Ett tag sen jag satte mig in i det när vi hade butik. Diskuterade lite med försäkringsbolag, polis och skåptillverkare/kunniga. Många kallar den här typen av skåp ”kassaskåp”. Lite förenklat kan man lite slarvigt dela in de i.
Brandskåp =är de vanligaste JÖLI/Hadak/Diplomat osv. Ganska enkla att bryta/såga upp och ta med för tjuven. Här i får man t ex inte förvara vapen eller större värden. Är främst till för att ge skydd vid brand 30/60/90/120min.
Säkerhetsskåp: ofta högre inbrottsskydd. Har de rätt klassning (t ex SS3492) får man tex förvara vapen i de också. Lite svårare bryta upp men fortfarande enkla skära upp och ta med. Över 150kg krävs inte bultning. Man får dock fortfarande försäkringsmässigt inte förvara större summor pengar. (Typ 0,5-1 basbelopp)
De här typerna av skåp får buset ganska enkelt upp och/eller tar med sig om de vet att de finns.
Värdeskåp med olika ”grade =klassning”. De väger ofta 750-1000kg och uppåt. Svåra att bryta, borra, skära upp, brandklassade. Försäkringsvärde beror på grade men typiskt upp till 250000kr för de lite vanligare begagnade. De här skåpen siktar buset på att skära upp på plats. Inget större problem om de är förberedda och har rätt grejor med sig.
Sen finns det skåp som ”täcker flera” av de här klasserna i ett.
De är ofta billiga/gratis begagnade oavsett sort eftersom de är svårflyttade (Jag har flyttat olika såna här <300kg ett 10-tal ggr och går ofta med klurighet om man tar det försiktigt)
Har för mig att försäkringsbolagen INTE kräver någon form av skåp. Borde vara riktigt värdeskåp i så fall. De kan man normalt inte hantera i ett hus eller lägenhet. (Svåra få in, hållfasthet golv, hög punktbelastning osv)
Kodlås är att föredra före nyckel. Buset är förvånansvärt duktiga på leken ”hitta nyckeln” enligt insatta.
Skåp blir också en slags ”tjuvmagnet” om/när buset ser de. Ett TOMT och LÅST skåp kan därför vara en bra avledande manöver då buset ofta vill bli klara snabbt 
Därav mitt tips bygg in guldet i en vägg eller liknande. Går att få fram snabbt vid kris och inget du normalt behöver ha lättillgängligt i övrigt.
Hittade en länk:
https://kassaskapshuset.se/skåpguiden