Investera 1 500 000 kr

Hej,

Jag kommer inom kort ha ca. 1 500 000kr till förfogande.
Jag vill använda pengarna på så vis att jag kan plocka ut ett antal tusen per månad från avkastning. Jag vill ha så låg risk som möjligt självklart.

Hur kan jag åstadkomma detta?

Mvh

JT

Sparkonto med månadsvis utbetalning av ränta. Självfallet med insättningsgaranti.

Sök på trådar om bäst sparkonton här på forumet.

4 gillningar

Hej,

Tack för ditt svar.
Har tittat på det och den högsta ränta. Jag hittat är runt 3%. Minus 30% skatt på det sen så blir det inte mycket kvar.

Du vill ha ett antal tusen i avkastning varje månad samt du vill ta så låg risk som möjligt…. Jag presenterade lösningen😊

14 gillningar

Ja det är sant förvisso, jag skrev ett antal tusen, vilket är otydligt.
Jag skulle gärna komma uppåt 5000kr/ mån.

:slightly_smiling_face:

Sparkonto är ju absolut lägsta risken. Men en allvädersportfölj är nog mer vad du efterfrågar!

Att ta ut 4% av 1500000 är just 60k eller 5k per månad. 4% är precis vad man beräknar att använda när man når fire. Länken ovan är därför bra för just dig tror jag. Men kolla även på fire trådar här på forumet.

6 gillningar

Hur flexibelt är det där? Rent generellt är olika varianter av 4%-regeln applicerbart. Hur viktigt är 5000 kronor i månaden? Är du redo att axla fluktuationer? Finns andra inkomster och detta är “guldkanten”?

Svaren kan skifta lite utifrån vad svaren på frågorna blir. :smiley:

1 gillning

Stort tack!

Hej!

Tack för ditt svar.
Detta är endast guldkanten, jag har så att jag klarar mig genom andra intäkter. Så just 5000kr var mer en rund och fin siffra jag drog till med :slightly_smiling_face:.

Så det är flexibelt och jag är beredd att axla fluktuationer.

I ditt läge skulle jag oroa mig mindre då och troligen lägga mer i aktier än i räntor o dyl. Förr eller senare tenderar börsen att jobba ikapp även en nedgång och med i kalkylen finns ju då också att det kan blir mycket mer än 5000 i månaden också.
Men det får du ju överväga lite beroende på hus riskbenägen du är och om det t ex finns emotionella bindningar till dessa 1,5M (om det t ex är ett arv eller en vinst vid bostadsförsäljning).

1 gillning

Det är ett arv så det finns emotionell bindning.
Jag har även tagit ett beslut om att inte investera i aktier pga dåligt track record.

Jag fick en ide här som låter för bra för att vara sann men jag kan inte se att det inte skulle fungera.

Låt säga att jag sätter 1mill på fasträntekonto 3,2% 1 år. Med avkastning 22400kr efter skatt.
Sen lånar jag 1 mill till en ränta om 2,99% till en kostnad om 20930kr efter avdrag.

Den miljonensätter jag sedan också på ett likadant fasträntekonto och får en avkastning till om 22400kr efter skatt.

Då har jag ett resultat om 23870kr efter skatt, ränteavdrag och skatt.

Tänker jag helt galet här?

Jag såg det själv nu när jag läste det att det blir ett nollsummespel sånär på typ 1470kr.

5000 per månad låter som ganska nära den klassiska 4% regeln…
Då tar du ut 4% per år realt dvs 4166 per månad och låter summan öka med inflationen varje år.
Då räcker pengarna i ca 90% av fallen i 30 år om jag minns rätt statistiskt. Finns räknesnurror för risk uträkningen.
OM du vill att det skall finnas pengar kvar med hyfsad säkerhet behöver du minska uttaget en del beroende på hur mycket du vill öka chansen att du har bra med pengar kvar.
För att det skall bli så bra behöver man placera det allra mesta i breda billiga indexfonder 80% eller så . Dvs acceptera rejäl risk för nedgångar till halva värdet några år minst kanske mer än en gång.
Dom placeringarna växer realt med kanske 4 % normalt i medeltal över lång tid historiskt men fluktuationerna är stora år från år.
Dom som bli panka under dom 30 åren har haft lite extra otur.

1 gillning

För att kunna ta ut runt 4% per år så behöver du ju såklart avkasta i snitt 4% realt (efter inflation) över tid. Det skulle jag påstå är omöjligt utan att ta en signifikant risk. Men risk behöver inte vara dåligt. Det är snarare nödvändigt för att få avkastning som slår inflationen.

Jag tolkar som att du gjort bort dig på aktiemarknaden? Vi pratar inte enskilda aktier nu, utan rekomendationen är billiga globala indexfonder eller fondrobot som t.ex Lysa.

Du behöver fördmodligen ha minst 50-60% i aktier (index) och resten på sparkonto eller räntefonder för att nå 4% i avkastning (eftersom 100% aktier långsiktigt snittat runt 7-8%).

Annars vet jag inga vettiga alternativt förutom typ allväderportföljer med portföljbelåning. Men det är en helt annan nivå…

3 gillningar

Om det endast är för guldkant, varför inte bara en enkel 60/40-portfölj med indexfond på aktiesidan och en räntemix på räntesidan.

Vi har sannolikt bra/normala ränteår framför oss, så med lite risk på räntesidan kan den säkert ge 4-6 % per år.

De år aktiesidan går minus kan du hålla ISK-skatt och uttag flytande från räntedelen.

Går det helt åt skogen får du avvakta med uttagen till det återhämtat sig under några år.

3 gillningar

Jag fattar… men tillägger att enskilda aktier och fonder är två olika saker.

Ja, räntan är inte fast över tid, du glömmer eventuella uppläggningsavgifter och annat trist. Men det har funnits perioder då det lönat sig, vilket är ganska sjukt när man tänker på det.

Som andra säger: En klassiskt 60/40-portfölj och 4%-regeln tar dig långt. Tänk bara på att ISK-skatten hamnar på utgiftssidan och i dagsläget är den ca 10k per miljon, så en tusenlapp av snittavkastningen kommer att gå till skatten.

1 gillning

Finns det fler alternativ än Lysa för att ordna detta automatiskt? Tänker att detta kommer bli ganska likt en del privata pensionslösningar med Kapitalförsäkring också.

5000 kronor per månad enbart från sparkonto låter riktigt bra och då måste du ha flera miljoner antar jag? Jag får ut ca 1200 kronor varje månad från Avanza Sparkonto men det är på 1,75% ränta.

Alternativ:

Lägg pengarna på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti (givetvis).

Starta två månadsuttag.

1. 5000 kr till ditt lönekonto
  2. 40 000 kr till en 60/40 portfölj

Jag hade inte investerat alla pengar på en gång. Jag hade successivt investerat pengarna. Fortsätt så tills pengarna är slut på sparkontot (ca 2-3 år). 60/40 portföljen kan du ha på Lysa eller så skapar du en egen på ett ISK. T.ex:

50% Global Index
10% Sverige Index
20% AMF Räntefond Mix
20% Storebrand Obligation

En 60/40 portfölj bör generera 4% avkastning över tid vilket motsvarar 5000 kr per månad. När pengarna är fullt investerade i din 60/40 portfölj så tar du ut 60 000 kr en gång om året vid en ombalansering (5000 kr * 12).
Så hade jag gjort.

3 gillningar

Kapitalförsäkring och allt i en stabilt högavkastande aktie, t.ex. inom banksektorn. Du får dock räkna med en årlig klumpsumma istället för månadsvisa uttag.

Exempelvis: