Förvaring av fysiskt guld

Hej,

Jag undrar hur ni som har fysiskt guld förvarar det.
Jag tänkte inte ha större mängder, men även ett enda 1oz-mynt ligger ju inte direkt på småsummor.
Hur lagrar ni det?
Jag ringde faktiskt till försäkringsbolaget (trygghansa) och på dem verkar det vara extremt lite krav och pris på att försäkra sin samling. Tydligen klassas det som en liknande frimärkssamling och verkade inte vara något topp på värdet. Försäkringen var på 100kr /år och innefattar stöld osv. Inga krav på förvaring mer än att det ska vara i huvudbyggnaden, dvs inte i förråd. Så i stort kan jag ha den på vardagsrumsväggen i full vy och om någon går in och tar den så får jag ut fullvärdet. Detta låter för bra för att vara sant eller vad säger ni?

Allt som har med försäkringsbolag att göra ska dokumenteras på något vis, så att det inte uppstår en ”det måste ha skett ett missförstånd, enligt paragraf yada yada”-situation när du behöver nyttja den för att någon Bengt som mest handlägger fuktskador i badrum råkade svara i telefonen just när du ringde.

Om du absolut måste förvara guld hemma, göm det på sådant vis att det tar lång tid/krångel att få fram det trots att man vet var det ligger. Tjuvar vill inte hänga kvar för länge, så tiden är din bästa vän.

Sedan när du försöker nyttja försäkringen klassas det helt plötsligt som investeringsguld (vilket det ju antagligen är i detta fall) och vips så får du inte en spänn. Så antingen börjar du samla på riktigt eller så börjar du använda sunt förnuft gällande förvaringen så att försäkringen aldrig blir aktuell.

1 gillning

Har ett litet Franzjäger skåp fast bultat i en tegelvägg inbyggd i en hylla, för värdesaker.
Får ett nytt skåp också om det skulle bli förstört av inbrott :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag tänker ju helt klart inte hänga det på väggen och kommer såklart göra som du säger med att försvåra för eventuella tjuvar, men jag frågade specifikt om just att det inte är en vanlig myntsamling utan just investeringsguld. Det skulle tydligen kvitta. Men som du säger, så kan det ju vara fuktskadebengt jag pratade med. Det är ju just därför jag frågar er som kanske lagrar guld hemma och har erfarenhet om det stämmer med försäkringen, och vad ni gör osv. Jag kan ju låta dum, men jag tänker ju inte investera i ett 20k-kassaskåp som är ingjutet i fundamentet om jag kan betala 100kr/år och ha det skyltat på vardagsrumsväggen med samma “säkerhet” för investeringen.

Det var en intressant tanke som jag missat, just att skåpet i sig också blir ersatt. Tack! Hur har du med försäkring eller går du på lösöret i hemförsäkringen? Där sa de till mig att de gör åldersavdrag för smycken osv om man inte har en speciell försäkring trots att guld/smycken osv inte direkt åldras i värde.

Har ingen speciell försäkring.
Då jag inte förvarar så stora summor sen bor jag på tredje plan i en lägenhet med nya dörrar både port och lägenhetsdörr så känner inte att inbrotts risken är nån speciellt heller.

Jag är också intresserad av det här, bra att någon väcker frågan.
Mina tankar har varit att om det handlar om under 50 kSEK så kan jag bara ha det hemma i en låda i princip. Folk i allmänhet har ju större värde i TV-apparater och datorer etc.
Men när jag börjar komma över det så får det nog bli ett kassaskåp och då tänker jag något som är lite för tungt för att bära ut utan att det väcker uppmärksamhet. Dom är hyfsat billiga på Blocket verkar det som, vissa säljs för en tusenlapp.

Inga kassaskåp, de bryter tjuvar upp eller loss i en handvändning. Lägg dem aldrig bland kläder i en garderob, i kökslådor, byråer, skrivbord etc. Heller inte tejpade under utdragningslådor eller möbler då tjuvar ofta river ut allt löst och vänder upp och ned. Lägg mynten i plastetui och tryck ner dem i jorden i en stor blomkruka, under en golvlist i hallen eller liknande, någonstans där de inte syns och där tjuvarna inte letar. Mynten behövs förhoppningsvis inte än på ett tag.

Vi sitter i en villa i ett rätt slutet villaområde. Känns mest troligt att om det blir inbrott så står det en lastbil/van utanför att lasta in i och då känns ju otympligheten på kassaskåpet inte som något problem för tjuvarna. Tvärtom så sätts all fokus förmodligen på att i alla fall få med det för det är ju uppenbart viktigt. Ser nästan det som en bättre investering att ha skåpet stående så alla ser, men att inte lagra något i det, för chansen är då att de inte letar efter något annat, för vem är dum nog att lagra guld i en byrålåda när man har ett kassaskåp. Men det är bara mina tanka. Dock så är jag väldigt nyfiken fortfarande med försäkringar. Som sagt hade de INGA krav mer än att det var i huset och inte förrådet, för 100kr/år. Varför ens tramsa runt med kassaskåp och försiktighet? Det går emot alla försvarsinstinkter, men varför inte stolt visa upp guldmynten i en monter i vardagsrummet, så man kan njuta av dem utan att vara rädd för allt som det medför? För 100kr/år så ser jag ju inga nackdelar till detta. Så länge de är värderade och du har papper på det (i ett kassaskåp kanske :P) så säger försäkringsbolaget att det är ok. Men igen, har någon erfarenhet av just försäkringar och ert guld?

Ja precis som jag just skrev under tiden du postade: Ett kassaskåp hade i alla fall jag som tjuv sett som den största fokuspunkten av alla.

Jag säger delvis “tvärt om”.

Ett stort fett kassaskåp lagom (o)synligt MEN du förvarar inte guldet eller något annat värdefullt i kassaskåpet! Du förvarar guldet på annan gömd plats.

Kassaskåpet blir som en stor tjuvmagnet som de dras till. Tjuvarna lär alltså lägga all energi/tid på kassaskåpet så snart de upptäcker det. Sen kanske de tar det med eller bryter upp det. När de väl brutit upp det och konstaterat att det är tomt så bedömer de nog att du inte har något annat värdefullt hemma :wink: :ok_hand:

3 gillningar

Ja precis. Så tänker jag med, men samtidigt så återkommer jag hela tiden till detsamma: Varför ens bry sig när en försäkring täcker allt? Som Jan sa i någon video så går det på lösöret till hem/villaförsäkringen, men om jag förstod mitt försäkringsbolag rätt så är det sanning med modifikation, just att de börjar tittat på ålder på guldet, trots det helt irrelevanta i det, och inte ger full ersättning. Så verkade inte deras extraförsäkring fungera. Jag är som sagt sjukt nyfiken på era tankar om just det. Det låter ju bananas att man i stort kan skylta med guldet med vägvisare på gatan och få bättre villkor/kostnader än både bankfack och valvsparande. Så länge det är i huset så är där noll krav.

Bra idé om skåpet är svårt att bryta upp men enkelt att bryta loss. Stor chans att tjuvarna tar med sig skåpet (utan värde) och drar. Ingen skurk vill ju stanna på brottsplatsen längre än nödvändigt.

Det är inte så kul att bli rånad, även om man får ut allt på försäkringen. Många som har fått mentala men länge efter obehagliga rån.