Plötslig förmögenhet trots vanliga inkomster – hur tänka kring trygghet och investeringar?

Det här är inget som har hänt ännu, men jag vill gärna vara förberedd om allt går som planerat. Jag har dragit mig lite för att söka råd eftersom jag inte vill ta ut något i förskott, men samtidigt vill jag inte stå helt oförberedd när det väl händer, så därför blir det lite vagt, men jag hoppas det går bra ändå.

Om allt går i lås kommer jag och min fru få ut några miljoner inom ett par månader. Inte så att vi kan sluta jobba, men tillräckligt mycket för att köpa lägenheten vi vill ha och ändå ha flera miljoner kvar att investera. Planen just nu är att betala av ungefär halva lägenheten och låta resten jobba. Jag vet att det rent teoretiskt är smartare att ha högre lån för hävstångens skull, men våra inkomster är helt vanliga och vi vill känna att vi kan sova gott om nätterna.

Vårt mål är inte alls att “unna oss” massa grejer eller börja spendera, utan att använda den här möjligheten för att bygga upp en långsiktig förmögenhet och skapa trygghet. Vi vill känna oss mindre sårbara inför hur världen och arbetslivet ser ut.

Jag har alltid tänkt att “får man mycket pengar, då lägger man bara allt i en global indexfond och är klar.” Men nu när det kanske faktiskt blir verklighet känns det inte alls lika enkelt. Det är en sak att månadsspara in i indexfonder och DCA:a ner genom upp- och nedgångar, men att lägga in en stor engångssumma man aldrig kommer kunna spara ihop igen… det känns betydligt mer nervöst. Tanken på att marknaden skulle rasa 40% direkt efteråt är rätt svår att släppa.

Därför försöker jag läsa på och förstå hur man kan tänka i en sån situation. Kanske dela upp insättningen över tid, kanske blanda in lite tryggare tillgångar, men jag vill inte heller bli för försiktig och missa möjligheten att pengarna faktiskt kan växa rejält på sikt.

Jag har även försökt sätta mig in i räntefonder, men förstår dem inte riktigt ännu. Jag fattar idén, stabilitet och mindre svängningar, men varför inte bara ha pengarna på ett vanligt räntekonto i så fall? Och vissa fonder har ju gått upp 10%+, vilket känns konstigt om de bara följer räntor, medan andra till och med har gått back. Så där känner jag att jag har lite kunskapsluckor att täppa till.

Utöver det har jag funderat på att köpa lite fysiskt guld. Inte för avkastning egentligen, utan mer som en försäkring, något man har om världen verkligen skulle bli skakig.

Så kort sagt: vi vill göra det här klokt. Inte förhasta oss, men heller inte låta rädslan stoppa oss från att investera långsiktigt och bygga upp en stabil grund. Det känns som en once-in-a-lifetime-chans att skapa trygghet för familjen, och jag vill verkligen ta rätt beslut.

Hur hade ni tänkt om ni stod i samma situation?

2 gillningar

Jag skulle säga så här börja med att göra absolut INGENTING i minst sex månader. Pengarna på bankkonto med insättningsgaranti under tiden.

Nästa steg skulle vara att träffa 2-3 finansiella rådgivare och höra vad de säger och agera på snittet av det som de säger. Jag upplever också att många missförstår vad en finansiell rådgivare hjälper till med och är lite dumsnåla med det. Man kan själv och ska spara 0 - 1% och sedan förlorar man 2-3% i andra änden för att man silar mygg och sväljer elefanter - vilket det tyvärr låter som att du gör.

Så steg 2:

Därefter skulle jag eventuellt boka möte med @moad (hennes uppgifter finns ovan också) eller motsvarande för att hantera det känslomässiga skiftet i livet. Men det är svårt att säga om det behövs baserat på hur mycket pengar det är.

7 gillningar

Håller med om att “gör inget” är ett bra steg ett. Man måste låta det ligga ett tag så man kan känna på tankarna lite och reda ut vad man vill göra.

Och jag förstår fullt ut att det kan kännas lite osäkert. Det som sågs som självklart när man hade ett par hundra tusen blir en helt annat sak när vi pratar mångmiljonbelopp. Vi har själva valt att inte vara 100% rationella och optimala utan kostat på oss lite “dumheter” som att betala av husen och ha alldeles för mycket i sparkonton och räntor. Det betyder kanske att i slutändan har vi missat möjligheten till X antal extra miljoner över tid men a) man sover så mycket bättre om natten och b) de där extra miljonerna GÖR ingen större skillnad i livet egentligen. Tycker det är något man ofta missar i jakten på att göra den “perfekta” placeringen. Vissa mår bra av att ha gjort det och andra känner sig tryggare/bättre med andra metoder och allokeringar. Skulle själv inte trivas med “rätt” allokering så vi har valt att inte göra det helt enkelt. Det är en lyx man har när man har fått till en hyfsad mängd kapital.

Sen det där med att lägga allt i marknaden vs snitta in. Visst är sannolikheten större att du tjänar mer i längden om du gör allt på en gång men du KAN även bli den som har redig otur och köper vid exakt fel tillfälle. Så jag tycker själv det känns bättre att sprida ut köpen över en längre period. Många förespråkar ett enda köp blint men jag brukar säga att det är som att erbjuda någon att dubbla pengarna om de vinner på rysk roulette. Statistiken är på din sida men konsekvenserna om man har otur kan bli otrevliga.

När ni pratar med rådgivare (och ni bör prata med flera) så se till att de verkligen känner av era behov och inte bara placerar enligt några Excel-kalkyler. Nu vet jag inte vad de har för beloppsgränser för klienter men tycker de på Lyra har ett väldigt sunt tankesätt och bra metoder.

Jag tycker att det är väl passivt att låsa fast sig i att ha pengarna på ett bankkonto i sex månader.

Mitt förslag är att sätta pengarna på ett bankkonto och sedan innan man tar ett hårt beslut sätta in en ordentlig summa i en globalfond en gång i månaden. Kanske 50k. Sen kanske ni tar ett beslut att sätta in allt på globalfond, eller t.om. ta ut en del av det insatta om ni bestämmer er för något helt annat. Men om ni börjar sätta in lite i taget i en globalfond så har ni inte gjort något särskilt farligt och kommer ni fram till att ni vill ha mer i globalfond så har ni påbörjat processen.

Att betala av en del bolånet tycker jag också låter som en bra idé. Vi betalade snabbt ner vårt lån för att komma ner under 50%. Nu skulle vi lätt kunna betala av resten när vi vill, men väljer att ha lite lån.

2 gillningar

Det här med att agera på snittet av vad olika rådgivare säger kan ju knappast vara ett gott råd. Bättre då att lyssna på den som ger bäst intryck och ligger mest i linje med ens egna värderingar.

Att agera på snittet blir ju också att inte följa någons råd.

Du skriver ju inte så mycket siffror, mer än ett par miljoner. Det kanske inte ens räcker till 50% av en lägenhet på vissa platser i landet liksom. Men håller med om att inte göra något förhastat utan fundera igenom situationen när pengarna landat hos er.

Men jag hade absolut betalat av bolån ner till 50% belåning, kanske ännu lägre. Det är som sagt en lyx man kan ta sig råd med om man får några miljoner extra. Något att ta med sig här är ju kvarvarande låns storlek i kronor och i förhållande till inkomster.

Resterande troligen insatt i typ globalindex, med viss spridning i insättning för nattsömnens skull. Men man kan ju faktiskt unna sig något också. Typ resa eller liknande.

Det är riktningen som är det viktiga och jag har sällan varit med om att duktiga rådgivare säger olika saker. Har pratat med många i communityn som träffat de på listan. :+1:

Hur vet du att globalfond är rätt sak att investera i? Och att en gång i månaden är rätt frekvens? Tänk om det finns förutsättningar som gör att det är en dum idé?

För all del, men då kan det lika gärna finnas förutsättningar som gör att det är en dålig idé att ha pengarna i sex månader på ett sparkonto.

OP pratade ju om att investera pengar i en globalfond. Och det kan ju, med viss rätt, kännas otäckt att lägga in så pass mycket pengar på ett bräde där. Så jag menade bara att om man håller det troligt att man ändå hamnar där till slut så kan det vara bra att påbörja processen. Att dra tillbaka de pengarna kostar väldigt lite. Jag nämnde 50k per månad som ett exempel på en i sammanhanget väldigt låg takt.

Men visst, det är inte ett självklart svar. Men det tycker jag inte att det heller är att ha pengarna på ett konto i sex månader. Det senare tycker jag tvärt om är ett ganska extremt råd. Jag försökte ge ett exempel på ett tillvägagångssätt som är lite mer middle-of-the-road. Tills att man har bestämt sig, kanske via rådgivare.

Jag kommer själv de närmaste veckorna få in 1.5 miljoner från ett arv och jag har inte lyckats bestämma mig helt för hur jag skall hantera det, så jag tänker väl lite högt. Förmodligen kommer jag investera lite varje månad i aktier och fonder, men även låsa in en del på ett fasträntekonto, tre månader i taget.

Hamnade i liknande situation tidigare i år, kom in slantar utöver annat sparande. Stoppade in det i räntepapper på ett separat ISK. Växlade strax därefter det till 1/3 Global index, 1/3 teknologifonder, 1/3 ränta. En månad senare växlade jag ner räntedelen så den står nu för 10%.

Tänkte att jag inte behöver slantarna inom överskådlig tid, så får det bli vad det blir framöver :sweat_smile:

Bra så här långt. Gjorde precis klart med en värdepapperskredit så det finns ”torrt krut” utöver de 10% i ränta den dag börsen rasar. Försöker läsa på, förstå- och lära mig mekanismerna med belåning. Det lär väl ordna sig.

Så för din del handlar det nog som för oss alla om i vilket tidsperspektiv du behöver kapitalet :+1: