Hur gammal är du?
Bättre än fasträntekonto är en räntefond, förmodligen har någon redan sagt det… men tänkte nämna det i alla fall. De brukar ligga på stabilt 2-4 procent per år och ger väsentligt bättre avkastning än fasträntekonto långsiktigt.
Finns såklart räntefonder med olika risk också…
Jag har själv dunkat in 25% av kapitalet i Amf räntefond för att ha en stabil grund och spelar med resten i ökande risk 25% vardera och spritt över olika segment och geografiska områden
Jag tycker du snarare ska låtsas som att det nästkommande arvet redan finns. Hur är det placerat idag? Och justera aktie/räntefördelning utifrån det. Lös situationen idag så slipper du komma med samma fundering igen om något år.
Skippa Spiltan Investment och kör 20% Plus alla Bolag. Annars ser det schysst ut. Barnspar funkar, men då skulle jag lägga de i en enda KF.
Har tänkt om precis som du säger, även bytt bort Avanza Global mot DNB indeks då den verkar vara bredare än Avanzas.
Så
80% DNB Indeks
10% Plus Allabolsg
10% Avanza EM
Sedan tänker jag köra resterande 500 000 i AMF Räntefond kort ![]()
Kommande arvet ligger mestadels på räntekonto. Går inte att påverka något nu.
Den är dubbelt så dyr som Avanza Global. Det återstår och se om det blir någon skillnad på sikt.
Tror du ändå inte det är bättre att få en bredare, borde väl vid en större dipp inte gå lika djupt?
Ca (1300) bolag gentemot Avanzas (800?). Kanske är hugget som stucket. Alla dessa val ![]()
Jag tycker att det är en jättefin fördelning så börja där och kör på.
Om jag skulle ändra på något så är det 250k på ett vanligt räntekonto och resten enligt din fördelning.
Det som är skönt är ju att du kommer alltid ha möjligheten framöver att byta ut mot annat och dina ekonomiska förutsättningar verkar fantastiska, men optimera lagom. ![]()
Nu har du börjat få till något vettigt här. Den exakta procenten är inte det viktiga. Det viktiga nu är att du inte pillar, ändrar dig och bara ska “småfixa”. Så tuta och kör och gör vad du kan för att ignorera börsens rörelser. Över tid lär det här bli finemang! ![]()
JA! Jag kör ![]()
Nu blir det så!
Ni ska tusen tack för allt hjälp och pepp till ett bra spår. Men man blir alldeles vimsig av all information man försöker mata in och förstå. Har läst och läst på forumet nu i flera dagar. Stor kunskap verkar verkligen finnas här ![]()
Jag kör faktiskt Spiltan Invest före alla bolag eller va den heter men ah ![]()
![]()
Hade kört
- dnb global ind 80%
- Spiltan Invest global 10%
- Spiltan Invest 10% (alt 20% här om du inte vill ha den ovan)
Minimalt övrigt i räntor, hellre lite bitcoin krydd ![]()
Hej igen,
Det tog lite tid att få in pengarna från arvet pga olika orsaker men äntligen är allt klart.
Nu har jag överfört 3 miljoner till mitt Avanza, banken godkände bara 1milj per dag så fick böka lite men..
Nåväl, min fråga är nu.
Vad tycker ni, är det bara klippa iväg 3 milj på dom tre fonderna jag har bestämt mig för eller ska man sitta lite lugn i båten och se vad som händer i världen ett tag?
DNB indeks 80%
Plus Sveriges index 15%
Avanza emergin 5%
Vad tror ni forumet?
Antingen “klipper du iväg” dem, eller så pytsar du in det över tid (typ 300k i månaden el dyl), Det du inte ska göra är att sitta och vänta på “rätt läge” för det är den sämsta lösningen.
Glöm inte fixa Avanzas private banking och PB-bolånet.
Det brukar sägas att matematiskt är det rätt att skicka in allt på en gång.
Men med tanke på omvärldsläget just nu kan den strategin kanske ha negativ inverkan på blodtrycket och det ska man inte förringa.
Jobbig fråga som ingen här inne kan svara på !
Det finns forskningen som säger att köp allt direkt är det bästa.
Jag personligen klarar inte detta. I dagens marknad skulle jag spridit köpen över några månader och tagit några eventuella procents förlorad uppgång bara för att sova gott om kvällen.
Men det viktiaste är att inte känna att nu är det för oroligt i världen, nu avvaktar jag. Alla dagar med börsnedgång är bra dagar för dig att köpa på.
Mitt personliga råd är att sprid köpen men bestäm en tidshorisont tex över 2-6 månader.
Jag kör 1 milj imorgon, sedan 500 000 per kommande månad. Tack för lite stöttning ![]()
![]()
Private banking måste helt klart kolla upp, det var smart.
Kör på det och sätt igång med PB-bolånet direkt om det är av intresse, för mig tog det nog 6 veckor innan det var klart.