Har nyligen fått förmånen att ärva ca 2000000 kronor. Behöver er hjälp, hur jag ska placera pengarna på ett klokt sätt? Globala indexfonder verkar klokt enligt forumet här.
Törs jag investera en klumpsumma direkt (hur stor?) eller bör jag trots stora summan pytsa in ett par 1000 i månaden? Är 48 år. Inga lån.
Tack!
Jag skulle lagt in allt i en global indexfond direkt, vid eventuell stor nedgång kan man ju belåna portföljen och köpa lite mer indexfonder
Håller med
Så här säger Jan. Förvisso är summan 500 000kr och frågeställaren en 20-åring. Men principen är väl densamma.
Hej och välkommen till forumet.
Mina grundtips.
-
Du behöver inte ta ett långsiktigt beslut idag, att sätta pengarna på två sparkonton med ränta och insättningsgaranti är tillräckligt bra just nu. När du landat lite och fått mer kunskap, så kan du ta mer långsiktiga beslut om x månader.
-
Uppe till höger på forumet finns de tre strecken, där Börja här sektionen finns. Att börja där för att få bra grundkoll på vad investerande innebär är klokt. Där gås risktolerans, sparhorisont och riskspridning igenom. När man vet lite mer, så är det mindre risk för beteendemisstag längre fram.
-
Men kanske först, kika eller lyssna på avsnitt 191, som är riktat just till personer i din sits.
https://rikatillsammans.se/forum/t/191-tips-nar-och-innan-du-far-ett-arv-saljer-ditt-foretag-eller-far-en-storre-summa-pengar/92691
Stort lycka till.
Välkommen till forumet!
Det viktigaste i din situation är kanske att fundera på hur stor del av arvet du vill investera och vad målet med det är. Inte bara investera för investerandets skull, för att “alla” säger att det är smart och bra…
Vad vill du/din familj använda pengarna till? Med en så stor summa och ganska många år kvar till pension tycker jag det är värt att fundera på att “skämma bort” dig själv, din familj och kanske även nära och kära i viss mån. En trevlig semester som du /ni drömt om men kanske inte riktigt haft råd med tidigare /velat prioritera att ta er råd till.
Det hänger ju såklart också på hur din ekonomi sett ut före arvet. Underskatta inte att “leva lite” här och nu… Överskatta inte heller att spara för “framtiden”…
Fundera ordentligt på vad du vill och “behöver” pengarna till, vad målet med sparande är och vilken sparhorisont det handlar om.
Global indexfond med låg avgift (max 0,4%) på ISK är ett enkelt och bra tips för de pengar du bestämmer dig för att investera på ca 4 - 10 års sikt eller längre.
Lycka till med funderande och beslut!
Mvh DonTomaso.
Tack för värdefulla tips. Vilken generös hjälpsamhet det finns i forumet.
Jag kommer att använda en viss del av pengarna till buffert på konto i bank med bra ränta men också unna mig tex att resa.
Tolkar jag er rätt att jag också ska våga investera en klumpsumma trots världsläget och att det egentligen är klokast att investera pö om pö? Våga lägga in tex 500000 i en klumpsumma i en billig bred indexfond?
Indexfonder i all ära men ett alternativ som inte är så tokigt om du redan har indexfonder är ETFer som tex Xact Hdiv. Totalavkastning som en svensk indexfond men med utdelning. 2 mkr = ca 96k/år
Låt några olika fonder tävla mot varandra
När tänker du använda pengarna? Du är 48… jag 50… själv börjat klura lite på hur mycket jag behöver ta med mig över till andra sidan om si sådär 20-25 år.
Lev lite…
Det mest matematiskt korrekta är att sätta in allt på en gång. Men det mest psykologiskt trygga är att göra pö om pö. Så det beror lite på vilken person du är skulle jag säga.
Bra sammanfattat tycker jag och det du skriver @Madde75 är ju om buffert och resa. Då kan du ju också göra så att du sätter in en miljon direkt och sedan pytsar in resten pö om pö, för att det ska vara mindre läskigt.
Är du ovan vid börsen tycker jag inte du ska lyssna på tips om ETF:er och liknande, utan börja med billig global indexfond i din nuvarande bank inom skalet för en ISK.
Det går alltid att göra annorlunda senare. Lycka till!
Jag har ingen koll på ETFen du nämner, men utdelningar får man ju med tex en global indexfond eller fondrobot också. Enda skillnaden är att de återinvesteras automatiskt.
Börja med att sätta dem på sparkonto med så hög ränta du kan få hos en tillförlitlig bank. Sätt sen in så mycket pengar du vill ha investerade i 10+ år, det är statistiskt bäst med klumpsumma, men om det känns bättre gör det uppdelat. Betala ev någon skuld om du har någon om det hjälper dig slappna av.
Investeringssparkonto (ISK) och globala index. DNB, Avanza, Länsförsäkringar har bra globalfonder. Du kan köpa dem genom ditt ISK.
Gör processen så stressfri du kan. Finns så många dumma idéer inom ekonomi att det är jobbigt att sålla. När du satt in pengarna så glöm bort dem. Att stirra på siffrorna är utmattande. Med miljonbelopp kan ditt innehav ofta gå upp/ner tiotusen på en dag. Helt normalt brus i ekonomin. Det är det långa loppet som gäller, inte dagens lycka/olycka xD
Det beror på din horisont. Sparkonto om du tänker använda pengarna inom fem år. Fond/aktier om du tänker dig en längre horisont.
Köpa allt på ett bräde eller utspritt? Jag tror “vetenskapen” säger köp allt på en gång, men jag skulle göra köpa för 200K i månaden i tio månader, för att sprida ut risken och få lite lägre puls.
Låter klokt, tack.
Tack för kloka råd!
Det största hotet mot dina sparpengar är du själv. Börsen kan på kort sikt gå både upp och ner. Vissa år backar börsen ner till hälften eller ännu värre. Men de goda åren är fler så att om du har pengarna investerat minst 10 år så har du nästan säkert större värde än om du haft pengarna på bankkonto den tiden. Det är i princip omöjligt att i förväg bedöma hur året kommer att bli. Alla vet redan att USA har en galen president och att det är krig i Ukraina, så priserna på aktier är redan kompenserade för det.
Om man sätter in pengarna som en klumpsumma, kan man ha otur så att det första året man har pengarna där visade sig vara ett av de dåliga åren. Många som drabbas av den typen av otur blir rädda och tar ut alla pengar från börsen efter nedgången. Det innebär att de då missar de goda åren som kommer efter. Om du tror att du är en sådan person är det antagligen bättre att sätt in pengarna pö om pö under en längre tid. Om du å andra sidan har nerver av stål, så har du oddsen på din sida om du sätter in allt du vill spara så fort som möjligt.
Att investera i globala indexfonder är ofta ett bra och billigt alternativ långsiktigt. Många väljer att dela upp investeringen (till exempel månadsvis under 6-12 månader) för att minska risken för att gå in vid fel tidpunkt (“dollarcost averaging”). Eftersom du saknar lån och är relativt ung kan du ha en högre andel aktiefonder, men ha gärna en buffert på bankkonto.