Någon som sparar/investerar i fysisk guld? Det finns ett antal online butiker där man kan köpa guldtacka på bara 2 g, t.ex. Tavex. https://tavex.se/guld/2g-argor-hereaus-guldtacka/
Med tanke på pris så är ju detta något som är möjligt för många att månads investera i…
Finns det något att se upp med om man funderar på att investera i detta?
Fysiskt guld är en mycket tveksam investering eftersom transaktionskostnaderna är så höga, istället bör man nog se fysiskt guld som en försäkring vid krissituationer. Lite som att ha kontanter hemma, men guld fungerar även internationellt (och behåller sitt värde bättre över lång tid).
För gemene man är det mycket bättre att köpa guld via börsinstrument (finns trådar om dessa på forumet).
Allt guld hos Tavex är säkert äkta men att investera i pyttesmå tackor blir alldeles för dyrt i kronor/gram. Minst 20 grams tackor eller ännu hellre en troy ounce guldmynt (31,10 gram). Du får mer betalt för mynten när du säljer om 10 år (fysiskt guld är en långsiktig investering).
Det är rätt långt ifrån säkert att guld går upp i värde på 10 år, eftersom värdet både minskar och ökar. Visst, senaste 20 åren har guldet gått som tåget, men köpte du i början på 80-talet tog det 25 år innan du gick ±0 nominellt (och realt ännu längre, ungefär tills idag), speciellt med spreaden på fysiskt guld (runt 10%?). Bra sätt att diversifiera sin förmögenhet, dock.
Glöm tackor, köp mindre mynt (<10g finvikt, svenska 2000kr som möjligt undantag). Mycket enklare att verifiera äktheten och därmed sälja vidare. Även lägre/ingen skatt på vinsten om det är myntsamling vs. investeringsguld. Köp till så låg premie (pris över själva guldet) som möjligt. Finns trådar om detta på forumet om du använder sökfunktionen.
Jag gillar bankfack, då blir guldet hittat om man oväntat går ur tiden. Men smartast är såklart att ha det på flera ställen, ingår i lösöret på många hemförsäkringar (ring försäkringsbolaget och spela in samtalet). Har man en mindre mängd duger det alldeles utmärkt att gömma det hemma eftersom det tar så lite plats i förhållande till värde. En rulle med 20 stycken 20 franc mynt är 21x25 mm stor och har i skrivande stund ett värde av nära 100.000kr.
Jag gillar inte bankfack. Den största anledningen till att äga fysiskt guld är ju att ha skuldfria tillgångar utanför banksystemet och då är knappast ett bankfack det bästa valet.
Det är fortfarande utanför deras system eftersom de inte har en aning om du förvarar gamla foton, testamenten eller guld i facket, mer som en kringtjänst som råkar ligga i bankens lokaler av legacy-skäl när det skulle vara smidigt att få utdelning få sina fysiska aktier. Finns även renodlade värdefacksföretag i Stockholm och Göteborg(?), finns ingen praktisk skillnad mellan dessa och en bank som har det som kringtjänst.
Skillnaden ligger i att banker lyder under andra lagar än privata valv och att de största privata guldföretag med privata valv har guldet försäkrat och även erbjuder återköp, man kan när som helst omvandla sitt guld till fiat-kontanter eller hämta ut det om man så vill. Myndigheterna kan exempelvis tvinga banker att stänga under perioder av finansiella kriser (Grekland och Cypern) och då kommer man inte åt sina bankfack. Ett privat valv lyder inte under dessa lagar.
Har hellre mitt guld i ett privat valv med försäkring och återköpsrätt alternativt gräver ner det i skogen än att lägga det i ett bankfack.
Privat valv utanför landets gränser, exempelvis i Schweiz, UK, USA, Canada eller Singapore. Mina krav är försäkring, personlig allokering, audits, återköp och uthämtningsmöjligheter.
Sannolikheten för att detta skulle ske från en dag till en annan är mikroskopisk jämfört med risken för att guldet du tror dig förvara i ett ”privat valv” antingen trippelbokförs, stjäls av anställda utan att det upptäcks eller helt enkelt försvinner om företaget bakom valvet går under. Böket om du går ur tiden orkar jag knappt föreställa mig. Risken att staten inte bara skulle stänga banker utan dessutom länsa bankfack existerar inte ens, det är en så marginell företeelse att ingen ens skulle komma på idén.
Du vill dessutom inte att det ska existera någon liggare över dina innehav överhuvudtaget, förutom en du ev. väljer att dela med dig av. Ditt guld är även en försäkring i form av ”starta om”-kapital så att du slipper börja om från noll igen oavsett vad som händer.
Sorry, du har tydligen ingen erfarenhet av “privata valv” och har dessutom ingen aning om dess ägarstruktur eller under vilka lagar de lyder och hur de opererar.