Portfölj med säkra hamnar

Jag håller på med en väldigt tråkig lekhink. Den är tänkt att vara en extra krockkudde vid en eventuell börskrasch. Tanken är att ha en pott pengar vid sidan av mitt ordinarie sparande med enbart tillgångar som kan betraktas som säkra hamnar. Nu är min utmaning att det inte verkar finnas några riktigt bra säkra hamnar som alternativ till aktier. Men jag tänker att det är svårt att veta vad som skulle kunna hända vid ett större nedställ på börsen. Därför tänkte jag bygga en portfölj med olika säkra hamnar. Tanken är att sälja dessa tillgångar om börsen skulle gå ner 20 procent eller mer för att sedan investera i den ordinarie portföljen (aktiefonder). Så min fråga i detta ämne är egentligen vilka säkra hamnar som borde kvalificera sig till denna portfölj…

1. Guld har jag via en ETF. Men guld ger ingen utdelning och var kursen tar vägen är svårt att veta. Guld fungerar inte heller utmärkt vid covid-kraschen. Men ett bra skydd mot inflation.

2. Statspapper (US Treasury) via ETF:er. Tyvärr är räntan låg och det spekuleras i att inflationen tar fart och räntorna går upp. Då lär dessa statspapper vara tråkiga att se i portföljen då räntepapper går ner när räntan går upp.

3. Kontanter i form av sparkonto (SEK). Är väldigt förutsägbart och kommer inte gå ner. Men kommer gå ner jämfört med inflationen. 0,6 % är det på Avanzas sparkonto.

Utöver detta har jag tankar kring fler ädelmetaller (silver, palladium, platinum), svenska statspapper (t.ex. SPP Obligationsfond), defensiva aktier (t.ex. SPP Aktiefond Stabil), hedgefond med fokus på derivatstrategier (t.ex. Atlant Protect) och hedgefond med fokus på volatilitet (t.ex. Amundi Funds Volatility World). Det har snackats om att Bitcoin och teknikaktier kan vara säkra hamnar, men det tror jag inte ett dugg på. Snarare bubbelvarning där.

Vilka säkra hamnar tror ni på?

Pengar på räntebärande konto med fria uttag :+1:

1 gillning

Alla säkra hamnar kommer med ett pris. Utebliven avkastning, risk eller något annat.

Sparkontot är tämligen riskfritt. Ett alternativ är kort ränta i US$. Den valutan hat en tendens att attrahera kapital i krislägen. Men säkert är det inte. Ett exempel kan vara SEB Korträntefond C USD - Lux.

2 gillningar

Mmm. Problemet med den där är väl valutarisken tänker jag. Den där fonden är ganska beroende av förhållandet mellan USD och SEK.

Absolut. Det är den enkla och troligen smartaste vägen. Men just nu är jag lite inne på att göra det hela på ett lite krångligare sätt. :wink:

Ska tilläggas att det verkar vara väldigt svårt med säkra hamnar i dessa tider. Många tillgångsslag verkar inte riktigt fungera som de gjort historiskt. Tycker denna video var lite tänkvärd:

1 gillning

RikaTillsamamns portföljen - 25% aktier = Säkra hamnar?

Är det så du tänker?

Jag tänker nog att jag ska ha majoriteten i passiva indexfonder och en liten pott i säkra hamnar vid sidan av som jag kan glömma bort och ta fram om/när börsen kraschar. Hur stor denna pott ska vara har jag inte bestämt. Jag kallar potten för domedagshinken. Kanske ska den vara 20 % av den passiva hinken, kanske en fast summa.

Jo men du säger Guld + US Räntor + Cash
RikaTillsammans portföljen innehåller dessa tre + 25% aktier
… så jag undrade om du bara tagit bort aktierna ur RT portföljen för det känns tryggare?

Min erfarenhet säger att det bara är cash som gäller vid en krasch. Det är det mest likvida som finns så man kan köpa vid rätt tillfälle :slight_smile:

Det låter som att du ska ha pengar på ett sparkonto.

1 gillning

Tack för alla synpunkter. Jag håller med alla om att det förnuftiga är ett sparkonto. Så jag kommer sikta på att ha majoriteten i det. Sedan mindre poster i guld, T-bills och någon hedgefond med optioner bara för intresse av att se vad som händer vid en krasch med dessa tillgångsslag.

Learning by doing är underskattat. Gör man det dessutom i liten skala är risken kalkylerad och man får sannolikt en hel del kunskap på vägen.

2 gillningar

Långt daterade sälj-optioner på index, köpta i en stege är nog bästa (och tyvärr ett dyrt) skyddet mot en nedgång. Med ett ensamt säljkontrakt på OMX kan du skydda upp till ca 170 000 sek. Optionerna i sig är inte dyra idag, men Courtage på 99kr är hutlöst

Mmm. Det där känns lite överkurs för mig. Funderar på om Amundis volatilitetsfond delvis fångar detta. Den består av aktiv allokering av optioner.

Jag skulle absolut säga kontanter. Tycker att många generellt underskattar kontanter. De har ett stort möjlighetsvärde. Det är ju dessutom det man pratar om som skydd mot recession i RikaTillsammans-portföljen.

Om du vill ta det lite överkurs så kan man ha dem i olika valutor. Själv har jag skaffat mig ett USD, EUR och CHF-konto jämte SEK för mina kontanter.

Spännande. Är det Revolut du använder för det?

Det går att göra på Revolut, men jag litar inte på dem för mer än pengar i vardagsekonomin. Kanske dumt, men jag är lite paranoid där. Jag har fixat det hos Swedbank faktiskt. EUR och USD kan man däremot fixa hos Avanza också.

Avanza tar väl 0.25% avgift för valutaväxling, är det bättre hos swedbank?

Swedbank är tyvärr hästlängder sämre än Avanza. :cry:

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Finns det sparkonto i EUR eller USD som ger en ränta?