Nykomling här. Hittade RT i december, lärde mig om globala indexfonder och kände att den sparformen tilltalade mig, samt att jag önskar att jag hittat den informationen för många år sedan.
Nu till mitt I-landsproblem: Jag gjorde en större aktieförsäljning förra veckan och sitter nu på drygt 1.5 M på mitt ISK-konto. Min tanke är att större delen av den summan ska med automatiskt sparande in på mina valda fonder, men jag vill ju självklart sprida ut detta. Kanske blir inom 6-12 månader och då 3-4 schemalagda inköp per månad. Men med tanke på hur de globala indexfonderna går, så har jag tänkt att lägga lite mindre pengar där nu och senare öka när det känns som att nedgången avtar.
Det som gnager lite är att ha en större summa som bara ligger och schablonbeskattas under denna tiden. Samtidigt om jag tillfälligt flyttar ut en del av den, så blir det ändå en beskattning när pengarna flyttas tillbaka igen. Men om jag tänker rätt så blir det bara onödig schablonskatt på den summa som inte investerats när man passerat två avstämningsdagar, så efter 1:a juli i mitt fall. Så det är kanske försumbart i sammanhanget. Skulle jag flytta ut pengarna, så har jag ett sparkonto med 2,3% ränta (för tillfället) där de kan ligga. Men jag funderar också på om man skulle lägga en del av summan på utdelning, antingen några enskilda stabila bolag eller någon fond/etf. Skulle värdet gå ner, så är jag ändå ok med att behålla bara för utdelningen och kanske sälja om något år.
Någon som har andra idéer för var pengarna gör mest nytta? Är en räntefond ett vettigt alternativ?
Du kan snitta in dig med value averaging istället för automatiska köp. Resonemanget om skatten tycks du fått rätt. Det som ska investeras under nästa kvartal kan du också ta ut och sätta på sparkonto tills det är dags att investera. Blir samma skatt men möjligen bättre ränta.
Tror jag hänger med på tänket kring value averaging, men jag vet inte alls vad jag skulle sätta upp för realistiskt mål att följa. Det lockar nog trots allt mer med automatik, men jag är samtidigt beredd på att satsa mer när det känns som att det är “rea” utöver de automatiska köpen.
Det kändes självklart, tills du frågade… Men det är bra att jag utmanas och får tänka till kring det. Min tanke är att det är någon form av riskspridning eller i alla fall utjämning så att jag inte slänger in allt i en stor nedgång som fortsätter en lång tid, även om jag också riskerar att missa en snabb uppgång. Men jag är beredd att göra större köp om det känns som att vi når en botten i nuvarande nedgång och minska tiden jag sprider ut inköpen på. Min sparhorisont är nog minst 10-15 år, så nuvarande nedgång blir förhoppningsvis ett minimalt hack i en kurva som fortsätter likt den har gjort senaste 15 åren. Då kanske allt mitt planerande gör minimal skillnad, men om nedgången fortsätter så vill jag i alla fall försöka att få ut så mycket som möjligt av det kapital jag råkar ha just nu.
Jag får passa på att tacka för en intressant Vlog. Följer med intresse varje måndag, även om jag inte direkt har FIRE som mål. Men beroende på hur mitt liv ser ut om 10-15 år, så vore det trevligt med den valmöjligheten om det skulle kännas rätt.
Det ska nog lösa sig då, men glöm bara inte att det du gör nu är att du försöker tajma marknaden. Ibland går det och ibland går det inte, sett över tid. Sedan accepterar jag fullt ut att det är känslomässigt klokt och mår man bra av det så är det ju automatisk vinst på det kontot.
Tack! Kul att det ger något även utanför FIRE_svängen.
Ja, efter alldeles för mycket grubblande så lutar det nu åt att trycka in pengarna mycket snabbare än vad jag först tänkt. Inte allt på en gång, men kanske under 2-3 månader istället. Jag kommer göra ett fondköp på runt 20 K varje dag, men sen kan det bli så att jag justerar summan upp eller ner beroende på hur det ekonomiska läget utvecklas.