Tips på värdeskåp för fysiskt guld hemma?

Fick följande fråga på mejl:

Hej Jan! Funderade på att inför skaffa fysik guld som ska förvaras i hemmet.

Frågan är vilken typ av värdeskåp jag bör köpa för at förvara guldet.

Har funderat fråga på RT forumet, men du får allmänheten reda på att jag ska inför skaffa guld :worried:

Vad tänker vi?

1 gillning

Jag förvarar min lilla guldhög i mitt vapenskåp. :slight_smile:

Men i princip alla värdeskåp som kan bultas fast, alternativt väger tillräckligt borde fungera.

2 gillningar

Ett värdeskåp är det sämsta stället att förvara fysiskt guld på om man inte väljer att gräva ner det då det snarare bjuder in kriminella element än skyddar oss från dem. Lika illa är det att förvara sitt guld i ett bankfack då banken kan komma att stänga under en tid i händelse av en allvarlig kris.

Så här bör man istället gå tillväga:

1. Dela först upp guldet i två lika “högar” som ska förvaras på två olika ställen.

2. Svep in de olika gulddelarna i gladpack för att skydda dem från att skavas mot varandra.

3. Lägg guldet i två små plaströr eller plastbehållare för att skydda dem mot yttre fysisk påverkan.

4. Fundera ut två olika “gömställen” för guldet, kanske ett utomhus och ett inomhus men tänk på att de flesta metalldetektorer ger utslag för guld. Tänk även på att du bör kunna nå ditt guld inom någon timme om det skulle behövas och om du gräver ner det i trädgården ska det vara på en armlängds djup, lämpligen med en liten skrotbit placerad halvvägs och du ska undvika närheten av tomtgränser då det ofta ligger kablar nergrävda där. Inomhus kan det kanske vara svårare att finna en säker förvaring, speciellt om man har mycket guld och behöver dela upp det ytterligare. Kanske undersidan av kylskåpet eller bakom golvlisten vore lämpliga gömställen.

3 gillningar

På samma ställe som dom hembakta bullarna, som man gömmer för barnen!
I en plastlåda i frysen med påklistrad lapp ”Levergryta”.
Kommer förmodligen stå orörd i all oändlighet.

Om det känns riskabelt hade jag nog föredragit ett nyare vapenskåp som är fastbultat, kompletterat med ett hemmalarm som är kopplat till larmcentral.
Sedan det viktigaste. Håll tyst, INGEN bör veta att det finns guld hemma.

Undrar om det går att försäkra guld, Typ via hemförsäkringen?

16 gillningar

Jag tycker också ett värdeskåp från seriös aktör fastbultat i väggen.

Personligen har jag ett Franz Jäger skåp.
Som Franz Jäger ersätter om det skulle bli förstört vid inbrott.

Sen behöver man ju inte nämna att man har guld.
Och det vanliga.
-Inga värdesaker synligt från fönstrena.
-skriv inte på typ Facebook att man åker bort.

1 gillning

Synligt och lämnat olåst. Och ett annat gömt någonstan med guldet i (och låst :blush:).

3 gillningar

Förutsatt att ingen vet om ditt guldinnehav tycker jag säkerhetsskäp signalerar värdefullt innehåll och i en tråkig situation skulle någon med våldskapital kunna tvinga dig att öppna.

Är mer inne på Fredriks och Aktiegubbens linje,

2 gillningar

Värdeskåp = någon polare eller liknande för syn på den och snacket går runt = kriminella får förr eller senare reda på det.

Jag röstar med för o dela upp guldet i små högar som man förvarar på olika platser.

Ena kanske under marken på tomten man har exempelvis när man planterar nya buskar etc så kan man passa på o slänga ner guldet kanske.

En del kanske man lägger uppe på vinden etc etc.

1 gillning

Det med våldskapital kan man hamna i samma situation med sina bankort/konton idkort osv.

Man kan ju så klart installera skåpet där normala hus gäster inte ser.

1 gillning

Ja absolut men ett säkerhetsskåp är mer straightforward.
Jag tänker så här om guld, det är en buffert för extraordinära situationer dvs när allt annat har skitit sig.
Så jag tänker kanske inte i första hand att det är Kalle Kofot som knackar på och viftar med en kniv utan snarare kamrat Putin och hans vänner som pekar på min familj med Kalashnikovs.

Så därför går tex bankfack och den typen av förvaring också bort för guld. Det ska vara lättiillgängligt men ingen annan ska kunna räkna ut att du har det eller var du har det.

2 gillningar

Kanske en bra idé att gömma guldet i frysen och skriva ”levergryta” på?

1 gillning

Ja, fungerar klockrent för bullar, så varför inte. :sunglasses:
Var lite som ett skämt, men dom enkla sätten brukar ju vara dom bästa bara man vågar.
Alternativt som någon skrev, ett synligt värdeskåp med småkrafs i och dom stora tackorna i burken med ”levergryta”.

2 gillningar

Bygg in i en vägg eller möbel eller köksskåp.

3 gillningar

Jepp det går ju också :slight_smile:

Men jag skulle nog ändå avråda från att ha allt för mycket på ett ända ställe bättre o sprida ut så risken blir mindre att man blir av med allt :slight_smile:

1 gillning

Som många andra ställer jag mig skeptisk till att ha just ett värdeskåp. De mindre kostar mer än vad levererar i värde enligt min kort undersökning på nätet. Sedan handlar det väl om två aspekter:

1. Vilka krav har mitt försäkringsbolag?
  2. Hur mycket ädelmetall rör det sig om?

Är svaret att försäkringsbolaget har specifika krav, då är det bara följa dem om man vill ha ädelmetallerna försäkrade. Har de inga krav, då är det enklast att fördela ädelmetallen utifrån fantasin runtom i det man äger och kontrollerar tänker jag.

1 gillning

Ett tag sen jag satte mig in i det när vi hade butik. Diskuterade lite med försäkringsbolag, polis och skåptillverkare/kunniga. Många kallar den här typen av skåp ”kassaskåp”. Lite förenklat kan man lite slarvigt dela in de i.

Brandskåp =är de vanligaste JÖLI/Hadak/Diplomat osv. Ganska enkla att bryta/såga upp och ta med för tjuven. Här i får man t ex inte förvara vapen eller större värden. Är främst till för att ge skydd vid brand 30/60/90/120min.

Säkerhetsskåp: ofta högre inbrottsskydd. Har de rätt klassning (t ex SS3492) får man tex förvara vapen i de också. Lite svårare bryta upp men fortfarande enkla skära upp och ta med. Över 150kg krävs inte bultning. Man får dock fortfarande försäkringsmässigt inte förvara större summor pengar. (Typ 0,5-1 basbelopp)

De här typerna av skåp får buset ganska enkelt upp och/eller tar med sig om de vet att de finns.

Värdeskåp med olika ”grade =klassning”. De väger ofta 750-1000kg och uppåt. Svåra att bryta, borra, skära upp, brandklassade. Försäkringsvärde beror på grade men typiskt upp till 250000kr för de lite vanligare begagnade. De här skåpen siktar buset på att skära upp på plats. Inget större problem om de är förberedda och har rätt grejor med sig.

Sen finns det skåp som ”täcker flera” av de här klasserna i ett.

De är ofta billiga/gratis begagnade oavsett sort eftersom de är svårflyttade (Jag har flyttat olika såna här <300kg ett 10-tal ggr och går ofta med klurighet om man tar det försiktigt)

Har för mig att försäkringsbolagen INTE kräver någon form av skåp. Borde vara riktigt värdeskåp i så fall. De kan man normalt inte hantera i ett hus eller lägenhet. (Svåra få in, hållfasthet golv, hög punktbelastning osv)

Kodlås är att föredra före nyckel. Buset är förvånansvärt duktiga på leken ”hitta nyckeln” enligt insatta.

Skåp blir också en slags ”tjuvmagnet” om/när buset ser de. Ett TOMT och LÅST skåp kan därför vara en bra avledande manöver då buset ofta vill bli klara snabbt :wink:

Därav mitt tips bygg in guldet i en vägg eller liknande. Går att få fram snabbt vid kris och inget du normalt behöver ha lättillgängligt i övrigt.

Hittade en länk:

https://kassaskapshuset.se/skåpguiden

5 gillningar

Jag förstår tanken med att gräva ner guld i trädgården eller bygga in i väggen, men undrar samtidigt hur ni tänkt göra om ni dör eller blir gammal och glömsk?

• Göra en skattkarta så att du själv eller efterlevande hittar gömmorna? Var förvara skattkartan?
  • Ge muntlig beskrivning till familjen idag?
  • Behålla informationen själv och hoppas att det löser sig på nåt sätt?
2 gillningar

Förklara var guldet är i ett testamente som är förseglat?

Du vill ju knappast i förväg sprida ut i arvingekretsen var ditt guld förvaras fysiskt.

1 gillning

Jag har mitt lilla värdeskåp i väggen bakom en tavla, blir ett stort projekt för nån att först hitta skåpet och sen få ut den därifrån.