Hur ska jag investera 1.3 miljoner med låg risk i säkra indexfonder?

Hej!

Är ny på forumet och skulle behöva lite råd och hjälp hur man ska tänka, Jag har under 14år sparat ca 8-10.000 varje månad på ett sparkonto som ger 1-4% ränta, typ nischbanker(Qliro,klarna,morrowbank osv)

Pengarna skall användas om ca 15-18år då jag vill gå i pension tidigare och flytta till Spanien.

Jag har varit inne på säkra indexfonder, DNB Global Indeks, Avanza zero?

Vad hade ni gjort för att säkra sina pengar men endå få lite utdelning med låg risk?

Tack för mig

1 gillning

Jag hade nog lagt det på Lysa faktiskt. Och sedan justerat räntedelen med +10% årligen från och med 9 år kvar till pensionen.

9 år kvar 90% aktier /10% räntor
8 år kvar 80% räntor /20% räntor
osv…

Men aktier och aktiefonder är aldrig låg risk.

2 gillningar

Hade satt in 100 lax i månaden på Avanza Global eller LF Global tills du satt in hela potten. Sen satt mig still i båten och varit en väldigt lycklig man 10 år senare.

1 gillning

Risk och avkastning hör ihop. Indexfonder är absolut inte per definition lågrisk.

3 gillningar

Om du hade satt in en miljon på globalindex för fjorton år sedan hade du haft fem miljoner idag, om man vill få lite perspektiv på hur mycket man förlorar på att ha pengar på ett sparkonto.

4 gillningar

Hej!

Om jag förstår det rätt har du enbart lagt pengar på sparkonto tidigare. För att kunna klå sparkonto i utveckling behöver pengarna utsättas för risk. Om du inte har sett följande två avsnitt kan de rekommenderas:

1 gillning

Strå salt i mitt sår, knid in det och skvätt lite ättika på det… :money_with_wings:

Började jobba efter master examen för 14 år sedan, ett år senare började de riktiga pengarna rulla in. Kom på först 2016/2017 att investera vore bra och la in lite grann varje månad men fortfarande mycket på högen…

Vill inte tänka på hur mycket (mera) jag haft idag om jag börjad spara (edit: investera) 2010 direkt efter 2008 krisen började vända :unamused:

7 gillningar

Bra att kolla om du inte sett det:

4 gillningar

Och om man hade satt 1 msek ytterligare 14 år tidigare hade man fått mindre än dubbla summan tillbaka 2010. Troligen inte mycket mer än vad beloppet nklusive ränta på räntan hade blivit på ett sparkonto för samma tidsperiod.

Man får inte glömma bort att vi har en väldigt gynnsam börstid bakom oss sedan 2010.

1 gillning

Välkommen till forumet @gurr! Med tanke på ovan så skulle jag vara väldigt försiktig. Det finns tyvärr inte något som heter “säkra indexfonder”, “att säkra sina pengar” eller “få lite utdelning med låg risk”.

Risk är tyvärr inträdesbiljetten vi betalar för att få möjligheten till avkastning. Bara att lägga pengarna i en indexfond innebär att du tar risken att förlora 30% på mindre än 3 veckor (så som hände 2020)

Som @Rimma skriver skulle jag verkligen rekommendera att titta på följande avsnitt:

Sedan skulle jag faktiskt rekommendera att ta kontakt med en finansiell rådgivare eller bara investera väldigt liten andel och försöka växa andelen över tid som du känner dig bekväm. Annars är risken överhängande att du kommer ångra dig dagen det skakar till och sälja vid fel tillfälle. Alla - jag menar alla - freakar ut i början av sin investeringskarriär och då är det bra om beloppet är litet eller om man har en finansiell rådgivare som kan hålla en i handen.

Se tråden:

4 gillningar

Hur räknade du då? Enligt Backtesting for the European index investor var utvecklingen 2.2x från januari 1996 till januari 2010 och 2.6x från december till december, men jag kanske har missat något med valutan?

Detta är en bra plan under förutsättningen att alla pengarna skall användas redan första dagen efter pensioneringen.
Vid ett mer realistiskt scenario bör man nog behålla en del av pengarna på börsen även efter pensioneringen.

2 gillningar

Tycker en fin blandportfölj är vettig för dig. T.ex en 60/40 portfölj.

60% Global Indexfond
40% Lång räntefond

När du köper in dig i marknaden så är det alltid svårt att veta vid rätt läge. Jag hade delat upp köpen på säg 12 månader. En smaksak och beror mkt på hur tolerant du är för svängningar. Men eftersom du haft dina pengar i sparkonto i 14 år, så verkar du vara försiktig. Överskatta inte din risktolerans.

1 gillning