Är i tankarna att köpa ädelmetaller och lagra dem på lämpligt ställe dom “last resort” om allt skulle skita sig, bli invaderade eller dyl. Är det något specifikt man bör tänka på när man köper gult alternativt silver i dessa lägen?
Förstår att det kan vara lämpligt att köpa dem så att de är delbara/lätta för att underlätta användandet och inte binda upp pengarna i för stora valörer. Är det något mer man bör tänka på, serinummer osv?
Du menar som i Ukraina till exempel? Själv ställer jag mig lite skeptisk till hur man i praktiken ska använda guld som betalningsmedel vid en kris. Jag är rädd att det blir en falsk trygghet.
Ska du ha guld till småköp så som bröd, medicin och bränsle? Eller ska det vara för större köp som fastigheter etc?
Men det är ett intressant ämne och jag blir gärna utbildad. Finns det någon studie som visar hur guld-nedgrävt-i-trädgården har hjälpt i Ukraina?
Inte nödvändigtvis specifikt som i Ukraina utan mer kris generellt. Tanken
är att ha ädelmetallerna till att använda för att köpa mat/mediciner/bränsle så att man klarar sig några månader.
Känner inte till någon studie om det, däremot har jag svårt att se hur det inte skulle vara till gagn för individen i Ukraina. Det hade inte förvånat mig om det visade sig att personer (i det rysskokuperade Ukraina) som anses kritiska till regimen fått delar av sina tillgångar övertagna. Men det är såklart bara spekulationer.
För att besvara frågan ur ett beredskapsperspektiv behöver du först fundera på ”i vilket scenario kan guld hjälpa mig”? Vad behöver ske för att det ska bli aktuellt och hur sannolikt är det att det sker? Finns det andra handlingsalternativ som är bättre att lägga krut på?
Det är en lockande tanke att en viss mängd guld skulle utgöra ett skydd vid kris och det kan det säkert göra, under hissa förutsättningar. Men om du står i valet mellan att köpa guld och att köpa en bra sovsäck, vet jag vad jag skulle rekommendera iaf.
Annars brukar väl tipsen handla om; förvaringssäkerhet (risk för stöld, verifierbarhet (att det faktiskt kan användas vid kris) och värdet per enhet (trist att köpa en limpa bröd för 50 gram guld). När jag har fantiserat har jag kollat på en karta med 50x1 gram hos Tavex. Sämre spread än tackor men betydligt smidigare att hantera i skarpt läge.
Om du tänker dig att göra detta i Sverige så skulle inte jag lägga för stort vikt vid det. Det är en försvinnande liten del av befolkningen som har nog med kunskap och erfarenhet för att du ska kunna köpa något av detta för ädelmetaller. Detta från någon som själv har en hel del ädelmetaller, men jag har också förvaringsmöjligheter som de flesta privatpersoner saknar.
Alla borde äga ett guldmynt i allafall. Det är en härlig känsla att ha den i handen. Jag köpte några när mynten låg 9 papp. Då kändes det det dyrt eftersom de några år innan låg på 3-4 papp. Nu ligger de på 28-29papp! Känns galet dyrt att köpa nu men kr är svagare än förr så vetetusan….
I just min situation skulle bostad inte vara något problem så misstänker att sovsäcken inte hade gjort så mycket dessvärre.
Hmmm bra poäng med verifieringsbarheten, finns det någon standard eller liknande som underlättar verifiering?
Min generella tanke var främst att ha något som gör att man kan betala i mindre valörer, så en 50x1g hade kanske inte varit så dumt.
Finns det någon annan sorts tillgång som man kan ha som är bättre i kris? Kontanter är såklart ett alternativ men det hade lätt glömts bort från min sida och då vet man ju inte vad värdet av pengarna är när det väl gäller (inflation).
Funderar om det finns något annat man kan köpa som eventuellt skulle ha ett bytesvärde, men som samtidigt inte blir gammalt.
Så länge du har det nedgrävt/gömt är det kanske lugnt. Men när du kontaktar folk och försöker köpa varor av guldmynt så är jag rädd att ryktet sprider sig och du får besök av fel sorts människor.
Spreaden på guld är ju ofta ofördelaktig. Ska du karva av guldflagor för att byta till dig förnödenheter? Säljer du guldskrot hos en guldsmed eller pantbank idag får du i runda slängar halva värdet jämfört med köp.
Ska du betala med hela guldmynt/tackor? Jag är rädd att dina mindre mynt snabbt tar slut och att du hamnar i situationer där du tvingas betala med alldeles för dyrbara mynt för att byta till dig nån förnödemhet du behöver.
Det pratas mycket om att sedlars värde äts upp av inflation i en kris, men jag tror att guld har andra problem som gör att du inte kommer kunna byta till dig så mycket varor som du tror. Det är också en sorts inflation.
Jag kanske är fantasilös, men jag har svårt att se hur guld skulle användas i vardagen i en krissituation.
40-procentig alkohol - blir aldrig gammalt, finns alltid en efterfrågan.
Skämt åsido, det är få varor som inte försämras med lång förvaring. Ett sätt att komma runt det är s.k. roterande förvaring av sådant du använder ofta. Om varan X håller i 2 år kan du teoretiskt sett ha två års förbrukning på hyllan hemma och komplettera när du använder. Men det ställer vissa krav på utrymme etc.
Jag är ingen expert på guld, men ju större värdet är desto större incitament för fusk. Produkten som nämndes ovan (50x1g) tror jag inte är så utsatt för fifflande, eftersom värdet på 1 gram är så pass litet. Men man ska aldrig säga aldrig…
Jag kan föreställa mig en flyktsituation där jag hellre har lite guld i fickan som handelsvara, än inget guld alls. Men frågan är om det är tillräckligt sannolikt för att agera?