Investering av 600000

Hej, på er! Jag har efter försäljning av mitt hus tänkt investera i ca 600000 kr av den vinsten Jag är 48 och vill låta det jag investerar i vara orört i ca 15 år. Till min tänkta pension. Jag är villig att ta en liten till medelhög risk och målet är att i alla fall komma upp i 1 miljon efter 15 år, gärna mer såklart. På vilket sätt har jag bäst utsikter att nå det målet? Jag bor relativt billigt just nu i en hyresrätt med kostnaden 5500/månad inkluderat värme, vatten, el och kabeltv. Har lite studieskulder men annars inga större lån. Investeringen får gärna ta så lite tid i anspråk som möjligt.

Tack på förhand/ Lennart

Fondrobot såsom Lysa eller Opti om du vill ha enkelhet.

Annars med 15 år i sparhorisont så tycker jag man kan köra 100% i aktiefonder. Förslagsvis en global indexfond som bas.

Vill du ha det enkelt med en enda fond så brukar Länsförsäkringar global indexnära rekommenderas (ca 1500 bolag) eller Spp aktiefond global som är ännu bredare (ca 2400 bolag)

Om du inte vill ta så hög risk så kan ett alternativ vara en klassisk 60/40 portfölj. Då kör du 60% i aktiefonder och 40% i räntefonder eller sparkonto.

Om 15 år kommer summan 1 miljon kr inte räcka till att köpa lika mycket saker som det gör idag, på grund av inflationen. Det är viktigt att ha detta i åtanke när man ska spara pengar långa perioder, annars riskerar man att ta för låg risk, få låg avkastning och när man väl ska använda pengarna upptäcka att de inte räcker så långt man tänkt.

Om du klarar av att vara helt ointresserad kan du skapa ett konto på Lysa, svara på deras frågor om hur mycket risk du ska ta, följa deras rekommendation, sätta in pengarna där och glömma bort i 15 år. Ju mer sällan man är inne och kollar, desto bättre brukar det gå.

Om du däremot känner att du vill ha lite mer koll och kontroll och tror att det skulle vara jobbigt och värdet minskar en period kan du även månadsspara in summan på Lysa över tid.

Fliker in en fundering, om man har ett större belopp som det här som ska in på börsen/lysa osv, hur ska man portionera ut det?

Allt på en gång eller x tusen per vecka/månad?

Man vill ju att pengarna ska komma i arbete så snart som möjligt, men samtidigt minimera risken att man köper precis innan en dipp.

Jag hade kollat på detta avsnitt :slight_smile:

1 gillning

Tidshorisonten talar för en högre risk.

Skulle du kunna tänka dig att till en början ha de investerade 100% i en global indexfond och sedan, när du har nio år kvar börja balansera upp med 10% räntefonder eller sparkonto per år tills det är dags att använda dem.

15-10 år- 100% aktiefond (global index med låg avgift och många bolag)
9 år- 90/10 aktiefond/räntefond
8 år- 80/20 aktiefond/räntefond
Osv
1 år 10/90 aktiefond/räntefond

Då tar du en högre risk i början men sen lägre och lägre risk. Frågan är om du skulle kunna sova gott med den högre risken i början.

Lycka till och hoppas pengarna växer till sig! :slight_smile:

Sen får man även fundera på om vill ha pengarna investerade eller allt på sparkonto när du går i pension.

Jämför man med många entrefonder och AP7-såfa så är de fortfarande investerade kring 30-60% i aktier även efter pension. Många lever ju trots allt till 80-100 år.

Jan har nämt 5 års utgifter som buffert och 25 års utgifter i “mellanrisk” (60/40) i en “stay rich” fas har jag för mig. Inte obligatoriskt på något vis såklart, man gör som man själv vill. Sen kommer jag inte ihåg om detta var rekommendationen innan man plockar ut sin pension?

Nä, det är dåliga beslut som gör att det går sämre, inte att man tittar på det… Hoppas verkligen inte Lysa gör avdrag varje gång man tittar på utvecklingen, men det är kanske nästa item i backloggen… :joy:

Jag personligen hade delat upp en så stor inbetalning på 12 månader (med månadsspara för att göra det så enkelt och automatiserat som möjligt) nu när börsen är så crazy som den är, och detta tycker jag alla som inte är vana investerare också ska göra. Dyker börsen under den tiden hade jag ökat takten på insättningarna i samband med börsnivån… Det är tufft att gå in med stora belopp och se det falla, finns många historier (tom här på forumet) om folk som inte klarat av det…

Rent “börsstatistiskt” ska det där bli över 1,6 mille på 15 år och det ska du ju dra nytta av. Som flera andra sagt redan så hade jag satt det i globala indexfonder om du ändå tänkt lämna det på kontot. Välj billiga, enligt råd i tråden.
Vill du portionera ut lite för att slippa eventuell ångest om vi får ett 20-30% fall under 2022-2023 så sätt in det i mindre klumpar, t ex 50k i månaden under ett år.
Vi är i princip jämngamla och jag tar personligen lite högre risk, men vill å andra sidan ha möjlighet att dra innan pensionen. Så just riskbiten kan man ju fundera på lite extra. Men för utdrygad pension om 15 år så hade jag kört globalindex och eventuellt lite home bias i form av Sverigeindex och sedan fortsatt med livet som jag brukar. :slight_smile:

Tack så mycket för alla intressanta synpunkter och tips!