eller motbevisa att du fortfarande förvarat det hemma eller överhuvudtaget har kvar guldet vid ett senare tillfälle. I övrigt är det inte värre än att ha andra värdesaker hemma - lite udda att haka upp sig på just det.
Försäkringsavtal har villkor, bara att läsa innantill om de kräver detta. De flesta behandlar det som vilket lösöre eller värdesak som helst.
Gå in och titta så ser du ju hur det funkar. Man betalar först via Swish/banköverföring och får sedan guldet skickat med REK om man inte träffas fysiskt. Man kan lämna omdömen, så vill du börja sälja är det bra med några positiva köpomdömen under bältet.
Det är ju bra om man överhuvudtaget undersöker saken innan man uttalar sig så tvärsäkert som du gör. Nej, ingen kommer kunna ”manipulera” resultatet från appen på din telefon.
Jo, men det är få värdesaker som uppgår i hundratusentals kronor här hemma som går att bära med sig i en hand. Så det är värt att fundera genom, speciellt för en med stor foliehatt.
Och det finns flera utsagor om att försäkringsbolag slingrar sig eller inte hedrar försäkringar. Historierna om guld jag läst brukar däremot handla om smyckesguld. Därför är jag misstänksam och tror att det kan vara skillnad om man har otur, att ha förvarat dem i ett vitrinskåp för allmän beskådning kontra i ett dolt kassaskåp.
Jag personligen hade inte litat på att få full ersättning om jag skyltat med innehavet, eller inte förvarat det säkert enligt dem.
Jag åsyftade att det går att lura en mikrofon. Bara för att mikrofonen plockar upp frekvenser behöver det nödvändigtvis inte betyda att det är guld som producerar ljudet. Och därtill behöver man lita på att appen och apptilverkaren gör vad de skall.
Inte att någon skulle hacka din telefon remote och ändra mjukvaran
Det är mycket mera jobb.
Är det osannolikt? Troligen. Men det är en risk.
Det finns idag sätt att komma förbi alla klassiska test (vikt, storlek, magnet, visuell) men hittils verkar jag inte hitta någon som kommit förbi alla OCH ett ordentligt ljudtest med ljudanalys av dator(telefon). Betyder inte att det inte kan gå, så för mig personligen hade jag inte litat helt på det.
Efter att ha läst dina inlägg så måste jag säga att jag håller med dig till 100%, guld är inget för dig.