Hej,
Jag är väldigt ny här och går igenom poddar och forumen och lär mig massor - tack för det. Bra format, bra innehåll. Jag håller på och sätter upp en portföljs (kommer troligen gå via Lysa, ev med Coeli Global vid sidan om) men en sak har jag funderat på lite. Såhär i coronatider har ju många tänkt lite extra på prepping / överlevnad / bug-out kits.
Jag skulle vilja skapa en ekonomisk bug-out bag, men är lite osäker på strukturen. Jag har funderat på:
-
Rent guld (kassaskåpet hemma)
-
Pengar på ett utländskt bankkonto
Jag försöker inte skydda mig mot zombies eller ett totalt sönderfall av samhället, men tänker ändå:
-
Vad händer om svenska kronan går käpprätt åt helvete
-
Vad händer om man blir rånad / tvingad att ta ut alla pengar man har på sitt konto / dyl
-
Fastnar utomlands / behöver pengar via internationell bank
Nu kommer vi aldrig landa där, men om vi tar Venezuela som exempel. Hade du motsvarande en miljon på banken är dem inte värda mycket nu, men hade du 10% av dem i utländsk valuta / konto i usa hade dem varit värda väldigt mycket mer.
Asymmetriskt, Liten nersida (100 000 låsta utan ränta), eventuell hög uppsida. Du tappar pga inflation.
Men hur? Några saker jag tänkt på:
-
Fysiskt guld
-
Fysiska sedlar (USD)
-
Konto i USA (öppna nästa gång jag är där, även om det kanske blir Kanada för jag är där oftare)
-
Konto i typ Schweiz
-
Konto i Kina (mer suspekt kanske, men skyddar mot kollaps i USD. Men samtidigt om USD kollapsar är vi ganska körda ändå)
-
Eller Singapore, som känns lättare
Nyfiken på hur era tankar går