Ekonomisk prepping och ”bug-out” bag

Hej,

Jag är väldigt ny här och går igenom poddar och forumen och lär mig massor - tack för det. Bra format, bra innehåll. Jag håller på och sätter upp en portföljs (kommer troligen gå via Lysa, ev med Coeli Global vid sidan om) men en sak har jag funderat på lite. Såhär i coronatider har ju många tänkt lite extra på prepping / överlevnad / bug-out kits.

Jag skulle vilja skapa en ekonomisk bug-out bag, men är lite osäker på strukturen. Jag har funderat på:

1. Rent guld (kassaskåpet hemma)

2. Pengar på ett utländskt bankkonto

Jag försöker inte skydda mig mot zombies eller ett totalt sönderfall av samhället, men tänker ändå:

1. Vad händer om svenska kronan går käpprätt åt helvete

2. Vad händer om man blir rånad / tvingad att ta ut alla pengar man har på sitt konto / dyl

3. Fastnar utomlands / behöver pengar via internationell bank

Nu kommer vi aldrig landa där, men om vi tar Venezuela som exempel. Hade du motsvarande en miljon på banken är dem inte värda mycket nu, men hade du 10% av dem i utländsk valuta / konto i usa hade dem varit värda väldigt mycket mer.

Asymmetriskt, Liten nersida (100 000 låsta utan ränta), eventuell hög uppsida. Du tappar pga inflation.

Men hur? Några saker jag tänkt på:

1. Fysiskt guld

2. Fysiska sedlar (USD)

3. Konto i USA (öppna nästa gång jag är där, även om det kanske blir Kanada för jag är där oftare)

4. Konto i typ Schweiz

5. Konto i Kina (mer suspekt kanske, men skyddar mot kollaps i USD. Men samtidigt om USD kollapsar är vi ganska körda ändå)

6. Eller Singapore, som känns lättare

Nyfiken på hur era tankar går :slight_smile:

1 gillning

Hej Niklas,
Jo, det har blivit ganska populärt med just prepping osv, jag själv känner inget behov av detta, men absolut att skydda mig mot olika typer av valutahändelser är absolut intressant och något jag gör.

Apokalypsen är snart här! :wink:

1. Jadu, då går alla dina SEK ej att få något värde utanför landet, utan som i hyperinflationer så används pengarna samma dag för att inte bli värdelösa framöver. Sedan är ju frågan vad du menar “käpprätt”, tänker du dig just hyperinflation?

2. Att bli rånad på tillgångar som fonder och aktier är inte så himla lätt, då dessa tillgångar inte går att nå direkt på sekunden utan tar oftast minst en halv dag som snabbast att kunna få ut. Så att bli rånad på investeringar är inget som du behöver vara rädd för.

3. Då skulle jag absolut säga att ett konto via en internationell bank är något du bör ha, men oftast så tillåter svenska banker transaktioner utomlands, såg vet inte varför du vill ha den möjligheten?

Skulle du ha investerat pengarna i tillgångar som t.ex aktier så äger du inte längre SEK, utan istället då andelar i ett bolag som i teorin blir inflationsskyddade, visst kommer bolagen att påverkas av inflationen men det är fortfarande andelar i bolag och inte pengar du har då.

Samma med guld, då äger du en råvara som har sitt egna värde och kommer klara av just inflationen.

Att lägga i USD blir egentligen också en risk, visst du tar dig ifrån SEK men inflation kan också ske för USD.

Jag tycker iaf att det bästa sättet för att ta sig ifrån risken med just inflation och pengars undergång är att äga tillgångar, så en blandning med olika tillgångar samt även lite olika valutor är absolut ett sätt att hedga sig mot det mesta!

Jag har funderat på det där med sedlar i utländsk valuta. Om man skaffar, säg, 20 000 sek i exempelvis USD eller CHF så är det ju antagligen en, väldigt, långsiktigt investering. En risk då är väl att sedlarnas giltighetstid löper ut. Någon som har en tanke på hur man kan övervaka det?

Jag tänker att i en situation där man behöver något som finns i en bug out bag är situationen generellt suboptimal. Är allt som det ska går det oftast att föra över pengar internationellt ganska fritt. Att ha pengar i annan valuta än SEK i en bank som inte är svensk ser jag som kortsiktigt skydd mot allt tokigt Sverige och deras politiker kan få för sig att ställa till med :frowning:

Det har ju hänt många gånger om i historien att ett land vars valuta är hotad och/eller får problem inte längre tillåter privatpersoner att växla till utländsk valuta, och heller inte föra pengar ur landet. Att då redan ha pengar i utlandet i annan valuta så köper man sig lite tid att fundera på vad man ska hitta på härnäst. Alltså precis i de lägen en bug out bag är tänkt till.

Kontanter/guldtacka till en taxi för transport till närmsta andra land, och tillräckligt med reservvaluta i utländsk bank för att kunna ta in på hotell ett tag och skaffa dig ett nytt jobb och få första lönen :wink:

Jag har tänkt en hel del på det här också. För mig är det lite sunt förnuft att:

1. Ha ett konto utomlands
  2. Ha en del pengar i kontanter i egen valuta
  3. Ha en del pengar i utländsk valuta (främst USD som just nu fungerar överallt)
  4. Ha en del fysiskt guld eller silver hyfsat lättillgängligt, men i mindre valörer. Du vill inte betala 1 oz-guldmynt för taxi bara för att du inte hade ett mindre guldmynt.

Utmaningen är att alla dessa saker innebär en del praktiska problem. Men de går att lösa. :slight_smile: Minst lika viktigt är däremot att ha en plan och kriterier för när man ska bug-out.

Skulle vara intressant med ett avsnitt (eller ett kortare Fikatillsammans?) med Lars Wilderäng aka Cornucopia som fokuserar till viss del på prepping, men främst hur ett hushåll kan bli mer ekonomiskt motståndskraftigt både i kris och i vardagen. Han har ju ett stort fokus på sånt tänk, även ekonomiskt sådant. Mycket nämns nog i avsnitt 112 dock.

2 gillningar

Har du funderat på någon kryptovaluta, typ Bitcoin? Mer portabelt och oåtkomligt för andra blir det knappast.

1 gillning

Tänkte faktiskt tipsa om två artiklar på ämnet som jag skrivit för ett tag sedan. Lite off-topic men ändå relevanta i tråden tänker jag.

samt

Vilken typ av mindre guldmynt gillar du som inte är 1 oz? Har du någon egen preferens?

Jag gillar ju silvermynt i de fallen. :slight_smile:

Men de guldmynt som jag har köpt är Krügerrand. De är mest tåliga och kända i hela världen jämte de amerikanska guld-dollar-mynten.

1 gillning

7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vilka guldmynt med låg premie utöver spotpriset ska man köpa?

Se till att ha cash tillgängligt på din bank och att du har tjänsten för utlandsöverföring aktiverad som backup till debit/kredit kort. Det löser 99% av alla problem minus apokalypsen då. För mig blev det lite av ett smärre korsförhör från banken när jag skulle starta tjänsten eftersom jag haft en hel del stora transaktioner. Gör det alltså i god tid.

Den kan inte skada att ha lite mindre enheter av silver eller guld hemma. Men för guds skulle inte för mycket. Sannolikt mer riskabelt att ha hemma än via ETC på ISK. Om det ska göra nytta i apokalypsen så måste det vara riktigt små enheter för det lär inte gå så bra att få växel för 50 gram guld när man köper en limpa bröd.

Skadar heller aldrig att ha en del USD och EUR i sedlar. Bra att ha som stash när man reser, inte minst i Asien. Cash is king när allt annat inte funkar.

Öppna konto i USA, Kanada, Schweiz, Kina eller Singapore? Glöm det. Det är stenhårda regler mellan banker i olika regioner idag. Inte minst inom EU med Mifid reglerna. Dessutom rapporteras tillgångar mellan länder. Du skulle bara skapa problem för dig själv med skattemyndigheter. Enda chansen att öppna konto utomlands är när man antingen har arbetstillstånd/bor i landet eller om man äger en fastighet där. Tyvärr helt galet idag.

Hoppas det ger lite ideer!

Är sk. “skrotguld” (trasiga gamla smycken) en bra och prisvärd placering?

Kan ju funka bra när zombiekalypsen kommer med några 18k guldarmband, allt som behövs är en tång och en knarkvåg så knipsar man av allt eftersom. Brödlimpa: 1 länk, taxiresa: 15 länkar, osv.

Jag vet inte om detta gäller alla banker, men Swedbank stänger av tjänsten utlandsöverföring om du inte gjort en överföring på 6-12 månader. Senaste gången var jag tvungen att ringa kundtjänst och aktivera den igen. Inte optimalt i en krissituation, gissar att deras kundtjänst kan vara väldigt upptagen i sådana lägen…

Jag tror att man måste ha pengarna utomlands redan från början. Alla länder i kris har ju infört restriktioner på utförsel av kapital av något slag. Tyvärr är det inte helt enkelt och kanske en diskussion för en annan tråd.

Räknas Revolut som ett sätt att ha “konto i utlandet” och ha pengar i t.ex. USD eller CHF?

Om de finns på ett konto utanför Sverige ja. Om de är på en svensk bank, nej. :slight_smile:

Tveksamt! I så fall måste det tydligt framgå vad guldhalten är. Antagligen är småvikter 1-5 gram certifierade ”tackor” lättast att övertyga någon med att det är äkta.

Det blir klumpigt att handla med skrot. Måste ju testas och vägas före någon skulle våga ta emot det som betalning.

1 gillning

Bra tips at ät kolla före längre resor.
Att starta tjänsten tog dock drygt en vecka så nog är det snabbare att bara aktivera :grinning: