Jag tänker att ett scenario för de närmaste 2-3 åren är att det går rejält dåligt. Exakt varför det kan hända spelar mindre roll. Om jag nu vill gardera mig mot ett sådant scenario - vilka alternativ har jag konkret?
Jag tänker mig att guld eller någon räntefond vore de naturliga alternativen men det kanske finns ytterligare något? Även gällande guld och räntefonder finns väl olika alternativ som kan vara lämpliga.
Det jag tänker mig är alltså att stoppa in pengar i något som håller värdet vid en nedgång och som då kan bytas ut mot billiga aktier. Jag förstår att det inte är någon vettig idé att försöka tajma marknaden optimalt utan ser det mer som ett sätt att diversifiera portföljen. Det vanliga problemet när marknaden faller stort är ju att man inte har så mycket kapital att köpa för.
Om det verkligen går rejält dåligt behöver du: toapapper, matkonserver, vattenrenare, jordbruksredskap, kontanter, hjälpsamma grannar etc. Men du kanske inte menar riktigt så dåligt I så fall beror det på på vilket sätt det går dåligt så det är nog bäst att förbereda sig på olika dåliga scenarion. En allväderportfölj eller liknande skall väl klara de flesta ekonomiska klimat.
Om det går riktigt dåligt, säg att du t ex inte kunnat äta på 3 dagar – Vad vore mest värt?
Guld
Räntefonder
1 kg pasta
Själv tycker jag guld är något överskattat som som någon typ av skydd vid nedgångar utan är mer något som möjligtvis kan vara intressant som en något mindre korrelerade tillgång utslaget på längre perioder.
Räntefonder gick inte bra när corona startade och alla ville ha likvider.
Jag har aldrig sett data att guld är värdebevarande på några månaders sikt. Att det har varit stabilt i över tusen år betyder inte att det är stabilt på kort sikt.
De räntefonder som gick ner vara sådana som hade företagsobligationer. Men det kanske är så att skillnaden i ränta mellan räntefond med statsobligationer och ett högräntekonto i princip är noll idag.
Sparkonto. Trots att cash is trash. Världen är lite knasig. Inga räntor att tala om, och räntor som bara kan gå upp (= undvika långa räntor?), en aktiemarknad som förmodligen börjat närma sig någon typ av topp (ren spekulation såklart), skyhöga råvarupriser som riskerar landa hårt om bolagen istället börjar bunkra, höga guld och silver priser, inflation som verkar drivas av problemen med logistik och komponenter samt de höga råvarupriserna och elpriserna.
Upptrissad bostadsmarknad världen över.
Intressant vinkling. Hur hittar man ett ”sparkonto” i t.ex. usd eller euro som enkelt senare kan omsättas till aktier och som helst avkastar något under tiden?
Notera att min fråga inte gäller att värdesäkra hela portföljen. Jag är ok med att ligga i aktier till stor del och att de kan gå ner. Däremot vore det just bra att ha en andel i portföljen som kan ligga och vänta på bra tillfällen att köpa aktier.
Jo. SEK är överlägset för mig. Jag ska använda pengarna i SEK och slipper gärna valutarisk, dessutom är insättningsgaranti på sparkonto för mig ett måste.
Aha visste inte att det var exakt det du var ute efter. Spånar lite så kanske du hittar nåt vettigt:
Interactive brokers: Världens största börsmäklare där du enkelt kan växla mellan olika valutor till extremt låg kostnad.
Wisdomtree har div olika metallfonder och det finns andra också, xetra mfl. Finns omnämnda i någon guldtråd här på forumet. Där går det investera i guld, silver mm. Duger nog bra för börskrasch men inte för valutareset.
Sprott har flera trusts för metaller. PSLV för fysiskt silver är kanske den mest kända. De går inte att handla på Avanza men deGiro ger visst möjlighet, även med ISK.
Kontanter: enklaste sättet att minska volatilitet och ha något att köpa för om börsen krashar.
Volatilitetsbet: VIX är ett volatilitetsindex. Kolla runt om du hittar nåt sätt att investera i den eller liknande. Flow traders (FLOW.AS) är ett bolag som betalar bra dividend och som drar nytta av volatilitet i marknaden. Kolla t.ex. hur den reagerade i Coronadippen.
Sedan finns det en del grejer på blockchain där man kan investera i bolag som gjort sina aktier “tokenized”. Där går det låna ut sina tokens i nån slags farm och få ränta på dem. Ungefär som en börsmäklare gör när man köper aktier -säljer dem vidare till någon short seller och får in extra inkomst. Inget jag har koll på.
Som sagt, några spån. Om det inte går att använda så är det bara att läsa vidare
För mig är IKC Avkastningsfond bästa värdebevararen.
Många strategier nämns i tråden, men ingen nämner blankning. Investor rör sig nästan som ett index så blankar man Investor bör man i fallande marknad tjäna pengar. Dyrt dock hela tiden som börsen inte faller.
En fond som säkrar upp sin portfölj med blankning etc är Prior Nilsson Idea. Högre avkastning än räntefonder, men avkastningen blir lägre än att gå lång.
Rent spontant tänker jag guld? Har väl hållit sitt värde ganska bra genom årtusenden? Pratar man överlevnad är väl guld inget att ha, då är det batterier, bränsle, kläder, mat, vapen, ammunition, mediciner som är viktigare. Kanske kan guld överleva som någon sorts postapokalyptisk valuta? Papperspengar uppbackade av stater är tämligen värdelösa när inga stater finns kvar. Bitcoin ska vi inte prata om.