Är ny här, men har sparat till och från ett par år på Avanza i olika konstellationer. Aktier och fonder.
Har nu fått lös drygt 3 miljoner som jag vill investera smart.
Jag kommer lägga 2milj på fast ränte konto och lägga in 1milj på några fonder.
Men vad tror ni om dessa fonderna?
Långsiktigt sparande samt månadssparande på kanske 10 000.
Har valt dessa, Avanza auto 6, Avanza Zero, DNB Global indeks, Spiltan aktiefond investment bolag samt Avanza Global.
Jag funderar även på om jag ska lägga till några investment fonder, typ Investor, industrivärlden, Kinnevik?
Kan det vara smart att även lägga till några räntefonder också? Och inte bara gå på aktiefonder?
Ska jag göra ett engångsköp på alla dessa fonder för min miljon eller ska jag köpa eftersom under ett år? Kanske inte spelar någon roll, börsen stiger ju med tiden hursomhelst..
Hur ska man tänka inför framtiden? 35 årig man, villa 50% belåning, fritidshus 50% belåning, bil, husvagn m.m utan lån samt kan ha månadssparade på 30-40 tusen.
Okej, vad är planerna för pengarna? 2 miljoner i fasträntekonton låter mycket om det inte planeras t ex bostadsköp eller liknande inom en snar framtid.
Allihop? Det finns ju ganska stor överlappning här som inte gagnar dig speciellt mycket. Hur går tankarna kring dessa val? Att ha både DNB och Avanza global känns ganska meningslöst och de andra två Avanzafonderna går också starkt att ifrågasätta om du inte själv vet varför du valt dessa.
Du har ju redan Spiltan och dessa är ju aktier och inte fonder, så du ska nog bestämma dig här också. Fler innehav riskerar att röra till det. Om det nu inte är ett intresse och du vill testa lite för lärpengen.
Med 67% av pengarna utanför börsen redan så ser jag inget sådant behov.
Matematiskt rätt är att köpa allt på en gång. Känslomässigt rätt är att handla över tid. Detta beror också på din risktålighet. Du verkar försiktig med tanke på valen, så vad sägs om 40k i veckan i ett halvår, om det känns bättre?
Oj, så pass väl förspänt. Grattis!
Då frågar jag igen: Vad är tanken med pengarna? Familj? Större boende? FIRE? Det låter nämligen väldigt försiktigt med fasträntekontona.
Är det möjligen ett arv och att känslorna spelar in kring risken att förlora något som en släkting jobbat ihop?
Planerna för pengarna är bara långsiktigt sparande för framtiden, vill att dom ska växa sig större. Kanske man bör sätta 1,5 miljon i fonderna istället och låta 1,5 ligga på räntekonto. Det är väl bara min försiktighet jag vill hålla mig lite lugn känslomässigt
Angående mitt fondval, jag har bara läst på lite och valt ut dessa då jag tänkte att jag spritt rätt OK.
Ge mig gärna tips på (vilka) och hur jag borde fördela istället för att få en väldigt bred och ett långsiktigt sparande som håller över en längre tid.
Angående Spiltan så verkar du ha helt rätt, tror inte jag vill i dagsläget börja köpa på mig aktier utan känns som fonder är min grej tills kapitalet ökat lite.
Angående räntefonder så har du nog rätt, så det skippar vi.
Jag tror att engångsköp får det bli. Sedan köra månadssparande på 10-15 som fördelas över fonderna.
Tack, ja det har varit hårt slit under många år men som även har gjort en stabil grund nu inför framtiden. Tanken med pengarna är som sagt att få det att växa för framtiden, upprätthålla en god ekonomi för min familj och kunna resa och liknande under åren.
Därav jag vill av mina 30-40 tusen i månaden kanske lägga 10-15 tusen på ett långsiktigt sparande framöver och hålla 20 tusen till olika inköp, materiella ting och resor m.m under åren.
Det är ett arv som har kommit och jag väntar även in ett till större i framtiden på liknande summa som jag vet om kommer senare om något år.
Problemet med fasträntekonton är ju att pengarna krymper och inte växer. Jag har två årsutgifter på fasträntekonton, men resten i aktiefonder. Om du vill ha lite extra krockkudde kan jag förstå, men det låter så galet mycket bara om du samtidigt vill att det ska växa.
Jag hade i ditt läge hellre haft en global indexfond. Avanza global eller DNB global kvittar. Vill du ja något kul att pyssla med så avsätt en mindre slant för detta.
Ja, eller skippa aktier föralltid, speciellt om du inte är intresserad. Aktiefonder är ju också aktier och du slipper magknip och risken med ett fåtal innehav.
Det är det matematiskt korrekta. Det kan svida lite inledningsvis, men det kan också ta fart från dag ett.
Tänker man på 4%-regeln så kan du med tre investerade miljoner plocka ut 10k i månaden utan att det tar slut under de närmaste trettio åren (med stor sannolikhet). Det är dessutom så att det är ännu mer troligt att du har många gånger mer pengar trots uttagen när den perioden är slut.
Även detta visar på att just räntekonton är ett dumt val, om du nu vill satsa på växande.
Men jag förstår, det är ett stort beslut, så fundera och känn efter innan du spikar din plan.
Det bästa är att tänka att de 3 miljonerna finns inte. Sätt in allt på Lysa/Global Indexfond. Skit i logga in i 20 år.. sen går du i pension när de 3 miljonerna har blivit 12-15 miljoner.
Iom att du är långsiktig och har marginaler i ekonomin och en del i huset skulle jag inte haft för mycket i obligationsfonder eller på sparkonto. Det kommer bara kosta på sikt. Aktieindexfond räcker alltså.
Om man inte vill låsa upp sig; billigaste globalfonden banken erbjuder på ISK. Något med runt 0,2% avgift. Lysa har ju 0,4% avgift, men 100% aktier där ger inte någon nytta från omfördelningsfunktionen.
Mer optimalt vore väl en eller två ETF:er på vanlig depå. Sedan rör man inte den förrän barnen börjar rota i dödsboet om 50+ år. Då slipper man både 1% ISK-skatt och kan hitta vissa ETF:er med någon bråkdels procent lägre avgift vilket också blir pengar på så lång sikt. WEBN t.ex.
Men man förlorar lite flexibilitet. Man får skatta något mer på vinsten om man vill använda pengarna inom tre decennier eller behöver byta investering av något skäl. Men är det stora belopp i förhållande till uttagen kan det vara värt att överväga skattemässigt.
Vad tror ni om att göra såhär då, Avanza Zero, Avanza Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Invetstmentbolag. För 1,5milj och sedan 10 tusen i månadssparande.
Sedan 1 milj i någon av Avanza Auto 1 eller 2 men räntefonder.
Ingen minns en fegis nä, men du kan lika gärna köra 2,5 miljoner på Lysa och 500K räntekonto.
Avanza Zero= bara den 30 mest omsatta aktierna på omX30, alltså väldigt smal
Spiltan investment AktieIndexfond= väldigt mycket investmentbolag med Investor B i spetsen. Går mycket ihop med Avanza Zero.
Och sen en Avanza Global. Såvida du vill ha homebias, så hade jag kört 2,5 miljoner Avanza Global och 500K sparkonto med rånta. Har du mer lön in och du inte ska röra pengarna. Kör 3 miljoner Avanza Global och 10k räntepapper
Menar du dom tre fonderna enbart? Zero, global och invest?
Varför jag är så inne på Avanza är för att jag skulle vilja bli ”private banking” kund och flytta bolånet dit för att få låg ränta på fastigheterna också.
När du säger Lysa, ska man då bara välja högsta risken och köra på det? Dvs 100% aktier?
Mitt råd: 0-300k på ett vanligt sparkonto som buffert. Lägg in resten i aktieindexfonder. 70-100% i en global (avanza global, dnb global, lf global). Sen 0-30% i valfria fonder som t ex Sverige, tillväxtmarknader med mera. Bäst med klumpsumma. Annars kan jag rekommendera att gå till en oberoende rådgivare https://www.smaspararguiden.se/oberoende-radgivning/
Kan tillägga att jag inte har någon buffert på sparkonto alls. 2 kreditkort, fysiskt guld och lite kontanter i olika valutor är mer användbart.
Det blir att köra ett köp för hela summan, och sedan fortsätta månadsspara.
Kommer även köra samma fonder för barnen, har även ändrat tjänstepensionen också efter massor med läsning på detta forum.
Har en fondförsäkring idag hos SPP men gjorde om och valde Storebrand global, Storebrand tillväxt och Storebrand Sverige där.
Gjorde då även ett nytt val att kommande inbetalningar på tjänstepensionen ska gå till Länsförsäkringar istället och där tänkte jag enbart köra Länsförsäkringar global index.